*
Rajcsányi Gellért
Volt egyszer egy 1997, amikor az ég kékebb, a fű zöldebb volt, és 15 éves énem életében először el akart jutni a Szigetre, ahova olyan fellépőkkel csábítottak, mint David Bowie vagy a Prodigy. És erre a Szigetre szüleim nem engedtek el. :(( Pedig nagyon akartam, mert a Sziget akkoriban a nagybetűs Esemény volt, a magunkfajta zenefüggő, élménygyűjtő, szubkultúrák között szörföző, kilencvenes évekbeli kölyköknek. És elég sok ilyen akadt belőlünk.
Volt tehát ez a Sziget-nemzedék. Volt ez a Sziget-nemzedék? Vagy talán több is volt belőle? Ha végiggondoljuk a rendszerváltás után egymást követő fiatal generációkat, és a kilencves és kétezres évek popkulturális jelenségeit, kultúrafogyasztó szokásait, Magyarország kapcsán leszögezhetjük:
a Sziget megkerülhetetlen volt. Volt.
Egy elég hosszú ideig, egy elég széles nemzedéknek, a mai késő harmincasoktól a mai korai ötvenesekig. Ma már nem megkerülhetetlen, de az egy másik téma.
Pál Utcai Fiúk - Nyár (az 1994-es Szigeten)
Kedves Mai Fiatalok, volt egyszer egy korszak, amikor még nem volt internet – pontosabban létezett az internet, de csak programozók és más fura nerdök féltitkos fóruma volt –; pláne nem voltak közösségi médiumok, YouTube, Facebook, nem volt Spotify, nem voltak végtelen tárhelyek – és
a zenetévék még zenét adtak, őrület!
Ahhoz, hogy kedvenc zenéinket megismerhessük, meghallgathassuk, hogy láthassuk kedvenc zenekarainkat, akkoriban nem tudtunk bárhol a zsebünkből elővenni egy mindent tudó és végtelen mennyiségű zenét bemutatni képes kis készüléket. Irtó sokat kellett rádiót hallgatni, zenetévéket nézni – sokan voltunk így ezzel a megfelelő korszakainkban –, és persze CD-ket meg kazettákat venni; de a legfontosabb mégis csak az élő koncertek élménye volt. Az élőké, az ott és akkor, a jelenben megélteké, mert koncertfelvételeket sem nézhettünk végtelenítve az interneteken, nem úgy, mint most. És nem volt mobil sem mindenki kezében, hogy a koncert közvetlen élménye helyett a telóval fotózza és filmezze azt – vagy még annyit se tegyen, csak álljon ott az ún. néző bambán, mozdulatlanul, miközben elméje teljesen máshol jár.
A Sziget az a minden évben megrendezett szeánsz volt, ahol a rendszerváltás előtti korlátok és burkok alól kiszabadult fiatalság találkozhatott a nemzetközi – és magyar! – minőségi, kurrens előadókkal.
A Sziget volt a magyar koncert- és fesztiválvilág nagyszínpada;
a Sziget nagyszínpada pedig az, ahol az év legnagyobb durranásai megszólaltak egy héten át.
És 1997-ben nem mehettem még oda. '98 kimaradt, talán nem is találtam olyan érdekes előadókat, meg talán épp nyári melón voltam valami siófoki butikban; de aztán 1999-ben eljött a nap, amikor indulhattam a Szigetre.
Ezek az évek a korai, alteros-hippis Diáksziget-érzés és a már elkezdődő kommercializálódás határkorszakát jelentették: még voltak kint laza punkok, őszinte-kőkemény rockerek; de közben már a cégek is versengtek a jelenlétért és a pénztárcánk tartalmáért. Ahogy kisétáltunk, a Nagyszínpad melletti szellős területen néztünk először körbe: lehuppantunk a langyos nyári délutánban a földre, mellettünk egy hosszú hajú rocker gyerek aludt, majd amikor felriadva megkérdezte, hány óra van, „Basszameg, ezt a napot is átaludtam” felkiáltással elindult útjára.
A Nagyszínpadon hamarosan az Anima Sound System koncertje kezdődött – azé az Animáé, amely a magyar elektronikus zene anyahajója volt akkoriban és azután is jó ideig, s melynek zenekarvezetője, Prieger Zsolt barátunk ma rendszeresen ír lapunkba.
E jövőt akkor még nem sejthettem,
de átélhettem az Animával életem első nagyszínpados koncertélményét a mély basszusokkal, tört ritmusokkal, technóval, dubbal, nádi hegedűvel... na azzal nem, de az ügyesen becsempészett magyar folkos elemekkel, azzal igen.
Hajnal volt, Csillagtalan meg a többiek, aki tudja, tudja, miről beszélek.
Aztán pedig jött a Faithless: első koncertjük volt Magyarországon, és jöttek azóta vagy két tucatszor. Az élő hangszerekre, dübörgő dobokra, sikító gitárokra, himnikus szintiszólamokra átszerelt rave-elektronika kis éji révületet okozott – és tudtam, hogy még sokszor vissza fogok térni ide, a Szigetre, és ez így is lett. Kevesebb lennék nélküle, és
kevesebb volna a magyar (pop)kultúrtörténet, ha nem lett volna Sziget.
Itt pedig jó szórakozást kívánok minden mostani szigetelőnek Justin Bieber és Dua Lipa performanszaihoz: mobilokat magasra emelni, kék-zöld hajakat beállítani, szelfiszájat csücsöríteni, cheers!