Több mint száz történelemtanár jelentkezett eddig az idén áprilisban bejegyzett Történelemoktatók Szakmai Egyesületébe, amely október 1-én tartotta első nyilvános szakmai konferenciáját Budapesten az Eötvös József Collegiumban. A nap első felében a történelemoktatás aktuális kérdéseiről beszéltek, míg délután a szovjet munkatáborok világáról.
Horváth László, az Eötvös József Collegium igazgatója örömét fejezte ki, hogy helyet adhattak e szekértáborlogikát mellőzni kívánó új szakmai szervezetnek, amely a GULÁG-emlékévhez is kívánt kapcsolódni a szélesebb nyilvánosság elé lépő, minden érdeklődő számára nyitott mostani rendezvényével.
Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke, az Árpád Gimnázium tanára kijelentette, hogy fő céljuk a történelmi ismeretek megosztása, a fórumteremtés tagjaik számára, amivel szeretnék elősegíteni a kommunikációt és az együttműködést a köz- és a felsőoktatásban, a tudományban, valamint a közgyűjteményekben dolgozó kollégák között. A szakmai érdekképviseleten túl ezért félévente legalább egy olyan konferenciát kívánnak a jövőben szervezni, amelynek célja, hogy a történelemtanárok első kézből értesüljenek a szakma legfrissebb eredményeiről. Ennek érdekében nyári tábort is szerveznek majd, de honlapjuk, a tortelemoktatok.hu már most elérhető és hírlevelükkel is elő szeretnék segíteni a hatékonyabb gondolatcserét. Az egyesület egyaránt tagjai közé várja a történelemtanárokat határokon innen és túl. Van már saját facebook-oldaluk is, továbbá együttműködnek a Rubicon folyóirattal, amelynek főszerkesztője, Rácz Árpád is részt vett a mostani konferencián, de kapcsolatokat építenek más ismeretterjesztő médiumokkal, csatornákkal is.
Változó környezet
Maruzsa Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke a történelemtanár- és történészképzés mai helyzetét ismertette a köznevelés és a felsőoktatás változó szabályozási környezetében. Bemutatta, hogy 2011 és 2016 között hogyan alakult át a képzési szerkezetben a történészképzés és annak képzési és kimeneti követelményei, illetve ismertette a történelemtanár-képzés sajátosságait a 2013-tól bevezetett osztatlan tanárképzés rendszerében. Beszélt arról is, hogy a Köznevelés Információs Rendszerének adatai alapján vélhetően hogyan alakul majd az érintettek nyugdíjazási helyzete a következő évtizedben, illetve ismertette a Diplomás Pályakövetési Rendszer történelem alapszakra vonatkozó 2014-es adatait. Eszerint egy évvel az alapképzés elvégzése után a történelem szakot végzettek 53%-a dolgozik olyan munkakörben, amelyhez felsőfokú végzettség szükséges, ami kedvezőtlenebb az összes diplomás 71,8%-os országos arányához képest, hasonló a helyzet a fizetések tekintetében is, hiszen a 2014-es adatokból kiindulva, a 209 000 forintos országos átlagkeresethez képest ezen a pályán 149 000 forintról beszélhetünk. Ennek ellenére szívesen jelentkeznek történelem szakra a diákok, és különösen a pedagógus életpálya-modell meghirdetése óta javult a pálya vonzereje – állította Maruzsa Zoltán, kiemelve, hogy a képzés tartalmi megújítása érdemben javíthat az adatokon.