Viszonylag kevés írónak adatik meg, hogy a művei közül jó néhány a köznyelv részévé válik. Vagyis beépül a társadalom kollektív tudatalattijába. Bereményi Géza ezen kevés írók egyike. Amire lehetne azt mondani, hogy Bereményinek könnyű dolga volt, hiszen a szövegeit egy bizonyos Cseh Tamáson keresztül ismerte meg a közönség. Persze mindez csak látszólag könnyítette meg a dolgát, hisz a dalszöveg kényes műfaj, az „elit” irodalom berkeiben sosem vették igazán komolyan.
Bereményi Géza a Cseh Tamásnak írott dalaival lett igazán ismert szerző,
holott sokan azzal sem voltak tisztában, hogy ő a felelős a zseniális szövegekért.
A kilencvenes évek elején hallottam először Cseh Tamás dalait. Egy barátom szerette nagyon, a kerti borozgatások háttérzenéje volt évekig. Máig úgy vagyok vele, hogy ha meghallom valahol Cseh Tamás valamelyik dalát, rögtön eszembe jut az a kert, a Duna a vasúti töltés mögött és a túlparton a Pilis vonulatai.
Valamivel korábban, még tényleg a kilencvenes évek legelején láttam egyszer a balatonszepezdi kocsmában. Megismertem, akkor már olvastam egy-két novelláját. Fürdőgatyában, gumicsizmában és szalmakalapban álldogált a pultnál és fröccsöt ivott.
Szóval így néz ki egy igazi író, erre gondoltam tizenhat-tizenhét éves fejjel,
mert tényleg volt a megjelenésében valami, ami imponált.
A zsebemben lapult egy jegyzetfüzet, én is fröccsöt ittam, de egy pillanatig sem mertem arra gondolni, hogy én is író volnék. Bereményi – leginkább a dalszövegei révén – mélyen beleivódott a börzsönyi és mindenféle csatangolásaink mélyrétegeibe, idéztük a sorait, miközben tudtam, hogy a nálam nyolc-tíz évvel idősebb barátaimhoz szól igazán ez az egész, nem hozzám. Rajtuk láttam, hogy értik, miről van szó, olvasnak a sorai között; nekem egyszerűen csak tetszett, de mélyebb közöm nem volt az egészhez. Egy alig húszéves kölyök hogyan is érthetné. Legfeljebb úgy csinál.
Persze Bereményi a saját jogán, íróként is maradandót alkotott. Regényeinek és novelláinak ott a helye a 20. századi magyar próza élvonalában. Már első könyve, az 1970-ben megjelent A svéd király című novelláskötete markáns, karakteres belépő volt a magyar irodalomba.
„Hirtelen” lett író, ahogy több interjújában is elmesélte. Félig-meddig blöffölt, amikor egy kiadói szerkesztőnek azt mondta, hogy több kész novellája is van már. Otthon aztán gyorsan megírta ezeket a megelőlegezett novellákat és azonnal kiderült, hogy tényleg tud novellákat írni. Ráadásul nem is akármilyeneket. Gyorsan a „Péterek” egyike lett, azaz Hajnóczyval, Esterházyval és Nádassal együtt a hetvenes-nyolcvanas évekre datálható „prózafordulat” egyik emblematikus alakjává vált. Pályája mégis másként alakult, nem azt az utat futotta be, mint Esterházy vagy Nádas, de nem is azt az utat (szerencsére), mint Hajnóczy Péter, aki korai halálával a ködlovagok közé emelkedett.