Napjaink legjobb Wagner-előadói énekelnek a MüPá-ban

2013. május 30. 11:59

Napjaink legjobb Wagner-előadói énekelnek a Budapesti Wagner-napok idei bemutatóján a Művészetek Palotájában. A sorozat művészeti vezetője és A nürnbergi mesterdalnokok karmestere, Fischer Ádám.

2013. május 30. 11:59

Amikor 2006-ban a Parsifallal elindítottuk a projektet, elmondtuk, hogy 2013-ig eljátsszuk azokat a Wagner-operákat, amelyeket világszerte rendszeresen játszanak, valamint Bayreuthban is műsoron vannak. Idén tehát A nürnbergi mesterdalnok premierjével lezárhatjuk a Budapesti Wagner-napok »alapozó« szériáját. Megjegyzem, terveztünk még egy Bolygó hollandi előadást, ami sajnos nem jött lére, de talán később sor kerülhet rá” – mondta el az MTI-nek Fischer Ádám karmester. Kialakult egy repertoár, amelynek darabjaiban olyan híres énekesek játszottak és játszanak idén is, akikkel rangos európai színházakban dolgozik a művészeti vezető. „Az úttörő munka elvégzése után magasabb fokra léphetünk – vélte –, a bayreuthi ideológiát követjük abba a tekintetben, hogy újra és újra megvizsgáljuk és megtartjuk, ami jó, és javítunk, amin lehet. Leszögezhetjük, hogy a fesztivál lábra állt, ahogy Hans Sachs énekli: a gyermek megszületett.”

A nürnbergi mesterdalnokokban Évát az az Annette Dasch énekli, aki először – 2010. január elsején – is Fischer Ádám vezényletével lépett a pódiumra a Művészetek Palotájában Haydn A teremtés című oratóriumának szoprán szólistájaként. Az énekesnő a Lohengrin Elsájaként sikert aratott Bayreuthban, Évát Budapesten énekli először, a szereppel jövőre a New York-i Metropolitanben debütál. Stolzingi Waltert Klaus Florian Vogt alakítja. Ő a Katharina Wagner rendezte 2008-as – és a múlt évig műsoron lévő – Mesterdalnokok-produkcióban Bayreuthban is játszotta a lovagból Éva szerelméért dalnokká változó ifjút. Hans Sachs szerepében Graz, Bécs, Hamburg és Bayreuth után mutatkozik be James Rutherford, fiatal brit basszbariton.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Áttörés: megvan az ősz győztese, Magyar Péter selyemzsinórt kapott – itt az új Mesterterv

Áttörés: megvan az ősz győztese, Magyar Péter selyemzsinórt kapott – itt az új Mesterterv
Tovább a cikkhezchevron

Nem lehet megkerülni a történelmi tényt: az opera Hitler, a nemzetiszocialisták kedvence volt. Hans Sach zárómonológját – amely a német kultúra, a dalművészet fensőbbségéről szól – szokták Wagner erős nacionalizmusának igazolásául felhozni. „Egyfajta germán pesszimizmus szövi át a Wagner-operákat, az emelt fővel való elbukás érzése megjelenik például a Ringben, e téren felfedezhető rokonság a több évszázados magyar attitűddel – részletezte Fischer Ádám. – Ám a Mesterdalnokok alap mondanivalója inkább pozitív, a zene azt mondja: őriznünk, éltetnünk kell a művészetet, ha a világi hatalom kudarcot vall is. Ez a szép gondolat mindenkor elfogadható.”

Fischer Ádám szerint fontos a mód, ahogy Sachs magasztaló szövege megszólal, ünnepélyes, C-dúr kísérettel. Wagner idejében, ahogy a 19. század elején Magyarországon, a nacionalizmus pozitív ideológiának számított. „A világ megváltozott, mások az asszociációink, de a műveket természetesen nem lehet a környezetükből kiragadni – ezt figyelembe kell venni, ami a rendező, Michael Schulz feladata.” „Egyszer szívesen bemutatnám A bolygó hollandi előtt komponált Rienzit is – fűzte hozzá a karmester – ám a Wagner-napoktól függetlenül, hiszen nem része a kánonnak –, ha megfelelő tenort találnánk, a címszerep ugyanis rendkívül nehéz, erősen próbára teszi a hangszálakat.”

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!