A néma forradalom – Két perc csend lett, maradhat?

2019. március 28. 15:50

Új német film született egy osztálynyi keletnémet diákközösségről, akik 1956-ban kiálltak a magyar forradalmárok mellett.

2019. március 28. 15:50
Jerez Julio

1956, szabadságharc és forradalom. A magyar nép szabadságharca a szovjet típusú államhatalom ellen mindig is fontos része lesz a magyar történelemnek, minden aktuálpolitika vita ellenére is. És a Kelet és Nyugat ideológiai szembenállásának egyik jelentős eseményeként nem csak Magyarországon váltott ki politikai-társadalmi hullámokat.

A néma forradalom című új német film egy ilyen epizódnak állít emléket.

Lars Kraume 1973-ban, tehát 17 évvel az ’56-os események után született, és Olaszországban, valamint Nyugat-Németországban nőtt fel. Személyes élményei nem lehettek így sem a forradalmunkról, sem a kommunista diktatúra működésér, így amikor eléje került a film alapjául szolgáló storkowi események története, úgy vélhette, hogy az idő elérkezett, és megcsinálhatja a maga történelmi alapokon nyugvó fikciós drámáját.

A film megnézése után az volt az érzésem, hogy két dolog nem sikerült neki: a történelmi és a dráma. És nem azért, mert egyébként ne lettek volna drámai jelenetek a filmben, és mert önmagában egy akármilyen diktatúrában élni ne lenne elég drámai.

A film trailere

Nem, teljesen máshol kell a problémákat keresni: egyrészt a történetmesélésben, másrészt abban, hogy tulajdonképpen mit is akart a rendező megmutatni a filmvásznon.

Mert választék volt bőven: egy mély barátság története éppúgy kiolvasható a közel kétórás filmidőből, vagy az, hogy a családok és az államhatalom között milyen versengés folyt a gyerekek szívéért-lelkéért. De ott van a fiatalság lázadása, mint örök társadalmi toposz, vagy megemlíthetnénk a családokat felemésztő családi titkokat is, mint kísérő motívumokat.

A film nézése közben egyébként azt hittem, hogy a Puskás Ferenc állítólagos halálára való hivatkozással a rendező aktuálpolitikai utalásokat tett, de utólag számomra is kiderült, hogy a RIAS által terjesztett hír, miszerint meghalt a harcokban a Száguldó Őrnagy, inkább a fake news jelenségére utalhat, mintsem Orbán Viktor futballszeretetére. Ettől függetlenül óhatatlanul eszébe juthat mindenkinek, hogy ez a film bizony inkább egy nyitottabb társadalmat mutat fel követendő példának, mintsem egy zártat. (Lásd a film hosszúra nyúlt epilógusának történetét a szabad Nyugatra való szökésről).

Visszatérve a történetmesélésre: ezzel kapcsolatban több dolog nem stimmelt a film 111 perce alatt, és az csak az egyik volt, hogy az egyébként öt perces csendet mintegy a felére vágták meg, becslésem szerint. Emellett az volt az érzésem a magyarországi események rádión keresztüli bemutatásakor, hogy valahol elhagyták a normális teret és időt, mint tényezőt, ésa  Paul meleg bácsikájánál, Edgárnál töltött idő valahogy az őket körülvevő világ normális menetét megszüntetve egy másik dimenzióba helyezte őket, ahol teljesen másképp szövődik a tér-idő fonala. (És erre még a berendezés mellett az Edgarral folytatott párbeszédek – mint például „se a kapitalizmus, se a szocializmus nem szereti az egyéniségeket, ezért megpróbálja őket letörni” – is nagyban rájátszottak.)

De feltehetném azt is: tényleg ennyire „színes” volt a korabeli NDK? Tényleg annyi ruhájuk volt a korabeli fiataloknak, hogy minden második jelenetben más-más újnak tűnő ruhájuk volt a színészeknek? És ha már 1956, tehát 11 évvel a második világháború után, akkor tényleg csak egy romos tanyával lehetett csak illusztrálni azt a pusztítást, amit a német és szovjet csapatok harca okozott? Ez a hitelességi kérdés nem csak nekem tűnt fel – lásd itt.

