Tavaly ősz óta az intézményt a nemzetközi hírű táncos-koreográfus, az eddig főként Franciaországban alkotó, vajdasági születésű Nagy József irányítja. Az előző, a Trafót alapító menedzser-igazgató, a szintén nemzetközileg is elismert Szabó György jelenleg koordinációs munkatársként vesz részt az irányításban. A két vezető közösen adott interjút az MTI-nek. Nagy József elmondta: fontos volt számára, hogy a Trafó eddigi műsorpolitikájának, művészetfelfogásának a folytonosságát biztosítani tudják, így közös megbeszélések alapján „hajlítgatják” a programtervet. Az eddigiekhez képest többletet azok az előadások jelentenek, amelyeket fontosnak tart a budapesti közönségnek megmutatni. A kísérletező jellegű produkciók műsorra tűzése mellett ugyanis – mintegy ellenpontként – feladatuk jelentős művek, alkotók bemutatása is. Ilyen volt például Maguy Marin darabja, a May B, a kortárs táncművészet olyan alkotása, amely kiállta az idő próbáját, vagy a japán Szankai Dzsuku (Sankai Juku) és az olasz Romeo Castellucci vendégjátéka.
Szintén a folytonosság jegyében jó néhány magyar művész, aki az idei szezonban megjelent, a következőben is teret kap. Ilyen Mundruczó Kornél, Frenák Pál, a Krétakör, a Tünet Együttes, az Artus, a Maladype, a PanoDráma, Kárpáti Péter, Duda Éva, Szűcs Edit, Nagy Fruzsina és Réti Anna. Szabó György hozzáfűzte: a Mundruczó-féle Proton Színháznak két bemutatója is látható lesz, a társulat vezetője mellett Rába Roland is rendez. A Krétakör zömében a régi társulati tagokkal hoz létre új produkciót. A Proton és a Krétakör előadásai is európai együttműködésben valósulnak meg, egy turné részeként láthatók Budapesten. Nagy József elmondta, hogy a jövő szezont újcirkuszi előadással indítják és zárják: a francia Le Collectif Petit Travers fiatal zsonglőrjeinek Pan-Pot című előadása szeptemberben, Phia Menard – a Compagnie Non Nova – produkciója júniusban látható. A szintén zsonglőrként induló Phia Menard korábban Philippe Menard néven, még férfiként lépett fel a Trafóban, darabja pedig erről az átalakulásáról szól.
A normákból kilépő produkció az egyik legnagyobb szenzáció ma Európában – jegyezte meg Szabó György. Októberben tűzik műsorra a svájci Théatre Vidy Savanna című produkcióját, amelyet egy izraeli bábművész – Amit Drori – készített robotbábokkal. Az évad elején az átalakulóban lévő Maladype nemzetközi koprodukcióban készülő Macbeth-előadást tervez. A táncelőadások sorában a flamand Wim Vandekeybus és az angol Michael Clark fellépése is látható. Októberre – az őszi fesztiválra – tematikus programot terveznek: Salamon Eszter Tales of the Bodiless című darabját, Mundruczó Kornél új produkcióját és Nagy József Hollók című, a képzőművészet és a zene nyelvét ötvöző előadását felsorakoztatva. Céljuk olyan külföldön is sikeres magyar alkotók bemutatása, akik nemzetközi támogatásból tudják finanszírozni művészetüket. A témában beszélgetést is szerveznek: mit jelent a magyar alkotók számára itthon dolgozni és mit külföldön – emelte ki Szabó György. Nagy József a Trafó vezetéséről elmondta: próbatétel számára, hogyan tudja az itteni helyzethez igazítani azt, ami a francia közegben, működőképes hálózatban megvalósítható.
Ahogyan a színházi világ az utóbbi évtizedekben itthon felépült, annak erényei is vannak, de ők főleg a hiányai érzékelhetők: nincs befogadó és turnérendszer kiépítve Magyarországon, a fővároson kívül sok a fehér folt. Ez egy összetett probléma, amelyre megoldást találni hosszú folyamat – jegyezte meg. Problémaként említette azt is, hogy a színházi világ nagyon átitatott politikai és ideológiai háttérrel, ami szakadáshoz, elszigetelődéshez vezet. Ebben is változásra lenne szükség szerinte. Elmondta: az igazgatóváltás miatt a nézőszámban nem volt látványos visszaesés, a törzsközönség hamar nyugtázta, hogy a Trafó nem bicsaklott ki, ugyanazon az úton halad. Tervezik a befogadótér bővítését, ehhez anyagi forrást keresnek. Első lépésként nyáron átalakítják a Trafó klubhelyiségét, ahol így kamarajellegű előadásokat, vitaesteket is tarthatnak, az étterem működtetésére pedig pályázatot írtak ki. Magyar alkotók számára együttműködéseket biztosítanak az orléans-i koreográfiai központtal – amelyet budapesti munkája mellett továbbra is Nagy József vezet –, és dolgoznak a magyar újcirkusz képviselőinek a francia cirkusziskolákkal való összekapcsolásán. A Temps d'Images Fesztivál újraindítását tervezik, a normandiai őszi fesztivállal új együttműködés alakul, és egy budapesti francia táncplatform megvalósításáról is szó van. Nagy József hazai előadókkal rövidesen műhelymunkát is indít, amelyből új előadás is születik.