A U2 kedvelőjeként is mókás az olyan rajongói kommenteket olvasni, hogy ideje már, hogy Bonóék újra valami ütőset tegyenek le az asztalra: könyörgöm, a nyugdíjkorhatárra érkezett bácsikról van szó. Tizenöt-húsz éve, a negyvenes éveikben több erőfeszítéssel és több bátorsággal még tovább keresgélhették volna művészi útjaikat, de az évek elszálltak, az idő nagy homokórája lepergőben van.
Innen érdekes nézni és meghallgatni a U2 legújabb produkcióját, a Songs of Surrendert, ami pontosan annak a bizonyítéka, amit e produkcióval az ír urak el akartak fedni: hogy az óra lejárt, a kávé lefőtt,
egy maratont futott rockzenekar élő történetének vége van.
A Songs of Surrender nem egy hagyományos album, hanem egyszerűen a zenekar kedvenc saját számainak saját maguk általi feldolgozása, de e dalokból rögtön negyven is.
U2 - One (Songs of Surrender)
Pontosabban: a Covid-járvány csendes időszakában Bono és The Edge gitáros fogta magát, és elkezdett szöszölni a saját régi számaikkal. Edge újrahangszerelte a dalokat, van, amit kevésbé, van, amit jobban; Bono pedig újra felénekelte a számokat, van, ahol új, megváltoztatott dalszövegekkel. A munkálatokhoz be-becsatlakozott Adam Clayton basszgitáros, viszont a zenekart annak idején megalapító, s a dalaik ritmusát, sodrását, erejét meghatározó dobos, Larry Mullen szinte teljesen kimaradt az egészből, többek között amiatt, mert komoly egészségügyi problémákkal küszködik, amik miatt nem is tud dobolni a U2 következő tervezett fellépésein – vagy épp végleg.
Bono és Edge a produkció köré szőtt filozófiája szerint
meg akarták nézni, mennyire maradtak relevánsak ezek az ifjúkorukban írt dalok önmaguk számára,
milyen jelentést hordoznak nekik a fiatalként ír sorok most, egy hosszú pályafutás, megannyi élettapasztalat után.
Ez még jól is hangozna - csak a megvalósult zenei eredmény nem hangzik jól. Vannak legendás énekesek, akik idős korukra is megőrzik a karakteres hangjukat, sőt, akár még jobbak, érettebbek is lesznek: szegény Bono nem járt így, ezért a mostani fakó, nyervogó fahangján kell végighallgatni a zenekar csúcskorszakának dalait. A zenei körítés pedig leginkább abból áll, hogy kivették az amúgy sem telivér rockzenéjéről ismert U2 dalaiból a kemény, katonás dobritmusokat, Clayton ehhez asszisztáló, sodró basszusait, valamint Edge saját, legéteribb, felemelő gitár-hangtájképeit. Plusz Bono régi, erős és karakteres hangját.
Vagyis mindent, ami a U2.
És maradt egy belassult, fellazított, akusztikus gitáros-zongorás, jobbára unalmas ambientként leírható dalfeldolgozás-sorozat.