A világ és a vége nem operett, nem musical, hanem különleges, pörgő ritmusú zenés filmszínház
Ez a másik aktualitás a múlt szükségszerű megismerése mellett: a határon túli magyarság folyamatos – már-már megállíthatatlan – identitásvesztése?
Igen, az identitászavar, -válság kétségtelenül egyre nagyobb probléma. A határon túli színházak egy része pedig az identitásválság színen tartott műsorpolitikájával segíti meglépni azt az első lépést, amelynek a végcélja az identitásváltás.
Mi viszont ennek az ellenszerét kívánjuk adni.
Méghozzá úgy, hogy a magyar történelem általunk fontosnak vélt, hosszú távú változást előidéző csomópontjait, korszakait feldolgozó, személyiségeit megmutató előadásainkat minél több helyre, a legtávolabbi diaszpórákba is igyekszünk eljuttatni. És ezeknek az előadásoknak nyilván nem csak Trianon vagy annak hatásai a témái. Az Anjou – A liliom útvesztői például Nagy Lajos nápolyi hadjárata idején játszódik, most kértem fel Kelecsényi Lászlót, hogy dramatizálja Kemény Zsigmond A rajongók című, I. Rákóczi György erdélyi fejedelem korát felidéző regényét, és nagyon szeretnék a közeljövőben Frangepán Kristóffal is foglalkozni valamilyen módon. Róla alig tudunk valamit, pedig a történészek szerint az akkori Magyar Királyság egyik legnagyobb hadvezére volt. Ráadásul valódi hős is: a vesztes mohácsi csata után csapataival átkelt a Dunán, és Székesfehérvárnál megverte az arra portyázó győztes török sereg bal szárnyát – ez nem akármilyen karakán jellemre vall.
Wass Alberthez visszatérve, mennyire divat őt ma olvasni, játszani, nézni? És mennyire látjuk reálisan az irodalomban elfoglalt helyét?
Messze nem olyan divatos mostanság Wass Alberttel foglalkozni, mint mondjuk a kétezres évek elején volt. Az irodalomban elfoglalt helyét tekintve szerintem
valahol félúton van az igazság a kritikálatlan bálványozása és az értéktelen giccsszerzővé minősítése között.
Szinte minden művét elolvastam, vannak köztük egészen kiválóak és kevésbé sikerültek is. De én soha nem azért vettem elő, mert valamiféle trendhez akartam volna ezzel igazodni. Hanem azért, amit az előbb mondtam; a magam eszközeivel szeretnék tenni a határon túli – és az inneni – magyarok teljes identitásvesztése ellen. Még ha ez hiú reménynek is tűnik hosszú távon. 1991-ben nyolcvanezer magyar volt Nagyváradon és környékén, ma negyvenezer sincs. Az én szülőföldemen 1961-ben négyszázhatvanezren vallották magukat magyarnak, most százhetvezren vagyunk. A határon túli legerősebb magyar pártok mára teljesen feladták a területi autonómiát, helyette személyit építettek ki. Az az autonómia viszont, ami nem kötődik a szülőföldhöz, nem tud megvédeni minket a folyamatosan ránk hulló bombáktól – aki tud, elmegy, aki marad, etnikai alapon a társadalom aljára szorul. De hogy mi történik velünk, talán kevésbé érdekes. Fontosabb, amit teszünk. Voltak már nehéz időszakok a magyar történelemben, túléltük. Biztos vagyok benne, hogy ezt is túl fogjuk élni valahogy.
Nyitókép és fotók: Udvari Kamaraszínház/Andrássy Ariel