Olyannyira, hogy az első években még a szállásuk is ott volt.
És itt tényleg hatékonyan zajlott a gyűjtés?
A felvételek igen, de Lujóval és a Fonó akkori igazgatóval, Zsidei Jánossal sokszor vérre menő vitáink voltak, hogy miként kell ezt a digitális gyűjtési rendszert kialakítani. Miközben a Lujó által biztosított pénz lényegében csak az audiofelvételekre volt elég. Szerencsére az akkoriban alakult Duna Televízió vezetője, Sára Sándor legalább heti egy délelőttre biztosított kamerát és stábot – hol Könczei Árpád, hol Sztanó Hédi jött ki egy operatőrrel –, így a gyűjtésről legalább maradhatott vizuális lenyomat. Plusz rávettem Kása Bélát, hogy ingyen és bérmentve fotózza végig a zenekarokat. A Fonóban a kezdetek óta takarító Marika néni pedig igazi háziasszonnyá nőtte ki magát, lényegében ő gondoskodott a zenészek kényelméről, ellátásáról.
Milyen szempontok szerint válogattatok a zenekarok repertoárjából?
Mindenféle megkötés nélkül vettük fel a zenét. És
állítom, hogy Románia legnagyobb népzenei gyűjteménye nálunk, Magyarországon található.
Nemcsak azért, mert a mai napig Bartók számít a legnagyobb román népzenegyűjtőnek, hanem azért is, mert az Utolsó Óra gyűjtéseiben rengeteg román anyag szerepel. A románok ezért egyszer még hálásak lesznek nekünk, de most még azzal vádolnak, hogy elloptuk a népzenéjüket. A szokásos kelet-európai vircsaft.
Az Utolsó Óra programban négy év alatt több mint 1200 órányi zenét rögzítettetek a Fonóban, összesen 112 zenekarral. Teljesnek érzed a képet?
A lehetőségekhez képest igen. Az Utolsó Óra szerintem azon kevés kulturális program egyike, amelyet pártállástól függetlenül valamennyi aktuális kulturális miniszter támogatott. Fontos megjegyeznem, hogy mi a hangszeres népzene gyűjtésére és rögzítésére koncentráltunk, miután a nagy elődök, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Vikár Béla, Lajtha László, Martin György vagy Kallós Zoltán szépen feltérképezték a régió vokális népzenéjét. Táncházasként szakmai csapatommal jól ismertük a Kárpát-medencét, hiszen korábban Pávai István vagy én rengeteget gyűjtöttünk Erdélyben, Agócs Gergely a Felvidéken, Bodor Anikó ismerte a Délvidéket, Pál Lajosék Kárpátalját. Korábban az analóg nyersanyag mennyisége behatárolta, mennyit lehetett felvenni,
a digitális technológiának köszönhetően viszont szinte mindent rögzíteni tudtunk,
a beszélgetésektől az elrontott hangolásokon át a zenélésig, hisz minden apróságnak tűnő dolog fontos lehet a kutatók számára. Az Utolsó Óra program négy év alatt végül közel 54 millió forintba került, pedig mindenen spórolnunk kellett. A végére javarészt sikerült összeszedni rá a támogatást, de ehhez folyamatosan lobbizznunk kellett. Egy ilyen lobbizás közben lettem a Hagyományok Háza főigazgatója.
Az intézmény koncepciójának megálmodója, Sebő Ferenc a mai napig sérelmezi, hogy nem ő lett az. Milyen folyamatok zajlottak a háttérben?
A Hagyományok Háza koncepció még a Selyemgombolyító magánosítása körül fogalmazódott meg. Sebő Ferenc 1996-ban lett a Magyar Állami Népi Együttes művészeti vezetője, és elég széles körben konzultált a szakmával – velem is – arról, hogy az Állami tevékenységi körének bővítésével miként lehetne lényegében intézményesíteni a hagyományőrzést. Évekkel később az Utolsó Óra kapcsán jutottam el a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkárához, az amúgy néprajzos Rockenbauer Zoltánhoz, aki mellesleg megkérdezte, hogy milyen más érdemi projektek vannak ezen a területen. Ekkor meséltem neki többek között pár mondatot a Hagyományok Háza koncepciójáról. Majd pár nap múlva vezetés közben a Déli Krónikában hallottam, hogy ő lett az új kulturális miniszter, és többek között a Hagyományok Házát szeretné megvalósítani. Bementem hozzá, megbeszéltük, hogy a tanácsadója leszek, utána megkerestem Sebő Ferit és Pávai Pistát, hogy dolgozzunk a megvalósításon. Én még akkor sem hittem, hogy nekem ebben főszerepem lenne. Valamiért nem haladt az ügy, majd amikor erre rákérdeztem, Rockenbauer kabinetfőnöke közölte, hogy Sebőben nem látják azt a szervezőkészséget és menedzserhajlamot, ami egy ilyen intézmény vezetéséhez kellene. Pávainak a tudományos munka fontosabb volt, így – miután ezt a lehetőséget a szakma nem hagyhatta ki – magamra vállaltam. Sebő persze megsértődött, de nem sokkal később megbékélt mellettem szakmai igazgatóként.
Gondolom, ezt a döntésedet azért nem bántad meg, hisz lassan húsz éve vezeted a Hagyományok Házát. Ha visszatekintesz erre a két évtizedre, elégedett vagy?
Nem ismerem ezt a fogalmat.
Az erdélyi létből adódóan mindig oda tettem be a lábam, ahol láttam egy kis rést.
Mindig úgy csináltam, ahogy lehetett. Az elmúlt lassan húsz évben többször akarták megszüntetni a Hagyományok Házát, kétszer – két különböző politikai kurzus alatt – egészen közel álltunk hozzá, de mindkétszer túlélte. Sőt, 2016-ban nemzeti intézmény lett. Felújítottuk a székházunkat, a Budai Vigadót, kiépíthettük a határon túli hálózatunkat, sőt, tavaly létrehoztuk az Erdély Hagyományok Háza Alapítványt. Reménykedem, hogy van még egy életem: idén töltöm be a hatvanat, 2021 novemberében lejár a megbízásom, és elhatároztam, hogy nem pályázok újra. Jöjjenek a fiatalok! Én pedig szeretnék hazatelepedni.
Fotók: Ficsor Márton