Jönnek a transzhumánok?

2016. augusztus 01. 08:30

A Pew Kutatóközpont felmérést készített az emberi lényeget érintő technológiák használatáról. A megkérdezettek többsége tart a hamarosan valósággá váló biomedikális megoldásoktól.

2016. augusztus 01. 08:30
Admin

Julian Huxley és a transzhumanizmus

Az új biomedikális, nano- és infokommunikációs technológiák, a három kombinációi és konvergenciája pallérozzák az emberi elmét, erősebbé és egészségesebbé teszik a testet, és mégis félünk tőlük – mutatta ki a Pew Kutatóközpont 4726 amerikai felnőtt közreműködésével március 2. és 28. között végzett felmérése. Általánosságban bizakodnak, hogy a várható újabb tudományos és technológiai innovációk pozitív irányban változtatják meg a társadalmat, viszont távolról sem ilyen optimisták az embert „javító” hatásukkal kapcsolatban.

Az ember „feljavításának” modern irodalma a transzhumanizmus szót elsőként használó Julian Huxley 1957-es azonos című tanulmányáig vezethető vissza, legalábbis a transzhumanisták rá hivatkoznak, sőt, a Pew felmérése is. Az evolúciós biológus (és Aldous Huxley bátyja) főként arról elmélkedett, hogy az embernek újfajta környezetet kellene kialakítania. De arról is, hogy mivé válhatunk: biológiai beavatkozásokkal úgy nőhetünk önmagunk fölé, hogy közben Homo sapiens maradunk. Többről van szó fizikai és mentális egészségünk jobbá tételénél, terápiás és gyógyító kezeléseknél – csúcstechnológiákkal „felturbózzuk” magunkat. Nem a beteg testrészt gyógyítjuk meg, hanem az egészségeset „javítjuk fel.” A felvetett etikai és filozófiai kérdések egyben összegezhetők: mit jelent embernek lenni?

A felmérés

A Pew szakemberei három kutatatási, fejlesztési fázisban lévő, korlátozott mértékben és csak speciális esetekben tesztelt, tehát még nem elérhető high-tech megoldással, a génszerkesztéssel, agyba ültethető chippel, és a szintetikus vérrel kapcsolatban tették fel a kérdést, hogy egészséges személyek esetében mennyire fogadják el a három technológiát.

A válaszadók 68 százaléka „nagyon” vagy „valamelyest” aggódik a génszerkesztés, 69 az agychip, 63 a szintetikus vér miatt, és az 50 százalékos támogatottságot egyik sem érte el. Egyes megkérdezettek egyszerre félnek és lelkesednek a három megoldásért.

66 és 63 százalékuk nemet mondana az „agyi és a vérjavításra”, és csak 32, illetve 35 menne bele. Saját gyerekük esetében megosztottak a génszerkesztéssel kapcsolatban: 48 százalék igennel, 50 nemmel válaszolt.

Átlagosan tízből legalább hét megkérdezett szerint ezek a technológiák kimerítő és teljes tesztek, illetve megértésük előtt hozzáférhetők lesznek már (génszerkesztés 73, agychip és szintetikus vér 74-74 százalék).

Többségük úgy véli, hogy a három megoldás növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket, mivel kezdetben csak a leggazdagabb réteg tudja megfizetni az árukat. Szintén többségi vélemény, hogy „feljavításon” átesett személyek felsőbbrendűnek fogják érezni magukat (a szintetikus vérnél a legmagasabb a szám, 63 százalék). Ugyanakkor abban is biztosak, hogy ezek a személyek mind fizikailag, mind mentálisan jobban fogják magukat érezni.

A megkérdezettek jelentős része bizonytalan volt a technológiák morális elfogadhatóságával kapcsolatban. A véleménnyel rendelkezők között többségben voltak az agychipet és a szintetikus vért elutasítók. Többen gondolják, hogy a két technológiának nagyobb lesz a társadalmi kára, mint a haszna. A génszerkesztés betegségcsökkentő hatásával kapcsolatban pozitívabbak: 36 százalékuk szerint több lesz a társadalmi haszna, mint kára, míg 28 százalék gondolja az ellenkezőjét.

Az ember feljavítása belekontárkodás a természetbe, vagy sem kérdésre nagyon megoszlottak a vélemények.

Mintázatok

Az adatokból az amerikaiak félelmeivel kapcsolatos több mintázat mutatható ki. Egyrészt vallásos, különösen mélyen vallásos személyek utasítják el leginkább a három technológiát. Másrészt a drámai és szélsőséges változást hozó megoldásokat kevésbé tartják elfogadhatónak, mint a kevésbé drámai és csak időszaki változással járókat. Harmadrészt, a nők vagy bizonytalanabbak, vagy negatívabbak a férfiaknál. Végül párhuzamok fedezhetők fel a három technológia és a már alkalmazott kozmetikai megoldások megítélésében.

A felmérés eredményeit bővítendő, a Pew Kutatóközpont hat fókuszcsoportos vitát is vezetett. A következőket állapították meg: betegekkel szemben megengedőbben kell fellépni, egészséges személyek biomedikális úton történő feljavítását viszont sokkal elővigyázatosabban kell kezelni, máskülönben „szuperembereket” és „emberrobotokat” teremtünk. A legfontosabb, hogy ne ártsunk senkinek, és akarata ellenére senkit ne kényszerítsünk beavatkozásra. Minden technológiára külön irányelveket kell kidolgozni. Ugyan istent játszunk, de morálisan indokolható, mert Istennek is az a szándéka, hogy az ember a saját eszközeivel tegye jobbá önmagát és a világot.

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Dorki
2016. augusztus 02. 08:45
Az emberiségnek ez úgy hiányzik, mint egy falat kenyér. Milyen jó lesz az amúgy is csökkenő fehér faj egy részén kísérletezni: agychip. Ha az irányítást nem lehetne másképp átvenni fölötte, végső megoldásként, ugye? Az a szegény Dolly bárány, vagy mi is volt a neve, tiszta nyomorék volt, meg a többiek is. Bele sem merek gondolni, hogy azóta hány szerencsétlen emberi embrióval mit műveltek titokban ezek gonosz sarlatánok. Nekik semmi sem drága, csak örökké élhessenek. De előre szólok, nem fog menni :)
még fokozza
2016. augusztus 02. 08:45
"Istennek is az a szándéka" és a kávézaccból, hétféle macskakakiból is ezeket a tudományos eredményeket lehet kiolvasni.
kukorica-jancsi
2016. augusztus 01. 19:50
Most már világos, hogy kiről mintázták a Tom és Jerry eszelősen kacagó őrült tudósát...
GV0917
2016. augusztus 01. 17:36
Egyszerű tudományosnak tetsző halandzsa. Piktogramok, grafikonok, naturalis és manipulált ábrák, szövegek-fantázia a köbön! Egy volt benne félelmetes. Legalább is nekem az! Gyermekkoromban a szomszédban lakott: nano! (azaz nanó) Volt neki neve is, valami özv. Kovács, vagy Kováts,vagy Kovách-né, már nem emlékszem. Volt egy kis görbebotja. Inkább fegyelmezési eszköz, mintsem a "GÓGY.SEG. GYÁR" (Gyógyászati segédeszközök gyára)járás segítésére alkalmazott segédeszköze.A védelem egy kajszibarack fára terjedt ki. Mert mi jó részét lezabáltuk azon zölden. Itt a zöldség az, amit a Mandi a Jóisten tudja miért-de leközölt...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!