Folyamatos támadás alatt a szuverenitásunk – interjú Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel
Mi várható a soros elnökségtől az igazságügy területén? Mit gondol az uniós vitákról? Mit tehetünk Európa és hazánk versenyképességéért?
Rengeteg francia bort vett fel a választékába a magyar Lidl: 888 forinttól 9999 forintig kaphatunk főleg Bordeaux-t, de Cotes du Rhone-t, Loire-völgyit, elzászit és burgundiai borokat is. A magyar választék is bővül, főként családi pincészetek termékeivel. De hogy kerül be egy bor a Lidlhez?
Szeptember 18-tól a Lidl ismét meghirdette az Utazás a francia borok birodalmába nevű akcióját, melynek során számos, főként bordeaux-i vörösborral bővítette szortimentjét a diszkontlánc. A legolcsóbb francia bort, egy öreg tőkékről szüretelt (!) Cotes du Rhone-t 888 forintért kínálják, a prospektus szerinti legdrágábbat, a margaux-i Chevalier de Lascombes-t pedig 9999 forintért – van tehát szórás bőven mind termőhelyben, mind borminőségben, mind árban. De pont ez a cél.
Tananyag a diszkontból
Hogy bővebben megértsük, mi is ez az egész, és mit keres egy tízezer forintos Bordeaux-palack az inkább alacsony áraira büszke Lidlben, interjút kértünk Nepp Zoltántól, a diszkontlánc beszerzési ügyvezető igazgatójától. Ő rögtön kontextusába helyezte a francia borok témáját: a Lidl eleve nyitni kíván a magasabb minőségű termékek és az őket fokozottan kereső vásárlóközönség felé nemcsak a borok, de egyéb élelmiszerek terén is. Büszkén mesélte, hogy az első francia boros akció prospektusát látván egy ismert borszakértő felkiáltott: „ez mind tananyag!”, és rohant az üzletbe.
„Egyszer csak jött az ötlet, hogy a normál forgalmi borokhoz képest kisebb családi pincészetek tételeivel is foglalkozzunk. Ezt magyar borokkal kezdtük” – avat be a francia borok nagybani importálásának történetének első lépésébe Nepp Zoltán. 2013 tavaszán egy akció kapcsán megjelent a polcokon tizenkét kisebb pincészet húszféle bora – mivel a tapasztalatok kedvezőek voltak, elkezdtek gondolkodni azon, hogy lévén van látható igény a családi pincészetek magasabb értékű boraira, vajon milyen termékekkel lehetne még több borszerető vásárlót becsábítani az üzletekbe. Gyorsan jött a felismerés: „A borról, ha az nem magyar, először a francia jut legtöbbünk eszébe.”
A beszerzési ügyvezető úgy látja, nagyszerű lehetőség ez arra is, hogy jobban megismerjék vásárlóik igényeit. „Az egy örökké tartó tanulási folyamat, hogy megismerjük, mi az, ami másokat is bevonzana hozzánk. A bor jó tanulási terület, de nem egyszeri fellángolásról, hanem koncepcionális feladatról van szó. Jelentek meg nemrég spanyol borok is, de ez sem előzmény nélküli, hiszen spanyol élelmiszereket – chorizo szalámi, jamon serrano sonka – már régóta forgalmazunk. Tükröt tartunk a magyar vásárlónak: aki a magyar borokat szereti, azokat is megtalálja nálunk, de van lehetősége összekóstolni hasonló árú francia vagy spanyol borokkal is” – fogalmaz Nepp Zoltán, és hozzáteszi, szerinte a hazai és a külföldi bor az árán kívül semmiben nem konkurense egymásnak, hiszen eltérő ízvilágot, fajtaválasztékot és termőhelyi adottságokat képviselnek.
Bordeaux über alles
Aki belelapoz a Lidl boros prospektusába vagy megnézi, mi van a polcon, annak feltűnhet a bordeaux-i borok erős jelenléte. „Ezek a sztereotípiák. A bordeaux-i borvidéket jobban ismerik a vásárlók, könnyebb elmagyarázni nekik, mint a burgundiai apellációkat vagy a Rhone völgyének adottságait. Ha az átlagvásárló lát onnan egy palackot, nem talál rajta fogódzót. Ha rá van írva, hogy Bordeaux, talál, hiszen itthon számos borászat vagy éppen borvidék készített már vörösborokat bordeaux-i szellemben” – magyarázza Nepp Zoltán, aki szerint a borok kiválasztásánál igyekeztek a magyar fogyasztó fejével gondolkodni: „Lehet, hogy a magyar fogyasztóhoz képest kicsit jobban értünk a borhoz, de igyekszünk nem jobban érteni hozzá, amikor kiválasztjuk a szortimentet.”
