Mickey és Mallory 30 éve emelték piedesztálra az erőszakot és álltak Született gyilkosoknak
2024. augusztus 26. 09:02
Quentin Tarantino a Kutyaszorítóban miatt dobta a forgatókönyvet, Oliver Stone pedig olyan filmet készített belőle, ami a mai napig egy bizarr, már-már rajzfilmszerű exploitation road movie.
Filmek terén 1994 nem volt olyan rossz év, hiszen A remény rabjai mellett, abban az esztendőben olyanok nyitottak a kasszáknál, mint a Csillagkapu, a Ponyvaregény, a Frankenstein, az Ed Wood vagy az Ace Ventura. És ha már Ponyvaregény, akkor be kell vallanom, hogy Tarantino kevés filmmel fogott meg úgy, mint ezzel a munkájával: ezen kívül talán a Becstelen brigantyk az egyetlen, amit ténylegesen érdemlegesnek tartok és nem pedig egy nagy nyúlásnak. Az Alkonyattól pirkadatig ugye nem az ő alkotása, ahogy a Terrorbolygó vagy a Motel sem, produceri tevékenysége miatt hiába azonosítják sokan a nevével. És bizony a szintén 1994-es Született gyilkosok sem. Pedig ez még akár lehetett is volna.
Francis Ford Coppola filmalkotása nem egyszerű és nem könnyű, de gond nélkül sorolható a filmtörténet legnagyobbjai közé, ezen pedig a kibővített változat sem változtat.
„Én egy született gyilkos vagyok”
Mondja Mickey (Woody Harrelson) a film végén, egy interjú során, mi pedig elhisszük neki. Pláne, hogy addigra már tesz azért, hogy egy másodpercig se kételkedjünk szavaiban. És hogy miképpen jutunk el idáig? Talán nincs is olyan, aki ezzel ne lenne tisztában, de azért címszavakban a cselekmény: a szociopata Mickey a nem kevésbé zakkant Malloryvel (Juliette Lewis) egy húskiszállítás során akad össze, hamarosan pedig nemcsak a lány szüleivel számolnak le, de útjuk során majdnem mindenkivel.
Végül az egész világ szeme rájuk szegeződik, mikor egy börtönben Wayne Gale (Robert Downey Jr.) dokumentumfilmet forgat a párosról, ami rövid időn belül sokak életét változtatja meg.
Mindez nagyon rövid összefoglalója a cselekménynek, ami 2 órára húzódik, stílusát tekintve pedig igen nehéz bekategorizálni. Egyszer rajzfilm, egyszer áldokumentumfilm, egyszer road movie, egyszer rendkívül explicit exploitation, avagy erőszakfilm, de mindvégig van egy nagyon egyedi hangulata és stílusa, ami miatt nemcsak minden idők egyik legvitatottabb filmje, de az egyik legkülönlegesebb is. A tősgyökeres New York-i fenegyerek, Oliver Stone igazából ekkor volt pályája csúcsán, a The Doors és a JFK után a Született gyilkosokkal lezárva egy korszakot. Még ha nem is saját kútfőből, hiszen Tarantino a Kutyaszorítóban miatt dobta a saját forgatókönyvét, amit Stone alaposan átírt. Nem mellesleg az is meglátszott, hogy a rendező akkoriban a drogokat sem vetette meg, ami miatt később, az évtized végén muszáj volt rehabilitációra mennie.
Született gyilkosok poszter (Archive Photos/Stringer, Getty Images)
Bűnben, vérben és mocsokban született gyilkosok
Lehet azzal jönni, hogy Mickey és Mallory rosszkor és rossz helyen született, de az is előfordulhat, hogy alapból beteg a személyiségük. Az biztos, hogy az erőszak már gyerekként életük részévé vált, mindez azonban lényegtelen abból a szempontból, hogy a Bonnie és Clyde-ról, valamint számos sorozatgyilkosról vett minta alapján elkövetett ámokfutásuk totális őrületet eredményez. Ehhez ráadásul a többi szereplő is hozzájárul, a kényelmetlenség érzetére csak rátesz még egy lapáttal.
