Miben áll a klasszikus filmek vonzereje a hollywoodi szuperprodukciókkal vagy a streamingszolgáltatók divatos sorozataival szemben?
Elsősorban abban, hogy ezek a filmek a maguk korában már bizonyítottak, hiszen rendkívül igényes rendezői és színészi munkával készültek és óriási sikereket arattak. Noha más típusú filmalkotások születtek akkoriban, semmiben sem maradnak el a mai sikerfilmektől. Sőt. Ezeknek a filmeknek az örökérvényűségét bizonyítja az az érdeklődés, amit mind a mai napig látunk, akár a televíziócsatornákon, akár a régi klasszikus filmeket vetítő online felületeken. A Hippolyt, a lakáj 1931-ben készült, idén kilencvenéves, ennek ellenére a Nemzeti Filmintézet által indított streamingszolgáltatón, a Filmión tavaly november óta minden hónapban a top5-ben szerepel a népszerűségi listán. Vagy ott van a Moszkva tér, a mai napig a legnézettebb filmek közé tartozik, pedig már az is húszéves. Nem szeretem, amikor azt mondják: „emlékszel, milyen jó film volt…?”
Az a film, ami anno jó volt, az ma is jó.
Mit nevezhetünk egyáltalán klasszikus filmnek?
Igazából nincsen meghatározva, hogy mennyi időnek kell eltelnie, hogy egy film klasszikussá váljon. Egy film már abban a pillanatban kultikussá és klasszissá válhat, amikor megjelenik, gondoljunk csak Martin Scorsese, Tranatino vagy Francis Ford Coppola filmjeire. A megjelenésük pillanatában predesztinálva voltak arra, hogy örökzöldek legyenek.
120 éves lett a magyar film, ennek kapcsán korábban közéleti-, politikai- és kulturális szereplőket kérdeztünk meg a magyar filmélményeikről, kedvenceikről. De mi a helyzet az „átlag magyar emberekkel”? Mit tapasztal, mennyi magyar filmet „fogyasztunk”? Mennyire vannak tisztában az emberek a magyar klasszikusokkal?
A tendencia általában véve nem rossz. Természetesen a pandémiás időszak nem segített a filmszínházaknak, sőt kifejezetten válságos időszakot idézett elő. Vissza kell térnünk a nagy vászon elé, újra kell néznünk a filmeket, és újra kell élnünk azt a közösségi élményt! A magyar emberek alapvetően követik a magyar filmeket, ezt a televíziós nézettségi szokások is igazolják. Mi szolgáltatunk filmeket a közszolgálati-, a kereskedelmi- és a regionális tévéknek is; az látszik, hogy folyamatosan emelkedik ezek nézettsége. A 120 éves magyar film jubileumi programjaira is hihetetlenül nagy érdeklődés volt, sok tízmilliós nézettséggel futottak a magyar filmek a csatornákon. Szinte minden televízió beszállt a megemlékezésbe, és külön programsávot szentelt a magyar filmeknek. Emellett az online térben is töretlen az érdeklődés, illetve a digitális oktatás is többmilliós nézettséget hozott. Persze, ezzel együtt továbbra is feladatunk, hogy a magyar filmek nézettségét növeljük a külföldiekével szemben, vagy az európai filmekét az amerikaiakkal szemben. A legnagyobb kihívás most, hogy
az új generációt rávegyük, keressék a magyar filmeket.