Mi történt a Góbéval? Újabb tagcsere?
Vizeli Máté: Erről van szó. Csasznyi Imi és Tímár Marci bejelentette, hogy távozik.
Czupi Áron: Már régebb óta látszott, hogy mások a zenei elképzeléseink, ami időnként okozott feszültséget a zeneszerzésben, a számok megírásakor. Mi nem szerettünk volna abba az irányba menni, amerre ők szerettek volna. A karantén végén Imi bejelentette, hogy ő a saját útját szeretné járni, mi kicsit meglepődtünk, eléggé hirtelen ért minket. Marci azt mondta, hogy szerinte Imre nélkül már nem működne úgy a zenekar, ahogy annak kellene, és neki Imi elképzelései szimpatikusabbak.
A Góbé zenekar 2007 őszén alakult Budapesten, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába diákjaiból, akik egyben népzenészek is. 2011-ben elindultunk az A38 Hajó és a Szerencsejáték Zrt. szervezésében akkor első ízben megrendezett Talentométer tehetségkutató versenyen, népzene/világzene kategóriában, ahol kitalálták, hogy a versenytársak stílusát is megszólaltatják a színpadon, s ez olyan sikert aratott, hogy a közel hetven zenekar közül nekünk ítélték a kategória első helyét és a közönségdíjat is.
Honlapjuk szerint:
„Akusztikus hangszereken népdalokat játszanak, megkötések nélkül, könnyűzenei stílusok között kalandozva. Olyan »népi popzenét« alkotnak, amely szórakoztató és kortárs, de megőrzi tradicionális gyökereit. Céljuk, hogy közelebb hozzák a népzenét, valamint hidat építsenek a különböző zenei színterek közé. Formabontó koncertjeikkel, eklektikus lemezeikkel rendhagyó színfoltjai a világzenei szcénának.” Tagok: Vizeli Máté (brácsák, hegedű, gitár, koboz, vokál); Rigó Márton (hegedű, brácsa, vokál); Várai Áron( ének, furulya, duda); Egervári Mátyás (cimbalom, tamburabrácsa, dudák, furulya, fuvola); Czupi Áron (dob, ütőhangszerek, vokál); Hegyi Zoltán (nagybőgő). Eddigi lemezeik: Góbé; Ez van! (2011); Zeng (2018); Forrás (2019). A Góbéval 2016-ban készítettünk interjút (
Pofátlanul felvállaljuk, hogy népdalokból ihletődünk); Csasznyi Imre 2019-ben adott nekünk interjút (
Torna helyett néptánc kellene az iskolába).
Na de mi a különbség a két koncepció között?
VM: Ők el akarták vinni a Góbét egy sokkal populárisabb irányba, mi pedig inkább az agyasabb, fifikásabb zenei világot kedveljük, ami elsőre lehet, hogy nem vonz akkora hallgatóságot, de mi ezt így élvezzük, és ezért jött létre a Góbé zenekar.
Pedig azért elég nagy hallgatóságotok van.
VM: Igen, ahhoz képest valóban. Ismered a viccet, hogy a dzsesszzenész háromszáz akkordot játszik három embernek, a rockzenész meg három akkordot háromezer embernek. Mi persze egyik sem vagyunk, hanem valahol a kettő között. A mi zenénkben van némi népnevelő jelleg: hogy
az emberek hallgathassanak igényes, gyökereit tekintve is magyar könnyűzenét.
Az első lemezünkhöz képest persze populárisabbak vagyunk amúgy is, de ennél jobban nem szeretnénk ezt kitolni, hiszen akkor a Góbé elveszítené a zenei identitását, akkor nem lennének meg azok az összefüggések, amelyeket meglátunk különféle könnyűzenei stílusok és a magyar népzene között.
Rigó Márton: Nagyon gyakori volt, hogy nem jutottunk dűlőre, pedig mindig végtelen mennyiségű ötletből dolgozunk, mindenki hozzáteszi a magáét a Góbéhoz. Lassan születtek a számok, de mindig arra törekedtünk, hogy végén minden zenész elégedett legyen, és mindenkinek kerüljenek be ötleteik.
VM: Nyilván Imiék azért is távoztak, mert a vége felé gyakrabban előfordult, hogy nem az ő elképzeléseik valósultak meg, hanem a másik négy zenészé, a mieink. De azért a dolog bonyolultabb. Olyan konszenzusra kell jutni, amit mindenki el tud fogadni, és ha ezt nagyon nehéz megtalálni, akkor valami probléma van.