Ki valójában Béla, és mi történik az ő műhelyében?
Béláról lett elnevezve a műhely, a Bélaműhelyről pedig a zenekar; mert az első próbatermünk a Sín Kulturális Központ előző helyszínén, Kőbányán volt, ahol a Bélaműhely nevű termet kaptuk meg Nagy Zoltántól, a SÍN egyik vezetőjétől. Ez a pici műhely eredetileg Béláé volt: amikor elfoglaltuk, még ott voltak Béla asztalos szerszámai. Aztán eljött az első koncertünk, és kellett egy név. Persze hangzatosabbnál-hangzatosabb neveken gondolkoztunk, például volt olyan ötlet, hogy Akkuszto-Elektrik. A Bélaműhely rá volt írva a próbaterem kulcsára, és azt gondoltuk, ez akár még jó is lehet.
A nevetek szerintem abszolút nomen est omen, hiszen a zenekar egyik különlegessége, hogy a hangszereitek házi készítésűek, mindegyik műhelymunka eredményeképp született.
A házi készítés jó megfogalmazás. Hangszereink esetében a véletlen mellett van némi tudatosság is. Terebessy Tóbiással és a Medence csoporttal közösen készítjük őket. Van olyan, hogy Tóbiás hoz egy hangszert, amit otthon kreált; de olyan is van, hogy én szülök egyet, vagy a zenekar más tagjai; de sokszor menet közben alakulnak ki a hangszerek, amiket gyakran hívunk inkább hangkeltő eszközöknek. Van egy olyan adoma, hogy valaki húrokat feszít egy keretre, és azt próbálgatja, majd annak csinál egy akusztikai üreget, stb. Végül megmutatja valakinek, aki figyelmezteti, hogy „vigyázz, nehogy föltaláld a zongorát”. Valahogy mi is így vagyunk a hangszereinkkel. Nem csináljuk túl őket. Próbáljuk megőrizni a gyermeki énünket, és úgy megtapasztalni a körülöttünk lévő világot, úgy kísérletezni vele, mint a gyerekek. A legtöbb hangszerünk úgy születik, hogy bárhol is járunk, ami a kezünk ügyébe kerül, azt megpróbáljuk megszólaltatni, és ha jól működik, akkor meghívjuk a zenekarba.
Hogyan találtak egymásra azok az emberek, akik szeretnek kísérletezni a hangszerekkel? Unatkozó dobtanárok vagy unatkozó fizikusok gyülekezete a Bélaműhely?
Unatkozás nem volt benne. Elég későn, 30 éves korom után kezdtem el ütőhangszeres zenét tanulni, ezen belül kongát. Voltak társaságok, akikkel összejártunk rosszalkodni, és az este folyamán mindig előkerültek a dobok, és doboltunk hajnalig. Egyszer együtt dolgoztam Szőke Szabolcs zeneszerzővel, színházcsinálóval, a Hólyagcirkusz vezetőjével. Nagyon különleges hangszereket láttam nála, és akkor azt mondtam, ilyeneket én is szeretnék. Akkor a Kecskeméti Katona József Színházban voltam színész, már ment a kongaművészet. Elkezdtem kipróbálni azokat a dolgokat, amiket Szabinál láttam, de az első perctől kezdve bennem volt, hogy a másolásnak semmi értelme. Ezért megpróbáltam inkább saját dolgokat kreálni. A színházban szerencsére találtam hozzá cinkosokat, színész és világosító srácokat, külsősöket. Összevásároltam a MÉH-telepen pár dolgot, hordót, csöveket, és a színház egyik próbatermében próbálkoztunk mindenféle őrülettel. Aztán otthagytam a színházat, Pestre költöztem, ahol új társakat kerestem.