Pedig az 1940-ben írt Jönnek! is nagyon fontos regény. Azt a kéthetes időszakot öleli fel, amely a második bécsi döntés eredményének – Észak-Erdély visszacsatolásának – nyilvánosságra kerülése és a magyar csapatok Szolnok-Doboka vármegyébe való bevonulása között telt el. Megkönnyeztem, amikor először olvastam. Talán, mert a saját családomról is szól. Szabadkai vagyok, anyai és apai ágról is sokat hallottam az akkori időkről, arról, hogyan várták az emberek a Magyar Királyi Honvédséget; hallgatták a rádiót, varrták a zászlókat, sütötték a kalácsot.
A honvédek éppen húsvétkor érkeztek meg, édesanyám gyakran elmesélte, hogyan vesztette el az ünnepre kapott szegedi papucsát az ünneplő tömegben, a nagynéném pedig azt, hogy mivel előtte szüntelenül ezért imádkozott, isteni csodaként élte meg a bevonulást, ami ráadásul éppen a születésnapjára esett. És persze, írhattam volna drámát csak az Adjátok vissza a hegyeimet!-ből is, de úgy éreztem, az önmagában túl sötét és lehangoló lett volna. A kettő vegyítésének viszont egy egységes, sugárzó új alkotás lett a végeredménye, amiben – ahogyan a cím is tükrözi és ahogyan minden jó színdarabban lennie kell – ott van a fény és az árnyék, máshogy fogalmazva: az álmaink és a vágyaink színe és a fonákja. Például az az eufórikus, önfeledt öröm, amit megéltek az akkori felvidéki, délvidéki és erdélyi magyarok. És velük együtt szinte az egész magyarság. Nemrég találtam egy megdöbbentő statisztikát,
miszerint a visszacsatolások alatt Magyarországon megszűntek az öngyilkosságok.
Ami lélektanilag teljesen érthető. Minden államalkotó nép lelkületének velejárója, hogy amikor közösségi katasztrófa van, akkor az egyes személyek is a végletekig lehangolódhatnak, a közösség felemelkedésekor viszont éppen fordítva: a személy is felemelkedik. Elképesztően csodás időszak volt ez a mi történelmünkben.
Annál nagyobb összeomlás, kiábrándulás következett utána.