30 éve még működött egy bérgyilkos és egy kislány kapcsolata – Léon, a profi

2024. szeptember 14. 10:51

Luc Besson még éppen elemében volt, mikor újragondolta saját, 1990-es sikerét, megtartva Jean Reno-t, de hozzáadva Natalie Portmant és Gary Oldmant is a recepthez.

2024. szeptember 14. 10:51
Léon, a profi
Böjtös Gábor
Böjtös Gábor

Nyitókép: Mokép/Columbia

„But that's not the shape of my heart”énekli Sting a kellően közismert dalt. Én pedig, miközben az ifjú Natalie Portmantől távolodik a kamerakép, még 30 év elteltével is a belsőmet mardosó, a szerveimet facsaró érzéssel küzdök. Valami olyasmi jár a fejemben, hogy a francia Luc Besson itt még a csúcson állt, mielőtt a villangók meséjének és Madonna zenéjének szárnyain repkedve zuhanásba kezdett. Bár tudom, én vagyok a furcsa madár, akinek a „Besson Best ofján” nem szerepel Az ötödik elem, helyette a Metró és a Jeanne d'Arc, az orleans-i szűz vinné a prímet. Vagy akár még a Léon, a profi is, ha nem zavarna benne egy szál annyira.

Natalie Portman And Jean Reno In 'Léon: The Professional'
Natalie Portman és Jean Reno a Léon, a profiban (Columbia Pictures/Getty Images)

Ezt is ajánljuk a témában

Amerikába jöttem, mesterségem címere francia rendező

Az 1985-ös Metró, az 1988-as A nagy kékség, az 1990-es Nikita és az 1991-es Atlantisz (és egy Mylène Farmer-videó) után Luc Besson Amerikában próbált szerencsét a Léon, a profival, amely lényegében a Nikita koncepcióját gondolta újra, egyfajta laza elfoglaltságként Az ötödik elem forgatásának megkezdéséig.

Ezúttal ugyan nem egy kábítószer-használó nő kap újabb esélyt, hanem egy fiatal kislány, Mathilda (Natalie Portman), 

a cél azonban ugyanaz: bérgyilkossá válni.

Merthogy Mathilda szüleit kivégzi egy korrupt zsaru, Stansfield (Gary Oldman) és a csapata, a lány pedig a szomszédban lakó, csendes és visszahúzódó férfi, Léon (Jean Reno) mellett leli meg a biztonságot. Majd pedig a bosszúhoz vezető utat, hiszen családját nem, de elvesztett kisöccsét gyászolja, amikor pedig rájön, hogy Léon nemcsak, hogy bérgyilkos, de az egyik legjobb, rögtön azt választja életcélnak, hogy miközben gondoskodik a férfiról, kitanulja a mesterséget, aminek hála később leszámolhat a kisfiú gyilkosaival. Nem mellesleg még bele is szeret a kicsit autista Léonba, akinek egy idő után a lány sem teljesen közömbös.

Gary Oldman And Danny Aiello In 'Léon: The Professional'
Gary Oldman és Danny Aiello a Léon, a profiban (Columbia Pictures/Getty Images)

Besson mesterműve?

Valamilyen szinten az. Maga a hangulat, a fényképezés (Thierry Arbogast – Jeanne d'Arc és Bíbor folyók), valamint a zene (Éric Serra) egyaránt elsőrangú. Időnként kimondottan gyönyörű megoldásokat, képeket és dallamokat kapunk, erre az igényes összképre pedig a nemzetközi színészgárda teszi fel a koronát.

Az eredetileg marokkói Reno, az angol Oldman és az izraeli Portman – a francia rendező szárnyai alatt – egyaránt a maximumot is kihozzák a szerepekből, sőt

Natalie Portman itt 13 évesen sokakat könnyedén lepipált, ami a hitelességet illeti.

Ezt is ajánljuk a témában

De az általában a legjobbak közé sorolható Gary Oldmannek és a szintén megbízható Jean Renónak sincs miért szégyenkeznie.

Előbbi gond nélkül hozza az idegbeteg, lélektelen rohadékot, utóbbi kicsit belassult és magába fordult karakteréről pedig gond nélkül elhisszük, hogy komoly problémái vannak, ezért is olyan jó a munkájában. Ahogy pedig a lánnyal összeakad, számára is kinyílik a világ.

Egyébként eredetileg Liv Tyler is esélyes volt Mathilda szerepére, de 15 évesen végül túl idősnek gondolták, Portman pedig lényegében 2000 lehetséges jelöltet utasított maga mögé, ezzel olyan debütálást hozva, amely egyaránt meghatározta a helyét Hollywoodban és a független filmek világában.  

Jean Reno And Natalie Portman In 'Léon: The Professional'
Natalie Portman és Jean Reno a Léon, a profiban (Columbia Pictures/Getty Images)

A Lolita és a Nikita eltitkolt zabigyereke

Akit szeretünk, azt egészen boldoggá, vagy ha ez nem lehetséges, egészen boldogtalanná akarjuk tenni.” – írta Jean de La Bruyére, a 17. századi Franciaországban, és bizony a frázis első felével minden bizonnyal Mathilda és Léon is maximálisan egyetértene. Vagy akár a másodikkal is, ha a leánygyermek egy-egy reakciójára gondolunk. 

Ezt is ajánljuk a témában

És ugyan a Lolitát Franciaországban megíró Vladimir Nabokov egy picit más oldalról közelítette meg a kérdést, a Léon, a profi eredeti forgatókönyve hasonló húrokat pengetett, ami felett egyszerűen nem tudok szemet hunyni még az alaposan finomított cselekmény mellett sem.

