A Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége különleges élményben részesült péntek este a Millenáris Teátrumban: a keverőpultban varázsló Jeff Mills, a 2012-es párizsi ősbemutató karmestere, Christophe Mangou és az Óbudai Danubia Zenekar előadásában csendült fel a detroiti technolegenda Light from the Outside World projektje, elektronikus tánc- és szimfonikus zene futurista fúziója.
2016. április 24. 01:38
p
0
0
0
Mentés
Afro-futurizmus az információs korban
Az 1963-as születésű Mills az 1980-as évek eleje óta alkot és ad elő DJ-ként elektronikus tánczenét; egyik főszereplője a folyamatos detroiti technoforradalomnak. A new yorki garage és chicagói house szintén akkoriban alakult ki, de azok inkább a diszkóhagyományból merítettek, a detroitiakat pedig főként a Kraftwerk fémjelezte német krautrock és a korai elektró ihlette meg. Történt mindez a személyi számítógép áttörésének, fogyasztói cikké válásának évtizedében, ami szintén meghatározta Mills és kortársai egész pályafutását.
Inspirációs forrásnak számított még a jövőkutató Alvin Toffler 1980-ban megjelent Harmadik hulláma is: a mezőgazdasági, majd az ipari után a harmadik, az információs hullám írja át alapjaiban a valóságot. Mindent megváltoztat: munkamódszereket, gondolkodás- és életmódot, véget vet az ipari társadalom szabályrendszerének, mintáinak és szabványainak, termelés és fogyasztás közötti elidegenedésnek. Globális vállalatok, transznacionális szervezetek uralják ezt a világot.
Minden változásnak, így az iparról információtechnológiára történő átállásnak is megvannak a vesztesei, amit az amerikai autóipar korábbi fellegvárában, a Ford, a General Motors és a futószalag által fémjelzett Detroitban hatványozottan éreztek az 1980-as években, és éreznek azóta. A számítógépek és a robotok színrelépésével jött a munkanélküliség is, és az elbocsátások leginkább az afroamerikai tömegeket érintették. A második világháború után az egyik leggazdagabb amerikai városnak számító Detroit lepusztult, sivár és veszélyes posztindusztriális dzsungellé vált, ahonnan menekül, aki csak teheti.
A techno megteremtői a helyi afroamerikai középosztályból származtak. Első hullámukat főként Juan Atkins, Derrick May és Kevin Saunderson képviselte, a másodikat pedig az Underground Resistance kiadós harcostárs, a korai techno névtelenségét jelképezve fellépésein álarcot viselő Mad Mike, Robert Hood, Carl Craig és Jeff Mills.
A korai cyberkultúrát bemutató elméletgyártó Mark Dery másokra gondolt, amikor 1993-ban kitalálta az afro-futurizmus kifejezést, holott ha valakikre, rájuk tökéletesen illik a szókapcsolat. Az alapokat Sun Ra és Afrika Bambatta rakta le – sci-fi, űrutazás, technoutópiák, tudományos-technológiai világmagyarázat és afroamerikai identitás alkotásaik gyakran ismétlődő motívumai. Mills munkásságában mindegyik visszaköszön. Valamennyi művét a jövő határozza meg, mindent abból a szempontból közelít meg és formál hangokká, hogy mivé válhat.
A holnap embere
A 2014-es Man from Tomorrow albummal egyidőben jelent meg a detroiti technóról korábban is forgató (The Cycles of the Mental Machine, 2007) Jacqueline Caux azonos című dokumentumfilmje. A számcímek magukért beszélnek: Többdimenziós szabadság, Eseményhorizont, Utópia stb. Transzhumanizmus és technológia.
A Kraftwerkhez hasonlóan – a DJ-ként anno Wizard (varázsló) álnéven befutó – Mills is „rátalált” Fritz Lang 1927-es néma sci-fijére, a Metropoliszra, és 2000-ben soundtrack-et írt hozzá. Tavaly januárban a san franciscói Zsidó Közösségi Központban egy másik Lang-opus, a szintén néma és szintén sci-fi A Hold asszonya (1929) vetítését festette alá négy lemezjátszóról felcsendülő élő hanganyaggal. (Korábbi DJ-szettjeit három Technics lemezjátszó és egy Roland TR-909 dobgép, óránként akár 70 lemez használata jellemezte. 2011-ben váltott a lemezjátszókról.)
A 2013-as Where Light Ends albumot Mamoru Mohri japán asztronauta és a világűrben megtett első lépései inspirálták.
