Törökország az igazságért harcol a digitális korban
Az AI, amely képes deep fake-eket generálni, az igazi tartalmat megkülönböztethetetlenné teszi a hamistól, ezzel erodálva a közbizalmat és súlyosbítva az igazság válságát.
2030-ra koordinált autóhálózatokká válnak a konvojok. Vezetővel és vezető nélkül is tudnak kommunikálni egymással.
Az Európai AutóNet2030 kutatói a vezetőt támogató technológiák és a járművek közötti kommunikáció egyesítésével igyekeznek bebizonyítani, hogy autonóm járműkonvojok gyors, többsávos forgalomban is képesek függetlenül működni.
A Lausanne-i Svájci Szövetségi Technológiai Intézetben (EPFL) fejlesztett elosztott kommunikációs rendszert és együttműködő manőverező vezérlőalgoritmust használnak hozzá. A konvoj egymással összeköttetésben álló autói közvetlenül tudnak kommunikálni hozzájuk közeli, kézileg vezetett vagy teljesen autonóm járművekkel. Az algoritmus a jármű szenzoraival gyűjtött információkkal valós időben irányítja a konvoj mozgását, miközben az autók egymástól függetlenül változtatják sebességüket és pozíciójukat.
A teszteket robotokkal kezdték szimulátorokban, majd szintén szimulátorokban minirobotok és autók következtek. Az októberi bemutatón viszont már valódi járművek szerepeltek. A kézileg vezetett autó GPS-e, lézerszenzorai és ember-gép interfésze autonóm járművektől kapott utasítások betartásában segítették a sofőrt.
A többsávos konvojrendszer még jobb lesz, ha az autógyártók a mostaninál olcsóbb megoldásokat dolgoznak ki régebbi járműveik vezetősegítő technológiáira.