Szeptember 18-tól a Lidl ismét meghirdette az Utazás a francia borok birodalmába nevű akcióját, melynek során számos, főként bordeaux-i vörösborral bővítette szortimentjét a diszkontlánc. A legolcsóbb francia bort, egy öreg tőkékről szüretelt (!) Cotes du Rhone-t 888 forintért kínálják, a prospektus szerinti legdrágábbat, a margaux-i Chevalier de Lascombes-t pedig 9999 forintért – van tehát szórás bőven mind termőhelyben, mind borminőségben, mind árban. De pont ez a cél.
Tananyag a diszkontból
Hogy bővebben megértsük, mi is ez az egész, és mit keres egy tízezer forintos Bordeaux-palack az inkább alacsony áraira büszke Lidlben, interjút kértünk Nepp Zoltántól, a diszkontlánc beszerzési ügyvezető igazgatójától. Ő rögtön kontextusába helyezte a francia borok témáját: a Lidl eleve nyitni kíván a magasabb minőségű termékek és az őket fokozottan kereső vásárlóközönség felé nemcsak a borok, de egyéb élelmiszerek terén is. Büszkén mesélte, hogy az első francia boros akció prospektusát látván egy ismert borszakértő felkiáltott: „ez mind tananyag!”, és rohant az üzletbe.
„Egyszer csak jött az ötlet, hogy a normál forgalmi borokhoz képest kisebb családi pincészetek tételeivel is foglalkozzunk. Ezt magyar borokkal kezdtük” – avat be a francia borok nagybani importálásának történetének első lépésébe Nepp Zoltán. 2013 tavaszán egy akció kapcsán megjelent a polcokon tizenkét kisebb pincészet húszféle bora – mivel a tapasztalatok kedvezőek voltak, elkezdtek gondolkodni azon, hogy lévén van látható igény a családi pincészetek magasabb értékű boraira, vajon milyen termékekkel lehetne még több borszerető vásárlót becsábítani az üzletekbe. Gyorsan jött a felismerés: „A borról, ha az nem magyar, először a francia jut legtöbbünk eszébe.”
A beszerzési ügyvezető úgy látja, nagyszerű lehetőség ez arra is, hogy jobban megismerjék vásárlóik igényeit. „Az egy örökké tartó tanulási folyamat, hogy megismerjük, mi az, ami másokat is bevonzana hozzánk. A bor jó tanulási terület, de nem egyszeri fellángolásról, hanem koncepcionális feladatról van szó. Jelentek meg nemrég spanyol borok is, de ez sem előzmény nélküli, hiszen spanyol élelmiszereket – chorizo szalámi, jamon serrano sonka – már régóta forgalmazunk. Tükröt tartunk a magyar vásárlónak: aki a magyar borokat szereti, azokat is megtalálja nálunk, de van lehetősége összekóstolni hasonló árú francia vagy spanyol borokkal is” – fogalmaz Nepp Zoltán, és hozzáteszi, szerinte a hazai és a külföldi bor az árán kívül semmiben nem konkurense egymásnak, hiszen eltérő ízvilágot, fajtaválasztékot és termőhelyi adottságokat képviselnek.