Pont egy éve értekeztem arról, hogy a férfiasság, a férfilét esszenciája komoly válságban van, és az elmúlt években/évtizedekben leginkább negatív definíciókra tud szorítkozni, illetve másokat képes csak hibáztatni saját önmeghatározási problémái miatt. Ebben a felfokozott helyzetben minden egyes vélt vagy valós területvesztés elkeseredett harcot fog kiváltani. Ilyen terület lett például a geekvilág: egy olyan szféra, ami korábban dominánsan férfias (és fehér, és hetero, stb.) terület volt, legalábbis első ránézésre – persze mindig is voltak ezen a csoporton kívül álló szerzők és rajongók. A Gamergate és a Puppies-kampányok derékhadát dühös fiatal férfiak alkotják, akik dühösek a nőkre, dühösek a melegekre, a feketékre és még az a jó, ha csak az interneten írnak gonosz kommenteket.
Pedig valójában nem egy véges lehetőségeket nyújtó területről beszélünk, ahol ha most nem küzdünk meg minden talpalatnyi helyért, akkor örökre elnyomják a fehér férfiakat: van itt hely szerintem bőven mindenkinek. A gyűlöletkeltés ördögi köreiből kilépve ezért érdemes lenne elfogadni (mit elfogadni? megismerni!) az új status quot, és ebben a szituációban megtalálni a helyünket. Nem kell minden zsánerműnek, játéknak és filmnek az elnyomott csoportokról szólnia, de el kell ismerni, hogy ezeknek a(z egyébként eddig is jelen lévő) műveknek, nézőpontoknak igenis egyenlő helye van a kulturális narratívákban, mítoszokban; főleg azért, mert mi is sokat tanulhatunk belőlük.
Én egyébként továbbra sem helyezek nagy hangsúlyt a következő olvasandó kötet kiválasztásánál arra, hogy ki a szerzője, de nincs is rá szükség: a magyar kiadók kínálatában is simán jönnek már szembe a női szerzők minőségi munkái. A hazai mezőnyben például Moskát Anita és Kleinheincz Csilla jeleskedik; de idén a már díjnyertes Naomi Novik mellett Katherine Addison kötete is érkezik a Gabo SFF-sorozatában. És ugyan még csak a közepén járok az Agave Könyvek által gondozott N.K. Jemisin könyvének, Az ötödik évszaknak, de már most érzem, hogy legalább annyira revelatív mű lesz számomra a fantasy területén, mint pár hete a Binti volt a sci-fiben. Nem azért, mert a szerzők fekete nők, hanem azért, mert bitang jól írnak és elképesztően ötletgazdag világokat alkotnak – az ezeken túlmutató tanulságok pedig kifejezetten újszerűek és érdekesek.
És ez az, amiről Hurley beszél: a feminista geekforradalom nem arról szól, hogy a fehér férfiakat el kell nyomni, ki kell szorítani; hanem arról, hogy a rajtuk kívül álló csoportoknak is megvannak a maguk eltérő, de egyenrangú történetei és nézőpontjai, amelyeknek helye van a (szub)kulturális narratívákban, a történetekben, a ma alakuló modern mítoszokban. Szerintem ahogy az elsősorban fiatal fehér fiúknak szóló mítoszok (Star Wars, Indiana Jones, ‘80-as évek akciófilmjei, képregények stb.) képesek voltak más csoportokat inspirálni, úgy hozhatnak vérfrissítést, válaszokat a fehér férfiaknak ezek az új, idegennek tetsző narratívák. Engem ezért nem zavar, ha az új Star Wars főszereplője nő, vagy önmagában az, ha megcsinálják a Szellemirtókat női főszereplőkkel. Hogy ez nem az én mítoszom? Miért is ne lehetne?