A Született gyilkosokban kevés a szerethető vagy legalább minimálisan pozitív karakter. Az idős indián ilyen, de vele kapcsolatban keveset tudunk, és igazából más is annál irritálóbb, minél több derül ki róla. Oliver Stone filmjének karakterei szinte már látványosan rohadnak, tetteik és a mozifilm szinte teljes cselekményének eseményei abszolút amorális káoszba fordulnak, amely az emberi társadalom legrosszabb és legmocskosabb szélsőségeit mutatja be. Éppen ezért talán hangulat is kell hozzá, rossz pillanatokban pedig élvezhetetlen ez a fajta és majdnem korlátlan szélsőség.
Született gyilkosok (1994, Archive Photos/Stringer, Getty Images)
A „woke” már mindenhova beette magát, így miért is lenne ez alól kivétel a híresen liberális Hollywood...
Máskor viszont minden túlzása és karikatúra jellege ellenére nemcsak szórakoztató, de egyben zseniális is. A Született gyilkosok erős kritika és szembenézés, ami nem mindenkinek való.
Valóban ilyenek vagyunk? Vagy csak a legrosszabbak legrosszabb pillanatait látjuk a vásznon, TV-s sitcomba, animációba és drogfelhőbe burkolózó, kimondottan elvont és hatásvadász jelenetekbe oltva?
Nehéz lenne bármilyen objektív választ adni, ahogy a Született gyilkosokat objektíven megítélni sem könnyű. Egyszerre öklendeznénk attól az alantas és állatias világképtől, amit főszereplőivel, riporterével, nyomozójával (Tom Sizemore) és börtönigazgatójával (Tommy Lee Jones) nyújt, és egyszerre imádjuk megzabolázhatatlan erejét és képsorait. Igazi sztárparádé a film, ami a jól ismert színészeket (Rodney Dangerfield) szinte ösztönállattá formálja, hogy vérben és közönségességben fürdőzve önnön egójukat elégítsék ki orálisan.
Patrick Swayze és Jennifer Grey már a Dirty Dancing előtt együtt táncolt John Milius patrióta akció-drámájában. De itt a golyók elől táncoltak el.
Mégis, valahogy jól áll nekik, ahogy a kevésbé ismert arcoknak is (Evan Handler vagy éppen Pruitt Taylor Vince a világ egyik legjobb thrillerjéből, az Azonosságból). Ráadásul ebben az esetben a szinkron is zseniális. Stohl András Mickey-ként remekel, de az igazi kincs ebben az esetben Für Anikó a sokszor elnyújtott, “hisztis picsás” hanghordozásával, míg az utánozhatatlan Rajhona Ádám koronázza meg Tommy Lee Jones, a megszokottnál ripacskodóbb, ezzel együtt tökéletes alakítását és arcjátékát. Mint megjegyeztem már, Oliver Stone szerintem ebben az időszakban volt a csúcson, ez pedig mindenkin meglátszik, aki részt vett a munkában.
Született gyilkosok (1994, Archive Photos/Stringer, Getty Images)
A média tette őket szupersztárrá
Meglátszik, mert amennyire hatásvadász, szélsőséges, túlzó és eszelős a Született gyilkosok, legalább annyira utánozhatatlan és majdhogynem tökéletes is. A zenék érzékkel lettek összeválogatva (Stone láthatóan szereti a Carmina Buránát, amit nem csodálok), a fényképezés izgalmas, kiszámíthatatlan és friss, ahogy a vágás is, ami egyébként egy átlag filmhez képest kimondottan sok munkát igényelt.
A 30 éves Budafoki Dohnányi Zenekar jótékonysági koncertje nemcsak a nagyszerű szándék miatt emlékezetes.
