Hatalmas magyar festmény lóg Macron irodájában

2018. október 28. 18:32

Hantai Simon keresztény ihletettségű, imákkal teleírt szövegek betűtengeréből született műve díszíti a francia elnök dolgozószobáját.

2018. október 28. 18:32

Makláry Kálmán galerista arról ír a Facebookon egy a Macron-házaspárt és az elnöki dolgozószobát ábrázoló fotó kapcsán:

„Erdekesseg hogy M. Macron dolgozo szobajaban egy Magyar szarmazasu muvesz, Hantai Simon Rozsaszin iras cimu kepe van kiakasztva. Amit utoljára a közönség a Centre Pompidou ban rendezett életmű kiállításon láthatott”.

Hantai Simon 1922-ben született Bián, 1948-ban hagyta el Magyarországot, 2008-ban hunyt el Párizsban. 2015-ben az M.C.5 (Mariale) című 1962-es festményét 2 555 000 euróért adták el: ez a legmagasabb összeg, amit aukciókon magyar vagy magyar származású művész munkájáért valaha is adtak.

Hantainak a Macron irodájában lógó festményéről az Artmagazin a következőket írja:

„Hantaï pont ekkoriban szakított az őt először befogadó szürrealistákkal, méghozzá úgy, hogy legszentebb antiklerikális érzéseikben sértve meg őket vallásos ünnepség- és kiállítássorozatot szervezett a Notre Dame-ba. Leszögezte, hogy a művészet lényegét tekintve vallásos, és elkezdett dolgozni azon a képén, ami később a Rózsaszín írás lett. A speciálisan előkészített hatalmas vászonra szövegek kerültek, és 1958 advent vasárnapjától kezdve egy éven keresztül Hantaï minden napját azzal kezdte, hogy imákat és értekezéseket, az istentisztelet szavait és hitvallásokat másolt a néha visszatörölt felületre, szinte már lelkigyakorlatként. A keresztény liturgia színeivel, vörös, zöld, lila és fekete tussal írt szövegek a végén furcsa színeváltozást eredményeztek, a kép rózsaszínűen dereng.”

A festmény színesben

(via 444)

Összesen 91 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senki Alfonz
2018. október 29. 11:48
Hieronymus Bosch sok évszázaddal megelőzte korát, csodálatos dolgokat festett és főleg élvezhető volt. Az a baj a mai művészekkel, hogy engem mint közönséget, nézőt, hallgatót megdolgoztatnak, pedig én fizetek. A galériákban, képtárakban, kiállításokon egy órát kell egy falra akasztott vagy posztamensen álló valami előtt eltöltenem, hogy hasson rám, mert az elkövető szerint az a művészet, ami az agyamban az alkotása hatására keletkezik. Ekkor ő megdolgoztat engem a pénzemért. Amikor a színházban egy darab nyers zsákban díszlet és smink nélkül mondanak valamit, sőt kérdeznek, bevonnak az előadásba, mert vagy felvisznek a színpadra - mint a cirkuszban a bohóc a gyerekeket - vagy kérdeznek, vagy hozzám dobnak valamit, akkor engem dolgoztatnak a pénzemért. Amikor egy "komolyzenei" koncerten megkér valakiket az előadó, hogy kezdjenek el valami egy-két ütemet dúdolni, majd ő szerez rá ott zenét, akkor bevonnak az előadásba a pénzemért. Hát nem egyszerűbb, ha otthon jól bebaszok valamitől vagy valakitől és akkor is az agyam dolgozik, mert képződik benne valami hatás??? Akkor most én művész vagyok?
orion
2018. október 29. 08:20
https://www.moksha.hu/art/hantai-a-festo-aki-osszegyurte-a-vasznat/
korona
2018. október 29. 07:02
Maga a "kép" borzalmas. A "festő" meg - megnyugtatásra - nem is magyar, csak "magyar".
Peter8811
2018. október 29. 06:20
Ez inkább egy második világháborús hevenyészett térképnek néz ki: A német páncélos erők felvonulásaTrianon alatt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!