Art déco, szocialista brutalizmus és expresszionizmus – olyan várost építhetünk, amilyet még nem látott a világ
2024. július 04. 18:22
A Roxley új társasának kiindulási pontja és koncepciója egyszerű, de már néhány játék után egyértelművé válik, hogy építészként alaposan észnél kell lenni.
2024. július 04. 18:22
10 p
5
0
100
Mentés
Nyitókép: Böjtös Gábor
A koncepció könnyen megérthető: a levegőben lebegő város, a Skyrise polgármestere a legnagyobb építészeket és vizionárusokat hívta segítségül, hogy a település a lehető legkülönlegesebb formákat és stílusjegyeket kapja meg. A mesterek feladata ráadásul nem csak annyi, hogy építenek: a szűkös erőforrásoknak és a város egyedi elrendezésének hála minden épületet alaposan át kell gondolni. Pláne, hogy a város frakcióit is be kell vonni a terep kialakításába, emellett a különböző elvárásoknak is meg kell felelni. És bár a két éra során zajló építkezés a közösség javát is szolgálja, természetesen mindenki a saját szerencséjének kovácsa, mindenki a saját pecsenyéjét sütögeti.
A Skyrise mellett egyébként többször is elmentem. Elsőként mikor Kickstarteren a közösségi gyűjtés tartott, ami alatt többször átfutottam a kampányt, de mivel akkoriban több támogatott projektem is akadt, egyszerűen elengedtem a játékot. Aztán később, a második esélyt jelentő pledge manager alatt ismét rácsodálkoztam a gyönyörű épületekre és megvalósításra.
Nagyon tetszett a dizájn, de valahogy úgy voltam vele, hogy ha rá kell lelnem a társasra, lesz még esélyem rá – ami a Kickstarter-játékoknál nem egy életbiztosítás.
Végül az utolsó esélyt a szülészorvosból lett társasjáték-ellátó, Dr. Kánai Zoltán hozta el, aki az elmúlt években megnyitotta tököli boltját, segít másoknak a különleges Kickstarter-játékok beszerzésében, sőt A+Z Kiadóként magyarul is megjelentet igazi különlegességeket. A varázsszó pedig a különlegesség: hogy a Skyrise felbukkant a kínálatában, egyértelmű jelzés volt arra, hogy le kell ülnöm a társas mellé.
Andrzej Sapkowski remeke már mindenféle feldolgozást megért, ezúttal viszont mi magunk is átélhetjük a fantasy kalandokat.
Jól ismert mechanikák egybegyúrva
A Skyrise alapvetően egy egyszerű társas, aminek fő mozgatórugója az a licitálás, aminek során területet szerzünk és építkezünk. Az aukció úgy zajlik, hogy minden játékosnak van egy saját épület-csomagja, mindegyiknek egy számmal az alján.
A kezdőjátékos lerak a városba egy saját épületet, számmal felfelé, erre a következő játékos egy szomszédos kerületbe teheti le a sajátját, persze csak magasabb összegű épületet.
Ez addig zajlik, míg nem passzol mindenki, vagy az utolsó licittel egy játékos be nem szorul valahova, ahonnan más már nem tud újabb szomszédos kerületbe haladni. Az utolsó licitet jelentő épület mindenképpen átfordul a talpára, az abban a kerületben lévő frakciókorong az épület tulajdonosához kerül, a többi épületet viszont visszaveszik a tulajdonosok. Ezután a nyertes kezdi el a következő licitet.
Az ezüst és a bányászat gazdaggá, a pestis és a huszita háború pedig hírhedté tette a cseh várost, amelynek gazdálkodása már rajtunk is múlik.
Amint valakinek kifogy a kezdő készlete, avagy minden épületét megépítette, azonnal jön egy kisebb pontozás, majd kezdődik a második éra, ahol újabb épületek kerülnek elő, többek között egy nevezetesség, avagy az építész főműve is a játékba kerül. Ezt bármikor egy kerületbe helyezi a tulajdonosa, azzal automatikusan megnyeri az adott licitet. A második éra során viszont már mindenki lehelyezi minden egyes épületét, a korszak végén pedig különböző szempontok, valamint célkártyák, illetve a megszerzett korongok alapján kapnak a játékosok pontokat, és természetesen az nyer, aki a legtöbbet gyűjtötte össze.
Vital Lacerda legújabb társasjátéka már magyarul is elérhető, méghozzá a megszokottan magas szintű minőséggel, prémium komponensekkel és összetett játékmenettel.
