Vidnyánszky Attila legújabb Bánk bán-kísérlete közben végig az járt a fejemben, vajon a színházigazgató-rendező valóban meg tudja-e fogni a fiatalokat ezzel a „modern” feldolgozással, vagy minden jó szándéka ellenére is veszít az üzleten: az idősebbeknek túl sok, az ifjabbaknak túl kevés, amit adni próbál. Vagy ha nem túl kevés, mert Vidnyánszkynál ilyen pont hogy nincs, a színpad összes szegletében folyamatos a külső-belső történés, túlságosan is összetett, a végén pedig a sok bába között elvész a gyerek – azaz érthetetlenné válnak a Katona-dráma tétjei. Hogy mindez nem ok nélkül jutott eszembe, egy, az előadást követően – a délutáni időpont miatt szinte csak iskolás csoportok voltak – véletlenül elkapott párbeszéd is igazolta, amikor is két gimnazistaforma fiatalember azt próbálta kitalálni, mi is történt valójában az elmúlt három órában.
Merthogy sok minden, az kétségtelen. Már a bevonulás igen hatásos, tablószerűen megjelennek a szereplők, a merániaiak színe buja vörös, a magyaroké szürke-sötét visszafogott, Petur obligát zsinórosban, sőt, csuklyás köpenyében egy pillanatra beköszön Bánk is. És ahogy az megszokott – ez afféle Vidnyánszky-kézjegy –, szól a zene, az alapot, később is vissza-visszatérően a Massive Attack baljós hangulatú Come Near Me-je adja. Harc vagy menekülés, hangzik el a dalban, és persze ez az egyik fő kérdése a műnek is: meddig lehet ilyen-olyan okokból elodázni a szükségszerű cselekvést. „A tett halála az okoskodás”, ahogy Madách is írja a Tragédiában; a másik alapmű, amit Vidnyánszky már jó ideje próbál megfejteni.