Tizenhét gyerek fogta magát, hajnali kettőkor kisétált otthonról, és eltűnt az éjszakában

És soha többé nem tértek vissza. Fegyverek kritika.

H. P. Lovecraft munkássága felbecsülhetetlen fontosságú az utókor számára, mely nemcsak kifogyhatatlan táptalajra lelt a szerző műveiben, de kiadványok terén is épít életművére.
Nyitókép: Böjtös Gábor
Egészen impozáns sorozat kezd kialakulni a Multiverzum kiadónak hála, mely a hazai Lovecraft-szubkultúra két kiemelkedő és közismert alakjának, Somogyi Gábornak és Tomasics Józsefnek a segítségével tavaly indította útjára azt a szériát, ami a weird irodalom kiemelkedő karakterének írásait a francia művész, François Baranger festményeivel házasítja össze, ezzel igazán különleges és minőségi élményt kínálva az olvasóknak. A 2023-ban megjelent Cthulhu hívását aztán idén nyáron Az őrület hegyei – Első kötet követte, míg a Második kötet őszre várható. És hogy mit kapunk ezekkel a nagyméretű albumokkal?
Az 500 darabra limitált példányszámban elkészült, sorszámozott, keményfedeles és védőborítós kötetekben magukat a címadó sztorikat találjuk, az egyiket 80, a másikat 64 oldalon. A kiadványok különlegessége azonban az, hogy miközben hagyományos,
írásos formában kapjuk meg a teljes novellákat, a szöveget 2 oldalas, rendkívül részletgazdag és izgalmas, gyönyörű festmények kísérik.
Ezek nem elvonják a figyelmet a történetről, nem is nyújtanak képregényes élményt, hanem inkább új dimenzióba helyezik a már ismert cselekményt.
A Cthulhu hívása ugye Lovecraft talán legismertebb műve, amely nemcsak egy kultuszról, de egy hatalmas rejtélyről is lerántja a leplet, míg Az őrület hegyei egy különleges antarktiszi expedíció történetét meséli el. A kötetek a képregényes feldolgozásoknál sokkal jobbak, hiszen nem akarnak változtatni, sőt a szöveget sem butítják le, hogy ezzel a paneleknek adják át a főszerepet. Abszolút hű mindkettő az eredeti formátumhoz, de aki szereti a művészetet, a szép képeket, az még egy „kis” extrát is kap a már ismert novellák mellé. A túltolt albumos méretnek köszönhetően ráadásul ez az extra igazán látványos.
Az biztos, hogy kevés horrorszerző és egyáltalán író élt az elmúlt másfél évszázadban, aki akkora hatással lett volna a modern irodalomra és művészetekre, mint az anglofil, konzervatív (majd Marx-ellenes szocialista) Howard Phillips Lovecraft, aki 1890. augusztus 20.-án látta meg a napvilágot a Rhode Island-i Providence-ben. Az ősi regék arról szólnak, hogy
már születésekor is azért sírt fel, mert meglátta az idők fátylán át leskelődő Mérhetetlen Véneket,
de ezt az információt természetesen érdemes fenntartásokkal kezelni. A viccet félretéve valószínűleg senki nem sejtette, hogy az egyszerű, de rendkívül intelligens fiú milyen hatással lesz a jövőre. Márpedig jelentőségét tekintve gond nélkül Tolkien mellé helyezhetjük.
Érdekes, hogy családjában nem volt ismeretlen betegség az őrület, amely az író munkásságára is kifejtette hatását. Édesapja 1893-ban őrült meg, a kis Howarddal családja ekkor költözött nagyapja házába, akinek 2000 kötetes könyvtára ismertette meg a szerzővel az olvasás szeretetével. Lovecraft a gyenge egészségi állapotának köszönhetően már a tanulmányait sem tudta befejezni, ellenben számos lap publikálta írásait. 1926 és 1933 között írta olyan, ma legnépszerűbbnek számító műveit, mint a Cthulhu hívása és a Rémület Dunwichben.
Történetei leginkább a Weird Tales magazinban jelentek meg, de sok írása éppen úgy a 1937-es halála után látott napvilágot, mint ahogy hírnévre is csak ezután tett szert. Pedig nemcsak egy teljes irodalmi műfaj köthető a nevéhez, avagy a weird zsáner, de egy egész univerzum is az ősi lényekkel, a Nagy Öregekkel vagy más néven Mérhetetlen Vénekkel, akik egykor uralták a világot, de már csendben, a háttérben várják, hogy visszatérjenek, ezzel elpusztítva világunkat. Erről
a kitalált személy, Abdul Alhazred, avagy az őrült arab jegyzett fel mindent a szintén fiktív Necronomiconban,
amely az elmúlt 100 évben rengeteg országban, számos nyelven jelent meg.
Lovecraft hagyatéka tehát kimondottan jelentős. Írásai a képregényektől kezdve a videójátékokon, társasjátékokon és filmeken át a művészet számos más szegmenséig visszaköszönnek, akár direkt, akár csak egyfajta hatás formájában. Maga a legfőbb Mérhetetlen Vén, avagy Cthulhu pedig a popkultúra része, akár cuki polipszerű lény formájában, amiért rajonganak az emberek. Írók ezrei próbálják utánozni egyedi stílusát, ami ugyan Edgar Allan Poe írásait idézi, mégis teljesen sajátos, miközben ragaszkodik a formulához, amellyel az őrületet a legjobban be tudja mutatni.
H. P. Lovecraft festményekkel díszített kötetei
Mert Lovecraft szerint attól félünk a legjobban, amit nem látunk.
Erre erősít rá az egyes szám első személyben született leírásokkal, amik a legtöbb esetben nem nevezik nevén a dolgokat, nem is adnak konkrét leírásokat. És valahol itt téved el minden mű, ami Lovecraftet dolgozza fel valamilyen vizuálisabb formában: elvégre ha már látjuk, megbukik a teljes koncepció, ami miatt a szerző olyan sikeressé vált. Persze lehet szeretni a filmfeldolgozásokat, a képregényeket, mert vannak köztük kifejezetten jók, de azt hiszem, teljes nyugalommal állíthatom, hogy Lovecraft történetei az eredeti formájukban az igaziak. És ezen még a Mérhetetlen Vének sem képesek változtatni.
A kötetek 17 900 forintért rendelhetők a kiadótól, Az őrület hegyei – Második kötet megjelenése pedig őszre várható. Reméljük, hogy a sorozat sikeres lesz, mert külföldön kapható a Rémület Dunwichben feldolgozása is, ami véleményem szerint talán a legjobb a három történet közül.