Látványosan épülő metropolisz
Ez olvasva, nézve vagy hallgatva a játékmenet nem tűnik olyan izgalmasnak, de már 2 főnél is folyamatosan sikerül meglepni a másikat, ezzel jól kidolgozott terveket romba döntve, miközben rendkívül könnyű elszámolni a lépéseket és akár beszorulni valahova, ahova nem is akartunk menni.
Több fővel még izgalmasabb a játékmenet, még több az ismeretlen és a változó, emellett az sem mindegy, hogy mikor fogy el valakinek az első érás készlete, hiszen az egyből pontozást eredményez.
Az pedig kellőképp erős előnyt okozhat valakinek. Szóval mindenképpen kell tervezni, de a tervet ügyesen és okosan stratégiázva lehet csak végrehajtani, lényegében előre gondolkodva a többiek fejével, néha csalogatva őket egy irányba, amire persze alaposan ráfázhatunk.
Különböző korok és konfliktusok vagy éppen dilemmák elevenednek újra az asztalon, és a játékosé a döntés, hogy a világ milyen irányba menjen tovább.
Emiatt a Skyrise egy nagyon izgalmas és hangulatos társas, ami egyébként, bár a 2008-as Metropolys újragondolása, a korongokkal belekeveri a képletbe a tavalyi sikerjátékot, az Utazás a múltba társast, avagy a Trekking Through Historyt, sőt a fantasztikus külsejű épületekkel a Rómát építő, gigászi Foundations of Rome-ot is sikerül megidézni. A sima bolti verziót most hagyjuk a fából készült épületekkel, a nálam járt változat extra bemosása (árnyékolása) pedig nem lényeges, maximum még jobb tőle a látvány.
Ellenben a Collector's Edition műanyag-rengetege szerintem mindenképpen szükséges a teljes összképhez, elvégre nem véletlen, hogy az építészeket olyan személyek testesítik meg, mint az expresszionista filmrendező, Fritz Lang, a szovjet Vera Mukhina, a lengyel Tamara de Lempicka, vagy az itáliai Antonio Saint’Elia. Az épületek ugyanis mind magukon hordozzák a művészek stílusjegyeit, sőt rendkívül kidolgozott, mutatós formában elevenednek meg az asztalon, mintha csak egy filmből épültek volna fel.
Skyrise társasjáték
Építkezős társasjáték ismert művészekkel és művészeti irányzatokkal
És persze, a külső nem minden, de ha mellé izgalmas a belső, akkor érdemes vele foglalkozni. Itt pedig abszolút erről van szó. A Skyrise-ban megtalálható művészeti-építési stílusok egyike is elég lenne a sikerhez,
mi azonban egyből négyet kaptunk, darabonként több mint 10 épülettel, amik teljesen egyedi módon lettek megalkotva.
Az pedig önmagáért beszél, ahogy elkezd felépülni a kicsit a BioShock című videójátékból, de Fritz Lang 1927-es Metropolisából is ismerős megapolisz. Mindez egyedi külsővel, újragondolt és izgalmas belsővel, egytől négy játékosig. No, ilyen izgalmas gyöngyszemekre lelni a Különleges Kickstarter Kiadásoknál, amit érdemes figyelni, mert a friss beérkezések pillanatok alatt elfogynak. Aztán mivel játszunk és mit építünk a jövőben?
Nagyon úgy tűnik, hogy a közösségi élmény akkor is örömöt szül, amikor az agy megmozgatásáról, a közös versengésről van szó, és ilyenkor még a legnagyobb tömegek is jól megférnek egymás mellett.
A Freud tanításainak nyomdokaiban járó Szerdai Pszichológiai Társaság eredményei vitathatatlanok. Jung, Hilferding, Adler, valamint Spielrein még a mesterét is túlszárnyalta a terápia tekintetében.
A rajongók állítólag Reeves-t szeretnék látni az új Martin Scorsese-filmben, pedig a John Wickből és saját képregényéből kiindulva a színész inkább életet vesz el, mintsem ad.
Az űr sötétje, a megszámlálhatatlanul sok bolygó és égitest millió és egy rejtélyt rejt, amiket még talán sok generáció múlva sem ismerünk meg. De úgy tűnik, valami vár ránk az univerzumban.
El kell fogadni, hogy a Föld már nem a világ közepe, az emberiség pedig utazik és kolonizál. A nyersanyag-készlet igen szűkös, de azért minden vállalat megtalálhatja, hol tudja a legnagyobb szeletet hasítani a tortából.