Mert csak érezni valahol a két karakter között kialakuló viszonyt, ami a drámai vég miatt nem teljesedhet ki, miközben a legelső változat még a finomítás mellet is megfeküdte az emberek gyomrát a tesztvetítésen.

És igen, azért ez zavar még úgy is, hogy lehet azt mondani: az egyedül maradt gyermek és a kissé visszamaradott, talán gyermeki énnel rendelkező felnőtt egymásba kapaszkodott, ahogy érzelmileg Humbert is megmaradt egy szinten a Lolitában – de na, attól még jól tudjuk és érezzük, hogy ez nem normális dolog.

Léon: The Professional
Luc Besson a Léon, a profi forgatása alatt (Columbia Pictures/Getty Images)

Egyébként meg klasszikus

Szóval bárki bármit mond, a film logikátlanságait simán lenyelem, ahogy a Luc Besson-módra idióta zsarukat is, de lányos apaként ez az egy pont számomra ugyanúgy zavaró, mint azt elképzelni, hogy egy kislányt valaki bérgyilkosnak képez ki. Persze mindenkinél máshol van az ingerküszöb, így lehet, egyedül vagyok a véleményemmel, pláne, hogy sokakat a Szegény párák esetében sem zavart, hogy igazából egy gyermek elméje került egy nő testébe, aki rövid idő alatt fel is fedezte a testiséget.

De még emellett sem vagyok biztos benne, hogy ez a film ma ugyanígy átmenne a rostán.

Kapcsolódó vélemény

undefined

Böjtös Gábor

Mandiner

Idézőjel

A „woke” már mindenhova beette magát, így miért is lenne ez alól kivétel a híresen liberális Hollywood...

Azt viszont nem tagadom, hogy önmagában a Léon, a profi filmként, minden hibájával együtt is egy remekmű, ami idővel egészen elragadja a nézőt, karaktereit pedig pont annyira közel hozza, hogy megszeressük őket. Éppen ezért olyan melankolikus a kiszámítható befejezés, amelyre Sting ideillő dallamai teszik fel a koronát.

Én pedig, miközben az ifjú Natalie Portmantől távolodik a kamerakép, még 30 év elteltével is a belsőmet mardosó, a szerveimet facsaró érzéssel küzdök.

 

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Unknown
2024. szeptember 14. 19:34
II. Csak a tisztánlátás kedvééert, egy Port.hu cikk: "10 dolog, amit nem tudtál a Léon, a profiról 9. A film forgatókönyvének első változatában Mathilda még valamivel idősebb, 13–14 éves volt, és vágyaihoz híven tényleg Léon szeretője lett. Ezen aztán az alkotó később még sokat finomított, és csak verbális szinten maradtak benne a bizarr szexuális feszültségre vonatkozó utalások. Az amerikai közönség gyomra azonban még ezt sem vette be, így miután az első Los Angeles-i tesztvetítésen a nézők zavart nevetéssel reagáltak arra a jelenetre, amelyben a lány megkéri a férfit, hogy legyen a szeretője, inkább kivágták ezt a részt az amerikai verzióból. Az európai moziverzióban és a később a DVD-kiadásokra került nemzetközi változatban azonban ez is szerepel.
Unknown
2024. szeptember 14. 19:32
Csak a tisztánlátás kedvééert, egy Port.hu cikk: "10 dolog, amit nem tudtál a Léon, a profiról 1. Jean Reno egyszer elmesélte, hogy úgy játszotta Léont, mintha mentálisan kicsit visszamaradott és érzelmileg is akadályozott lett volna. Úgy gondolta, csak ezen a módon lehet megnyugtatni a közönséget azzal kapcsolatban, hogy nem fogja szexuálisan kihasználni a fiatal lányt, akiről gondoskodik. A színész szerint a figurában fel sem merül a fizikai kontaktus lehetősége Mathildával, és amikor ilyesmi szóba kerül, mindig a lány az, aki kontrollálja a szituációt.
orwell-1985
2024. szeptember 14. 17:15
töbször megnéztem a filmet. a Lolitához hasonlítani, párhuzamot látni teljessen hamis. Lolita elcsábít egy albérlőt aki nem tud ellenállni. viszont Mathilde életét Leon megmenti és ezek után igenis úgy szereti mint apját. nem Lolita módra, hanem mint megmentőt. Leont lehet autistának kategorizálni, de akkor sem szeret bele Mathildébe mint szerető, csak ha már megmentette az életét felelőséget érez ami számára új fogalom, tapasztalat. a kamasz lányra úgy vigyáz mint arra a virágra amit magával cipel. azt, hogy megtanítja a mesterlövészetre (eleinte ellenzi) de felválalja. miért? azért mert az a "szakmája". ha a filmben szabó volna akkor megtanítja varni. életében nem moralizált, simán teljesítette a megrendelt feladatot.miután megmentette a leányka életét valami emberi feltört benne, nem csak emberi életet kioltani lehet, meg is lehet menteni majd a végén sajátját fel is áldozza. nagyon lapos ha valaki a filmben pedofiliját lát. Leon és Mathilde nem a Lolita újragombolása.
you-brought-2-too-many
2024. szeptember 14. 16:27
A Jeanne d'Arc, az orleans-i mint Luc Besson csúcsmozi?Nos, a film kifejezetetten gyenge volt, mèg az izgalmas Milla Jojovich sem tudta megmenteni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!