Nem akarnám a magyar alkotást és dalos betéteit párhuzamba állítani a mozikban még elérhető Elvis című filmmel a zene és a kép együttes használatának az illusztrálására, mert már az ötlet is sértő Baz Luhrmann számára. De nézőként nagyon bántó érzés azt tapasztalni, hogy a Nyugati nyaralás alkotói azt gondolják, az ő alkotásuk teljesen rendben van, és pont ugyanannyit ér, mint a Királyról szóló film, hiszen azzal megegyező áron, ugyanazon körülmények között tekinthető meg. Holott az alkotói oldalon befektetett munka terén a két produktum teljességgel összehasonlíthatatlan, a kettő közötti bármiféle viszonyítás értelmezhetetlen. És nem, ez nem költségvetési kérdés. Ez alkotói, gondolati hozzáállás kérdése.
A Nyugati nyaralás egy ordas nagy hakni!
egy ordas nagy hakni!Ahol az alkotók azt gondolták, a magyar közönségnek ez így is megteszi. Kicsit ötletelgettek, írogattak, egyeztettek, forgattak néhány napot fontoskodva, majd a végén nyugtázták a költségvetésben szerepelt összegről a banki SMS-t. A négy főszereplőt meg a film legvégén felrakták egy billentős IFÁ-ra, mintha két köbméter sóder lennének, akiket boldogan elfuvaroznak a naplementébe – roppant találó hasonlat a színészekkel szemben is. Csak gratulálni tudok hozzá!
Mert különben miként lehet a színpadon rendre remek Ötvös Andrást ismét egy ennyire tufa, bunkó karakterbe osztani? Vajon Znamenák István a Megáll az idő Dinijeként gondolt valaha arra, hogy ennyire méltatlan helyzetben kell majd Szurdi elvtársnak lennie? Vagy hogy Szervét Tibor miként jutott el Alex Brubeck karakterétől a tini lányok mellére izguló Suhajda elvtársig? Szomorú volt látni őket ebben a hakniban. Hasonló Hollywood-i „karrier események” kapcsán szoktuk azt mondani, itt az idő ügynököt váltani, és rendezőt is, biztosan.
Lehangoló a tudat, de még így is lehetséges, a Nyugati nyaralás lesz 2022 legnézettebb magyar filmje, de ez nem menti fel az alkotók sivár és sekélyes hozzáállását, azt a mentalitást, ahogy alkotásukkal lenézik a magyar közönséget. Ki kell mondani: a magyar filmek nézőszáma az ilyen „szórakoztatónak mondott” alkotások miatt esik folyamatosan. Tetszik, nem tetszik, az egyre erősödő streaming szolgáltatók nem csak szórakoztatják, de egyben edukálják is a nézőiket a történetek minősége és kivitelezése tekintetében. Aki lelkes rajongója bármelyik szolgáltató kirakat sorozatának, netán többnek is, az érzi, látja a különbséget, és amikor választania kell a szabadidős pénzköltése kapcsán, akkor nem a Hollywood-i szuperprodukciókról fog lemondani, hanem az azokkal össze nem mérhető ultragáz magyar förmedvényekről, mint a Nyugati nyaralás is, amelyek sajnálatosan más értékes magyar alkotásoktól is távol tartják a nézőket.
Nem új keletű probléma ez. Volt néhány év, amikor azt gondoltam ennyire semmitmondó, ostoba semmire se jó magyar film már sosem fog készülni. Remélem, ez most csak kirívó példa, de akkor is mindenképpen rossz tapasztalat.
Senkit sem szoktam, és nem is illik filmről lebeszélni, ezért csak annyit mondok: nálam a Nyugati nyaralás minden idők három legrosszabb magyar filmje közé került.