„Franciaország egy földrajzi jelenség, amelyhez egy olyan történelem társul, amely kikristályosít valamiféle civilizációs sajátosságot, ami világosan megnyilvánul a zenéjében, az irodalmában, a nyelvében, a gasztronómiájában, a boraiban, a filozófiájában, a tájaiban, a festményeiben. Franciaország egy stílus, egy hangvétel, egy sajátos módja a létezésnek és a cselekvésnek, egy szellemiség, amit olyan filozófusok és gondolkodók magyaráztak, mint Kant, Hegel, Toynbee, Élie Faure, Keyserling, Malraux. Franciaország Debussyt jelenti Anton Brucknerrel szemben; a pot-au-feu-t a sajtburgerrel szemben; a pohár száraz fehérbort a fémdobozos kólával szemben; hihetetlen sajtokat jelent, amelyek a bűzükkel megrémítik a fél világot; a Loire-menti kastélyokat jelenti II. Lajos bajor kastélyaival szemben; Bergsont jelenti Hegellel szemben; a csodálatos francia tájakat jelenti, a tengerentúli területeket is ideértve, az orosz tundra többmillió négyzetkilométerével szemben; Chardint jelenti El Grecóval szemben; de Gaulle-t Mussolinival szemben.”
Onfray ateista létére magáénak vallja. Franciaország keresztény örökségét. Mint elmondja: bár az országnak gall, római, kelta és viking gyökerei is vannak, Klodvig megtérése a görög-római, illetve a zsidó-keresztény civilizáció kettős örökösévé tette Franciahont.
Franciaország egyfajta „civilizációs levelestészta”:
a platóni idealizmus határozza meg teológiai hagyományát, a praktikus római szellem jogrendszerét, a zsidó monoteizmus vallását, a katolicizmus a cezaropapizmusát. A reneszánsz ezt a „civilizációs görbét” hajlítja meg, a felvilágosodás olyan világot vetít előre, ahonnan eltűnik a szent – ez pedig már a minden bizonnyal poszthumanista jövőbe vezet át.
Mint már a Mandiner-interjúból is megtudhattuk, Onfrayt nem hisz a mostani civilizáció túlélésében.