Beszélgetés a filmről a rendezővel

Más problémám már csak egy volt a filmmel: hogy unalmas volt. Mindent elmond, hogy a drámai kontextus, a drámai társadalmi helyzet, valamint az elvileg emberek életét teljesen felforgató események elegyében az volt a legizgalmasabb jelenetsor, amikor a film háromnegyedéig hősként tisztelt apjában csalódott Erik – egy buzgó ifjúkommunista – egy kis öblű puskával ámokfutásba kezd.

Ennél már csak egy fokkal volt kevésbé „izgalmas”, hogy egészen a végig nem lehetett tudni, a kialakuló szerelmi háromszög Kurt, Léna és Theo között végül hogy fog eldőlni (spoiler: nem változott semmi a kiinduláshoz képest). Nem csoda tehát, hogy a Spiegel kritikusa nem rejtette véka alá csalódását, és azt, hogy unalmasnak tartotta a filmet.

„Mi hasznuk van ebből a magyaroknak? Semmi. Semmi” – mondja a film egyik jelentében az iskolaigazgató az osztály előtt. Igaza van: '56 történetéről nem unalmas filmekre van szükség. Sem itthon, sem külföldön. Ugyanis abból nem csak a magyaroknak nem lesz haszna, hanem más népeknek sem.

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atila68
2019. március 29. 07:34
Ez mikori hír és, hogy került ide? Két éve valamikor télen láttam.
reeka
2019. március 28. 22:54
A film egészen kiváló! A kritikus pedig egészen ennek az ellenkezője. Mennyire ciki már, ha egy férfi nem tudja, hogy a puskák jellemzője az öb ?! (innen jön a "kisöbű" -l nélkül!!) Másra nem is akarom vesztegetni az időmet. A filmet ugyanis háromszor néztem meg, és mind a felnőttek mind a fiatalok, akikkel voltam, nagyon élvezték.
Csomorkany
2019. március 28. 20:01
Ilyen hülye kritikát! Először is a film nem új, tavalyi, és már magyar szinkronnal is megnézhető: https://video.search.yahoo.com/search/video;_ylt=A0geJaNeGZ1cU1UAVh1XNyoA;_ylu=X3oDMTEyMWgwMmFoBGNvbG8DYmYxBHBvcwMxBHZ0aWQDQjcwMTNfMQRzZWMDc2M-?p=N%C3%A9ma+forradalom+teljes+film&fr=mcafee_uninternational#id=2&vid=752b5b49b4b89d7d7a2e99cd4bd98a8d&action=view Másodszor 2 perc csönd volt a filmben is. Harmadszor nagyon is izgalmas volt figyelni, ahogy a komcsik folyamatosan habosítják a történteket, miközben a diákok igyekeznek visszakozni. Negyedszer a habosítás kapcsán nagyon is érzékelni lehetett a párhuzamot a magyarországi történésekkel, csak talán a kritikus úr nem figyelt eléggé: a német komcsik akkor vadultak be, amikor jöttek a hírek arról, hogy Budapesten leverték a forradalmat. A ruhaviselet túlzott változatosságában van valami, viszont az NDK épületek teljesen meggyőzően föstöttek. OK: inkább hetvenes, mint ötvenes évek, de ez elcsúszik. Az is igaz, hogy a posztban lespoilerezett befejezés lehetett volna drámaibb, de mit csináljunk, ha ez egy alapjában igaz történet. Ha egyszer ott és akkor nem géppuskázták le az egész osztályt, mégsem szólhatott erről a film befejezése.
Akitlosz
2019. március 28. 19:33
"Más problémám már csak egy volt a filmmel: hogy unalmas volt" Akkor azt tessék elképzelni, hogy akkor milyen unalmas lett volna a film, ha az öt perces csendet öt percben mutatta volna be!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!