Míg más megelégszik 600-700 vágással, a Született gyilkosokban ebből nagyjából 3000-et tartalmaz, ami rendkívülinek mondható.
Az biztos, hogy minden egyénileg gondolt vagy éppen objektívan szemlélt hibájától, valamint szélsőséges tartalmától és eszméjétől eltekintve, a Született gyilkosok olyan ritka és üde színfoltja a hollywoodi álomgyárnak, aminek 30 év múlva is lesz létjogosultsága az iparban, mint hivatkozási alap. Élvezetéhez nem kell Mickey vagy Mallory, Scagnetti nyomozó vagy bárki más tetteivel és gondolataival azonosulni, még csak az erőszakot sem kell hozzá szeretni. Elég a mozgóképet és a filmvilágot.
Mert a Született gyilkosok minden mocskával és ellentmondásával, minden botrányos elemével igazi mozi, igazi film, ami szinte az első perctől az utolsóig elvarázsolja a nézőt.
Harmincnégy évesen, tragikusan korán hunyt el a gitáros, aki nemcsak új zenei műfajt teremtett, de hamarosan meg is reformálta azt. 35 éves a Death egyik legfontosabb albuma.
A Názáreti Jézus története mind a mai napig megihleti az embereket, és ez már 1965-ben is így volt. Vagy még inkább így volt. Hatvanéves lett A világ legszebb története – A Biblia.
A portugál futballzseni több mint húsz éve adja tudtunkra a pályán (és azon kívül is), hogy a tehetség önmagában nem elég, alázatos, kitartó munkával ugyanakkor bármit el lehet érni.
Paradise Lost. Ma már csak úgy emlegetik az angol, Halifaxban alakult zenekart, mint a gothic metal stílus alapítói, az 1990-es, most 35 éves debütáló albumuk azonban csak a kezdet volt.
Ezt kell tudni az áfa-visszatérítésről és az adómentességről. A nemzetgazdasági miniszter részletes jövőképet vázolt fel és ismertette a kormányfő szombati bejelentéseinek eddig nem ismert részleteit.
Kétszer futottam neki (igaz, hogy sok évvel ezelőtt) de soha nem tudtam megnézni. A szülők lemészárlásánál mindig abbahagytam. Amúgy Harrelson az egyik kedvelt színészem és még így sem.
Az emberi élet véges. Amennyit megéltünk, annyira emlékszünk. Ami adott személyes élményt, arról tudunk beszélni, amiről csak olvastunk, az nem ad élményt. Főleg a mozi esetében.
Tehát Tarantino sem egy zseni, mivel van egy receptje, ami alapján jobb Tarantino filmet tud csinálni Robert Rodriguez, vagy Oliver Stone.
A Született gyilkosok a gyáváknak szóló film egy gyáva embertől. Mivel a vulgarizmus, az erőszak, a perverzió, az aberráltság ábrázolása szerintem gyáva dolog. Nem éled meg, csak ábrázolod és fokozod. De a végtelenségig ez sem fokozható. Olcsó film arról, hogy a társadalom, a konvenciók, a körülmények a hibásak. Itt gyilkolni jogos bosszú, vicces önkifejezés.
Talán el is pattant valami, mert Hollywood ma az infantilis szuperhősfilmekbe menekül, és a bejáratott történeteket végteleníti.
Nem a 90-es években kezdődött a mozi. Az emlékezés horizontja mégis szűkül, egyre rövidebb távra emlékszünk.
Mondj két Alain Delon filmet! Ki az a Frank Capra?
Elég szubjektív megemlékezés a filmről. Akkor a Tiszta Románc már smafu és említésre se méltó film ezek szerint? Azért jó lett volna legalább megemlíteni a cikkben ezt a filmet, esetleg jó lett volna egy kicsit tovább tanulmányozni a Született Gyilkosok eredetét is.