1956, szabadságharc és forradalom. A magyar nép szabadságharca a szovjet típusú államhatalom ellen mindig is fontos része lesz a magyar történelemnek, minden aktuálpolitika vita ellenére is. És a Kelet és Nyugat ideológiai szembenállásának egyik jelentős eseményeként nem csak Magyarországon váltott ki politikai-társadalmi hullámokat.
A néma forradalom című új német film egy ilyen epizódnak állít emléket.
Lars Kraume 1973-ban, tehát 17 évvel az ’56-os események után született, és Olaszországban, valamint Nyugat-Németországban nőtt fel. Személyes élményei nem lehettek így sem a forradalmunkról, sem a kommunista diktatúra működésér, így amikor eléje került a film alapjául szolgáló storkowi események története, úgy vélhette, hogy az idő elérkezett, és megcsinálhatja a maga történelmi alapokon nyugvó fikciós drámáját.
A film megnézése után az volt az érzésem, hogy két dolog nem sikerült neki: a történelmi és a dráma. És nem azért, mert egyébként ne lettek volna drámai jelenetek a filmben, és mert önmagában egy akármilyen diktatúrában élni ne lenne elég drámai.
A film trailere
Nem, teljesen máshol kell a problémákat keresni: egyrészt a történetmesélésben, másrészt abban, hogy tulajdonképpen mit is akart a rendező megmutatni a filmvásznon.
Mert választék volt bőven: egy mély barátság története éppúgy kiolvasható a közel kétórás filmidőből, vagy az, hogy a családok és az államhatalom között milyen versengés folyt a gyerekek szívéért-lelkéért. De ott van a fiatalság lázadása, mint örök társadalmi toposz, vagy megemlíthetnénk a családokat felemésztő családi titkokat is, mint kísérő motívumokat.
A film nézése közben egyébként azt hittem, hogy a Puskás Ferenc állítólagos halálára való hivatkozással a rendező aktuálpolitikai utalásokat tett, de utólag számomra is kiderült, hogy a RIAS által terjesztett hír, miszerint meghalt a harcokban a Száguldó Őrnagy, inkább a fake news jelenségére utalhat, mintsem Orbán Viktor futballszeretetére. Ettől függetlenül óhatatlanul eszébe juthat mindenkinek, hogy ez a film bizony inkább egy nyitottabb társadalmat mutat fel követendő példának, mintsem egy zártat. (Lásd a film hosszúra nyúlt epilógusának történetét a szabad Nyugatra való szökésről).