Még a Telex (!) videójában is többen vannak mellettem, mint ellenem!
A közösségemet meg fogom védeni!
Négy CD-ből álló sorozatot jelentetett meg az erdélyi Szászcsávási Zenekar felvételeiből a Fonó Budai Zeneház. Az 1990-től készült felvételek a faluban, annak óvodájában és Chicagóban készültek.
A szériában szerepel az eredetileg 1996-ban kiadott Transylvanian Folk Music, az 1998-as Szászcsávás 3, a 2001-es Live in Chicago, valamint egy új korong, a Szászcsávás 1990.
A sorozat tagjai egységes megjelenésű új borítót kaptak, bőséges új képanyaggal. A Fonó a sorozat folytatását is tervezi a Szászcsávási Zenekarral készült más archív felvételek megjelentetésével – közölte a kiadó csütörtökön az MTI-vel.
Szászcsávás különleges falu
Mint írták, Szászcsávás kivételes helyet foglal el a magyar zenetörténetben: a magyar népi éneklésben teljesen általános egyszólamúság kivételeképpen talán az egyetlen olyan falu, ahol több szólamban énekelnek. Ez a 18. század végén, a nyugati egyetemeket megjárt protestáns teológusok által meghonosított többszólamú templomi éneklés folklorizálódott formája.
A kutatások szerint a szászcsávási kórushagyomány a bázeli iskolára vezethető vissza. A faluban ma is működik az ötszólamú kórus, a fellépéseken kívül az istentiszteleteken, lakodalmakban, mulatságokban is több szólamban énekelnek. Az ilyen mulatságokban a népies műdalok dominálnak, de énekelnek nótákat, népdalokat, táncdallamokat is.
Dumnezu és zenekara
A hangszeres zenével Erdélyben hagyományosan a cigányok – a második világháború előtt a zsidók is – foglalkoztak, lakodalmakba, mulatságokba őket fogadták fel. Az erdélyi mérték szerint jómódú faluban a cigányok alkalmi mezőgazdasági munkából és téglavetésből tengődve külön telepen, cigánysoron élnek, a kiemelkedés egyetlen lehetősége a zenélés. A cigányok közül sokan játszanak valamilyen hangszeren, főleg vonós hangszeren, újabban tangóharmonikán, dobon, szaxofonon, elektromos orgonán is.
A Szászcsávás Band: Transylvanian Folk Music című CD-n „Dumnezu” Jámbor István prímás, Csányi Mátyás „Mutis” bőgős és Mezei Ferenc „Csángáló” kontrás játszik. Ők 1967 óta játszanak együtt, mindhárman Csángáló nagyapjától, Horvát Mezei Ferenc prímástól, a „Vén Kránci”-tól tanultak muzsikálni. Őket egészítik ki a fiatalabbak: Mezei Levente „Leves” prímás, Csányi Sándor „Cilika” prímás és Jámbor Ferenc „Tocsila” kontrás.
A szászcsávási óvodától Chicagóig
A Szászcsávás Band: Live in Chicago felvételeit Aranyos László készítette Chicagóban a Szent István templomban és a Paprikash Étteremben 1998-ban. A Szászcsávási Zenekar a lemezen szereplő hat taggal három alkalommal látogatott Észak-Amerikába, ahol fellépéseiken több ezer ember találkozott eredeti formájában az erdélyi zenével.
A Szászcsávás 1990 című CD-n új, a szászcsávási zenészekkel 1990-ben a helyszínen készült felvételek jelentek meg. Ezek különlegességét az adja, hogy nem csak a zenekari tagok, hanem egy időközben fiatalon elhunyt, illetve egy idősebb prímás is muzsikál rajtuk. A felvételeken az addig csak lakodalmakban, többnyire erősítés nélkül muzsikáló zenészek nyersebben, erőteljesebben zenélnek, mint azt a később készült kiadványokon és nemzetközi szerepléseiken megismerhette a közönség. A kigyűjtött anyag különböző időpontban és különböző szászcsávási helyszíneken, különböző technikai eszközökkel és akusztikai körülmények között készült.
A Szászcsávás Band: 3 felvételei 1995-1998 között készültek a szászcsávási óvodában. A Transylvanian Folk Music kapcsán már felsoroltak mellett közreműködött Lunka Erzsi „Ikola” (ének), Erdős „Dádá” János (ének), Mezei „Bendős” Ferenc (bőgő), valamint Erdős „Csinga” István (ének).