Ezeket az ezeréves barátokat rendezted is. De egy forgatást általában felfokozott hangulatú, professzionális közegként képzelünk el. Barátokkal ez milyen volt, adódott feszültség, vagy volt olyan, hogy egymásnak ugrottatok?
Nem, alapvetően nem, a Rossz verseknek az ötvenvalahány napja alatt, amíg forgattuk, nagyon ritka volt a feszültség. Van sok olyan rendező, aki feszült légkörben szeret forgatni, biztos, hogy ez is működik, de én nem vagyok ennek a híve. Azt szeretem, ha jó hangulat van, persze ez függ a jelenettől is. Ők akkor működnek jól, ha én mint barátjuk vagyok ott. Ha rendezőként viszonyulok hozzájuk, akkor nagyobb az esély, hogy belekerülnek egy szerepbe, és én pont ezt nem akarom: én arra törekszem, hogy ők legyenek ott, épp olyanokként, mint amilyenek amúgy. Ilyen szempontból nem az a fontos, hogy a barátaim, hanem az, hogy civilek legyenek, hogy meglegyen az a bizalmi viszony, amivel szerintem működhet egy jelenet, és ha kellően felszabadultak, akkor ez működhet is. Pont most rakjuk össze a DVD-hez az extrákat, és nagyon jellemző az, hogy a snittek végét elröhögjük. A Bálinttal (Győriványi Bálint, a VAN és a Rossz versek szereplője, gimnáziumi osztálytárs és barát – a szerk.) való forgatás ebben az esetben egy komolyabb jelenet volt, de ott is irtózatosan sokat röhögtünk.
Egy ilyen berobbanás után, mint amilyen a VAN volt, mennyi idő és mi más kell még ahhoz, hogy visszatérj a földre, és elkezdj egy újabb munkát? Mikor tudtál nekiállni a Rossz verseknek?
Változó. A VAN-nál adott volt a dolog, még be se mutattuk a filmet, de mi már beadtunk egy filmtervet a Cinéfondation Résidence programjába, ahova bejutottam, ami azt jelentette, hogy fél évig Párizsban fogok élni. Ez nyilván hatalmas lehetőség volt, de a VAN sikerétől már amúgy is nyomás volt rajtam, amit az ösztöndíj megkétszerezett. Nagyon sokan jelentkeznek erre is, és ez generál egyfajta elvárást az emberben magával szemben. Kimentem márciusban, és egy hónapig igazából úgy éltem, hogy nem írtam semmit. Mindenfélével próbálkoztam, erőltettem az írást, de ha újracsinálhatnám ezt a fél évet, akkor egy hónapig meg sem próbálnék írni, csak mászkálnék a városban. Az is benne volt, hogy idegen helyen vagyok, hosszú ideig, barátok, család nélkül. Ilyenkor inkább át kéne adnod magad annak, hogy ott vagy, és csak úgy lődörögni. Ebből a szempontból ezt az első hónapot teljesen fölöslegesen erőltettem, de aztán szép lassan elindult egy folyamat.