a klasszikus beszélő fejes dokuban egymás után szólalnak meg a régi nagyok, a középgeneráció tagjai és a fiatalok – mások mellett Presser Gábor, Csík János, Ferenczi György, Pál István Szalonna, Kiss Tibi, Lovasi András, Paár Julianna, Agócs Márton és Дeva (Takács Dorina) is szóhoz jut.
Sok a mondanivaló, de kevés hozzá az idő, ezért mikorra a beszélgetések éppen elmélyülnének, már sietünk is tovább, és ez bizony okoz némi hiányérzetet. Zárójelben: hasonló volt a benyomásom a szintén Kempf Márta Anna rendezte, tavaly bemutatott Varrat esetében is, amelyben iszonyatosan izgalmas figurák jelentek meg, ám mintha mindenki csak statisztált volna egy soha meg nem érkező főszereplő felbukkanására várva. Az Akkordban szintúgy, miközben természetesen számtalan értékes és soha elégszer el nem mondható gondolat elhangzik a népzene ember- és nemzetmegtartó, lélekemelő voltáról.
Mivel ezeket már mind hallottuk valahol valamilyen formában, izgalmasabb a sajnos csak kevés bejátszott koncertrészlet és a személyes emlékek, például amikor Bródy János felidézi az Átkozott féltékenység című dal születését, a Csík zenekaros Majorosi Marianna meg arról beszél, hogy amikor elkezdte énekelni a Kispál-számokat, jó ideig nem értette, miről is szólnak a népdalok egyértelműségéhez, letisztultságához képest bonyolult szövegek. Ahogyan akadnak bőven olyan érdekes gondolatkísérletek is, amelyekben a megkérdezettek azt próbálják megfejteni, születhetnek-e a 21. században új népdalok. Illetve hogy azoknak tekinthetjük-e az olyan, mondjuk így, popslágereket, mint többek között a Most múlik pontosan. A Quimby-dal és a Csík zenekar tökéletes egymásra találása illusztrálja talán a legjobban, amit az Akkord szerintem végső soron mondani akar: semmilyen téren nem kell félni a határok átlépésétől, „csak” a legmagasabb fokú tudás és alázat szükségeltetik hozzá.
(Akkord. Magyar dokumentumfilm, 2024. Rendezte Kempf Márta Anna. Október 24-étől országszerte a mozikban)