2015 tavaszán ismertette retró-futurisztikus dobgép projektjét: a Yuri Suzuki japán designerrel közösen készített Látogató Mills legöregebb Roland TR-909-esének „intergalaktikus új házba költöztetése.” Az 1942-es Battle of Los Angeles inspirálta, ahogy a film földönkívülije látta a világvárost. A gép központi eleme volt a művész tokiói Fegyverek kiállításának – zenével kapcsolatos „kicsi, de hatásos avantgarde tárgyakkal” ismertette meg a nagyérdeműt. A Látogatót eredetileg drón-hangszer hibridnek szánta – játszik rajta, aztán előadás közben felszáll, a közönség felett lebeg, majd visszarepül a színpadra, és Mills folytatja rajta az általában minimalizmus, techno, minimál techno kategóriákba begyűrt, kevés eszközzel létrehozott, sallangmentes, monotóniájában is változatos, fémesen csengő muzsikát.
Technotópia
Mills gyakran elmondja, hogy a techno nemcsak a táncparkettre készül. Péntek este be is bizonyította. És a szintén sokszor hangoztatott a „zene mindig történetet mesél el” tételt is. Sci-fi meséket földönkívüliekről.
2005-ben a római időkből fennmaradt gyönyörű vízvezeték, a dél-francia Pont du Gard mellett az Alain Altinoglu által dirigált Montpellieri Szimfonikus Zenekarral lépett fel, több mint 10 ezer fős közönségnek játszva.
Közös nevezőre hozható-e techno és szimfonikus zene? – merült fel a kérdés már akkor és bő tíz évvel később a Millenárison is.
Leszelídült-e annyira az elektronikus tánczene, hogy egyik ikonját tánc nélkül székbe ültetve-kárhoztatva hallgassuk másfél órán át? – ugrott be sokaknak egy másik kérdés.
Igen és nem a válasz.
Szokatlan és abszolút unikális produkciót élvezhetett a publikum, sok-sok lassan két évtizede ismert partiarc. Mills-számok szimfonikus átiratban, lassú, hömpölygő, valóban klasszikus muzsikákat idéző kezdés után a hangverseny nagyjából felénél, a szerző egyik legnagyobb klasszikusa csendült fel, robbant bele a fontos kompozíciós elemként használt csendbe: The Bells. Ettől a pillanattól mozdultak be a fejek, indultak be ültükben is a lábak, és fogott el mindenkit a bizsergető érzés, hogy itt és most bizony táncolni kellene, a hangversenyteremnek valamilyen csoda folytán klubbá kéne átalakulnia.
Az elegáns Mills, a bohókás Mangou és a végére fellazuló Óbudai Danubia Zenekar tökéletesen felépített koncertet – de fura egy techno-produkció kapcsán leírni ezt a szót – adott. Az elején altattak, egy kicsit Walt Disney filmekre, Prokofjevre és más 20. századi klasszikusokra emlékeztető hangszeres átiratokkal indítottak, fokozatosan illanva át tökéletes elektronikus tánc- és szimfonikus zene hibridbe, önálló stílusba, a 21. századba és azon is túl, Mills transzhumán és űrfantáziáiba, hagyományokból határsértésbe és tovább. Mindezt úgy, hogy az opusok eredetije általában az 1990-es években íródott: Bourgie, Bourgie, Imagine, Gamma Player, valamint a frenetikusabb Flying Machines, Sonic Destroyer és persze a visszataps után még veretősebben prezentált The Bells. A harangoktól jöttek igazán a masszívabb ütősök és a Rolandok, nosztalgia, retro- és afrofuturizmus, végösszegzésként pedig az egy nappal korábban elhunyt Prince-nek dedikált Utopia.
A Light from the Outside World Franciaország, Portugália, Belgium, az Egyesült Királyság és Ausztrália után Budapesten is nagy sikert aratott. Talán Amerikába is eljut egyszer.
Az orosz katonák új robbanószerkezeteket fedeztek fel a kurszki régióban, melyeket szerintük az ukránok szórtak szét. Az apró robbanószer az oroszok szerint még az olyan brutális eszköznél is rosszabb, mint a hírhedt PFM-1-es.
Az űr sötétje, a megszámlálhatatlanul sok bolygó és égitest millió és egy rejtélyt rejt, amiket még talán sok generáció múlva sem ismerünk meg. De úgy tűnik, valami vár ránk az univerzumban.