Vádirat a háborúk ellen
A Pán – A belső sziget című film egy sajátos eszközökkel filmre vitt, fájóan aktuális látomás. Győrffy Ákos filmajánlója.
Happy End címmel mutatta be Michael Haneke osztrák rendező az új filmjét. Nyomasztó családi dráma ez Észak-Franciaországban, háttérben a migrációs válsággal.
Calais-ban játszódik Michael Haneke legújabb alkotása, a Happy End azonban a híresztelések ellenére nem napjaink migránsválságára fókuszál, a téma csupán érintőlegesen jelenik meg a filmben. Igazság szerint nem is lehetnénk messzebb a hírhedt Dzsungeltől: egy nagypolgári rezidencia fényűzően berendezett tereiben, hipermodern kórházakban és irodaházban, fehér homokos plázson járunk, a háttérben a tenger képeslap-kékje csillog.
Minden adott tehát egy jó nagy adag boldogtalansághoz, és Haneke nem is okoz csalódást:
Merev hörcsögtetemmel, begyógyszerezett anyával indít a Happy End, mindezt egy mobiltelefon kameráján keresztül látjuk, a rejtélyes elkövető cinikus csetüzenetekben kommentálja a történteket – eztán pedig megismerjük a felettébb jómódú és felettébb boldogtalan Laurent család tagjait, akiknek a sivár érzelmi életébe leginkább csak
A demens pátriárkát, Georges-ot (Jean-Louis Trintignant) pillanatnyilag az utóbbi opció vonzza: egyszer Svájcba is meglépett némi potya-eutanázia reményében, minthogy azonban túlzottan jó egészségi állapota miatt elutasították, bevándorlókat szólongat le az utcán, hátha kedvük kerekedik meggyilkolni őt. Lánya, a családi cég feje, a telefonjáról lerobbanthatatlan, kotnyeles Anne (Isabelle Huppert) fiával, Pierre-rel (Franz Rogowski) bajlódik, aki nem elég, hogy egy Sötét Tekintetű, Szplínes Fiatalember, de még alkoholista is. Georges fia, Thomas (Mathieu Kassovitz) arcrahugyozós szerelmi vallomásokat írogat egy perverz csellistának a Facebookon, miközben felesége (Laura Verlendin) szeretetlenül hervadozik a Laurent-ház luxusa közepette. Ha pedig mindez nem lenne elég, a család kénytelen befogadni a szuicid hajlamú Eve-et (Fantine Harduin), Thomas-nak az első házasságából született kislányát, aki ösztönösen átlát a família vaskos hazugságain.
Lassú tempójú, végtelenül laza szerkezetű film a Happy End, igencsak esetlegesen váltakozó történetszálakkal, habár talán nem is egészen pontos történetszálakról beszélni egy ilyen film kapcsán. Ha véletlenszerűen felcserélnénk a jeleneteket, tulajdonképpen alig lenne logikátlanabb az így kapott egész, mint az eredeti opus – és minden bizonnyal ez a felismerés jelenti a kulcsot a film befogadásához.
Haneke radikálisan szembefordul a lineáris elbeszélésmód eredendő hamisságával, nem igyekszik az egyszer volt, hol nem volt és a boldogan éltek, amíg meg nem haltak bájolgó végpontjai közé erőltetni azt a lelki poklot, mely meghalad minden racionális rendszerezést. Haneke világában a „történéseknek” nincsenek okaik, sem következményeik, semmiféle kölcsönhatásban nem állnak egymással, egyszerűen vannak, elszigetelve, öncélúan, valamiféle kikezdhetetlen jelen rabságában – Pierre részeg vergődése a karaokebár színpadán remekül kifejezi ezt.
A film körülbelül úgy szerveződik, ahogyan a szenilis öregember tudatában ködlenek fel, majd tűnnek tova a dolgok, szaggatottan, jókora ugrásokkal – néha nehéz kikövetkeztetni, miről és kiről is van szó pontosan, Thomas exnejének haláláról csak egy elejtett félmondatból értesülünk, Eve-et egyszercsak minden előzmény nélkül a kórházban találjuk – Haneke természetesen csak minimális támpontokat ad.
A Happy End sehonnan tart sehová, a „sztori” bármelyik pontján elkezdődhetne és befejeződhetne. Karakterfejlődésnek pláne nincs itt helye. A szereplőket csupán egy naiv, elmesélhető történet (egy halálé, egy szerelemé, egy válásé, akármié) válthatná meg; azonban arra vannak ítélve, hogy értelmetlen és inkoherens események zűrzavarában, egy fragmentált valóság tehetetlenségében tengődjenek. Ebből a szemszögből értjük meg a cím iróniáját.
Krasznahorkai László telő, de nem múló idejének jegyében Haneke megtagadja szereplőitől azt az utolsó reményt, hogy – ha másban nem – legalább az elmúlásban megmeneküljenek a szenvedéstől. A rendező ördögi látomásában a nagyapa képtelen meghalni – van ez annyira kegyetlen húzás, mint amikor a Furcsa játék-ban az egyik gyilkos lazán visszatekercseli a filmet, hogy áldozatainak esélye se legyen a túlélésre. (Nem ez az egyetlen kikacsintás az életmű korábbi darabjaira: a már említett csellista A zongoratanárnő Erikájára hajaz, míg Georges a Szerelem-ben bemutatott történetet „vallja meg” unokájának.)
Ne számítsunk hát érzelmes csúcspontokra, drámai fordulatokra, katartikus pillanatokra – a film a boldogtalanság gyötrelmes köznapiságát képezi le annak minden szürkeségével, fádságával, vontatottságával együtt. A kamera alig moccan: Haneke arra kényszerít bennünket, hogy kiábrándultan bambuljunk művészi gonddal megteremtett semmijébe. A forma tehát kétségkívül adekvát módon illeszkedik a tartalomhoz (na persze Hanekénél maga a forma a tartalom).
Ugyanakkor az is tény, hogy Haneke korábbi alkotásaiban valahogyan erőteljesebbé, szuggesztívebbé szerkesztette ezt a nihilt, a Happy End nem kavar fel bennünket úgy, mint az életmű legjobb darabjai. A filmvégi csavar előre kitalálható. A társadalomkritikai vonal meglehetősen halovány: a különböző audiovizuális formákkal – mobilos videó, biztonsági kamera, YouTube-sztár kölyök ripacskodása – való játék nem tesz hozzá sokat a filmhez, és a túlfinomult nyugati társadalmakról adott látlelet sem nevezhető túl eredetinek. A karakterek kevéssé emlékezetesek: talán csak a nagypolgári lét hazug józanságát elutasító szereplők, a kislány és a nagyapa bírnak valódi mélységgel.
A film utolsó jelenetében a zavart Pierre egy csapat afrikai migráns társaságában jelenik meg anyja eljegyzési partiján. „Ő itt Mohamed, Nigérából érkezett. A lányát és a feleségét élve elégette a Boko Haram” – mutatja be Pierre egyiküket, Anne azonban nem hagyja, hogy folytassa a mondókáját, orbitálisat kever le a fiának. Haneke az utolsó pillanatban idézőjelbe teszi az egész filmet:
Anne vőlegénye kénytelen-kelletlen asztalhoz ülteti a hívatlan vendégeket: jelképes, ahogy puszta jelenlétükkel megbontják a hófehér, elegáns enteriőr álságos idilljét. Ők valódi (igaz, borzalmasabbnál borzalmasabb) történetekkel rendelkeznek; a sápadt európaiaknak nem maradt más, mint egy látszatélet szánalmas cafatjai.
Ezért a sötét humorért érdemes megnézni a Happy End-et.