Hatalmas magyar festmény lóg Macron irodájában

2018. október 28. 18:32

Hantai Simon keresztény ihletettségű, imákkal teleírt szövegek betűtengeréből született műve díszíti a francia elnök dolgozószobáját.

2018. október 28. 18:32

Makláry Kálmán galerista arról ír a Facebookon egy a Macron-házaspárt és az elnöki dolgozószobát ábrázoló fotó kapcsán:

„Erdekesseg hogy M. Macron dolgozo szobajaban egy Magyar szarmazasu muvesz, Hantai Simon Rozsaszin iras cimu kepe van kiakasztva. Amit utoljára a közönség a Centre Pompidou ban rendezett életmű kiállításon láthatott”.

Hantai Simon 1922-ben született Bián, 1948-ban hagyta el Magyarországot, 2008-ban hunyt el Párizsban. 2015-ben az M.C.5 (Mariale) című 1962-es festményét 2 555 000 euróért adták el: ez a legmagasabb összeg, amit aukciókon magyar vagy magyar származású művész munkájáért valaha is adtak.

Hantainak a Macron irodájában lógó festményéről az Artmagazin a következőket írja:

„Hantaï pont ekkoriban szakított az őt először befogadó szürrealistákkal, méghozzá úgy, hogy legszentebb antiklerikális érzéseikben sértve meg őket vallásos ünnepség- és kiállítássorozatot szervezett a Notre Dame-ba. Leszögezte, hogy a művészet lényegét tekintve vallásos, és elkezdett dolgozni azon a képén, ami később a Rózsaszín írás lett. A speciálisan előkészített hatalmas vászonra szövegek kerültek, és 1958 advent vasárnapjától kezdve egy éven keresztül Hantaï minden napját azzal kezdte, hogy imákat és értekezéseket, az istentisztelet szavait és hitvallásokat másolt a néha visszatörölt felületre, szinte már lelkigyakorlatként. A keresztény liturgia színeivel, vörös, zöld, lila és fekete tussal írt szövegek a végén furcsa színeváltozást eredményeztek, a kép rózsaszínűen dereng.”

A festmény színesben

(via 444)

Összesen 91 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senki Alfonz
2018. október 29. 11:48
Hieronymus Bosch sok évszázaddal megelőzte korát, csodálatos dolgokat festett és főleg élvezhető volt. Az a baj a mai művészekkel, hogy engem mint közönséget, nézőt, hallgatót megdolgoztatnak, pedig én fizetek. A galériákban, képtárakban, kiállításokon egy órát kell egy falra akasztott vagy posztamensen álló valami előtt eltöltenem, hogy hasson rám, mert az elkövető szerint az a művészet, ami az agyamban az alkotása hatására keletkezik. Ekkor ő megdolgoztat engem a pénzemért. Amikor a színházban egy darab nyers zsákban díszlet és smink nélkül mondanak valamit, sőt kérdeznek, bevonnak az előadásba, mert vagy felvisznek a színpadra - mint a cirkuszban a bohóc a gyerekeket - vagy kérdeznek, vagy hozzám dobnak valamit, akkor engem dolgoztatnak a pénzemért. Amikor egy "komolyzenei" koncerten megkér valakiket az előadó, hogy kezdjenek el valami egy-két ütemet dúdolni, majd ő szerez rá ott zenét, akkor bevonnak az előadásba a pénzemért. Hát nem egyszerűbb, ha otthon jól bebaszok valamitől vagy valakitől és akkor is az agyam dolgozik, mert képződik benne valami hatás??? Akkor most én művész vagyok?
Válasz erre
1
0
orion
2018. október 29. 08:20
https://www.moksha.hu/art/hantai-a-festo-aki-osszegyurte-a-vasznat/
Válasz erre
0
0
korona
2018. október 29. 07:02
Maga a "kép" borzalmas. A "festő" meg - megnyugtatásra - nem is magyar, csak "magyar".
Válasz erre
3
10
Peter8811
2018. október 29. 06:20
Ez inkább egy második világháborús hevenyészett térképnek néz ki: A német páncélos erők felvonulásaTrianon alatt.
Válasz erre
4
6
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!