Írta: Kéri Gáspár
Az epikureus Brillat-Savarin, a gasztronómia nagy úttörője dobta be mintegy két évszázada az azóta is előszeretettel parafrazeált kijelentést: mondd meg, mit eszel, s megmondom, ki vagy. Amennyiben újfent átírjuk az obligát megnyilatkozást, aktuálisan Martin Scorsese kedvenc filmjeire, máris izgalmas találatokat kapunk.
A mester első tizenkét favoritja között ugyanis olyan opuszokra lelünk, mint Andrzej Wajdától a Hamu és gyémánt, Federico Fellinitől a 8 és 1/2, Roberto Rosselini háborús trilógiája, Alfred Hitchcock Vertigója, John Ford westernje, Az üldözők, továbbá minden idők egyik legenigmatikusabb amerikai mozija, Orson Welles Aranypolgára. Nem csak megnyugtató felismerni, hogy intellektuálisan és esztétikailag a legkevésbé sem szerényen bútorozott a toplista, éppen ellenkezőleg: igazolja azon feltételezéseinket, hogy
Martin Scorsese jelentős alkotók és kivételes életművek nyomán lett a szerzői filmes hagyományok továbbvivője,
s máig meghatározó képviselője.
Sőt 2019-ben orkánerejű széllel szemben, a közízlést máig jelentősen formáló Marvel-filmekről nyilatkozott keresetlen őszinteséggel, minden addiginál pontosabb látleletet adva. Szerinte a Marvel-univerzum szuperhősös filmjei ugyanis nem filmek, inkább jól megcsinált vidámparkok, ahol a színészek az adott keretek között a legjobbat próbálják magukból kihozni. Ezzel szemben a valódi filmek érzelmi és pszichológiai tapasztalatokat közvetítenek a nézőknek. És bár Scorsese akkor magára húzta fél Hollywoodot, azért voltunk és vagyunk jó néhányan, akik sírva nevetős örömkönnyeket morzsoltunk el az igazság keresetlen kimondása felett.
Scorsese megteheti, hogy ne köntörfalazzon,
hiszen olyan kegyelmi pillanatban, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján kibontakozó új hollywoodi mozi rövid ideig tartó, de hatásait tekintve annál fontosabb időszakban lépett a filmcsinálás területére, ami máig meghatározza a jó mozi irányait, sőt a mai kvalitásos sorozatokban is megnyilvánul. Ezek voltak azok az évek, amikor Godard, Bergman, Fellini, Antonioni és mások munkássága a keleti part független filmesei, köztük a New York-i filmiskola körében talált befogadó közegre.
A második világháborút követő gazdasági-kulturális konjunktúra, az amerikai álom szertefoszlásának kezdete az időszak,
amikor Hollywood is válságba került kiüresedő amerikai eredetmítoszaival és erkölcsinek szánt példázataival.