Azt, hogy a Lidl forgalmának mekkora részét adják a borok, Nepp Zoltán üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, ám elmondta, növekvő trendről van szó. Hogy kifejezetten francia borokból mennyit ad el a Lidl, szintén üzleti titokra hivatkozva, szintén nem tudtuk meg, ám a beszerzési ügyvezető szerint kiegyenlített a fogyasztás: „Nem lehet mondani, hogy csak az olcsót, csak a drágát vagy csak a közepes árút vinné a magyar közönség. Nemcsak mi, a vásárlók is tanulják még a bort. A magyar borkultúra még erősen fejlődik. A mennyiségi fogyasztás kezd átváltani minőségibe.”
A magyar Lidl azon túl, hogy bort ad el, azzal is foglalkozik, hogy európai testvércégei felé képviselje, és képletesen szólva hordozza a magyar borok zászlaját. Hatmillió palack, egymilliárd forint, hét ország – ez a tavalyi év magyar Lidl-borexportjának mérlege. A fő piacuk a környező országokban keresendő. A lengyel, cseh és szlovák kollégáknak a magyar Lidl egy külön rendezvényt is szervezett, ahol a beszerzők 130 hazai pincészet 594 borát kóstolhatták végig. „A nagy klasszikusoknak, mint az egri bikavér és a tokaji furmint van egy komoly piaca. Ezt megörököltük még régről. Ezekre a sikerekre alapozva kötöttünk most le a borexpónk után körülbelül 800 ezer palack bort családi pincészetektől mind belföldi, mind külföldi értékesítésre” – mesél Nepp Zoltán, aki mindezt csak egy első lépésnek tekinti, az évek során további forgalomnövekedést vár.
Nemcsak a magyar Lidl beszerzői gondolkodnak sztereotípiákban, a külföldiek is. „Ha Bordeaux-t nézzük, az egy hatalmas borvidék, a területe akkora, mint a magyarországi borvidékeké együttvéve, és van egy rakás apelláció benne, ami körülbelül megfelel a magyar borvidéki struktúrának. Magyarországról a magyar bort, mint olyat ismerik, a borvidékeket nekünk kell súlyoznunk. Azt, hogy tudják-e, hogy a bikavér esetében az Eger a borvidéket és nem a szőlőfajtát jelöli, jó kérdés. Egy csókaszőlővel pláne nem tudnak mit kezdeni, de vannak világfajtáink, amikkel már igen. A lengyelek, csehek, szlovákok hasonló koncepcióval válogatták a mi borainkat, mint ahogy mi a franciákat.” Nepp Zoltán szerint ami a tokaji borokon és az egri bikavéren túlmutat, már-már bátorság a polcra tenni egy másik országban: „De bátrak voltak a külföldi beszerzők, ezt el tudom mondani.”
És hogy mik Nepp Zoltán francia boros kedvencei 2000 forint alatt?
„Tízezerért könnyű nagy bort kínálni” – reagál az ügyvezető, majd sorolja:
1. Chateau Le Gris Loupiac Bordeaux 2013 – édes fehér desszertbor 1999 forintért. „Nem véletlen a 88 pont. Más, mint egy tokaji aszú. Ez most Loupiac, de lesz egyébként Sauternes is, éppen ma kóstoltam, döbbenet.”
2. Selection Vieilles Vignes Cotes du Rhone 2013 – öreg tőkékről szüretelt vörösbor 888 forintért. „Ez egy kiskedvencem. 81 pontot kapott Kovács Antaltól.”
3. Chateau Les Sablonets Bordeaux 2012 – bordeaux-i házasítás 1199 forintért. „Ez egy univerzális tétel, ízléstől függetlenül erre mindenki azt mondja, hogy nagyon jól járt vele.”
A Lidl boros polcaira jelen cikket olvasó borász termékei is felkerülhetnek, tudtuk meg Nepp Zoltántól. Van egy beszállítói programjuk, ahová online vagy akár postai úton is jelentkezni lehet: akár már kétezres palackszámú tétellel is foglalkozik az áruházlánc: „Párszázas tételek nem jöhetnek szóba, de már megteremtettük a lehetőséget ahhoz, hogy néhányezres tételekkel is egész nyugodtan kereshetnek minket.” Aki jelentkezik, minden esetben kap visszajelzést a cég beszerzőitől.