Mellbevágó svéd társadalmi dráma, Ruben Östlund Play című filmje kapta a Hullámtörők-díjat, a 19. Titanic Filmfesztivál nagydíját szombaton az Uránia Nemzeti Filmszínházban megrendezett záró gálaesten. A díjat háromtagú nemzetközi zsűri - Stefan Laudyn, a Varsói Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója, Kocsis Ágnes filmrendező és Muhi András producer - ítélte oda az alkotásnak, az indoklás szerint „egy látszólag tökéletes társadalom következetes és felzaklató portréjáért”. A 38 éves Östlund svéd-francia-dán koprodukcióban forgatott alkotása megtörtént eset nyomán vet fel faji és erkölcsi kérdéseket. A távoli beállításokat használó filmben 12-14 éves fekete srácok fosztanak ki plázázó, jól szituált svéd kisfiúkat ügyes taktikával és fenyegetéssel. A Play hat produkcióval mérkőzött meg a versenyprogramban: a francia Valerie Massadian Nana című, gyermeki látószögből fényképezett érzékeny drámájával; a szerb kamaszokról szóló, pornografikus részletekkel provokáló Klippel, Maja Milos filmjével; a dán-norvég Joachim Trier Oslo, augusztus című generációs látleletével; a Mocskos szívek című brazil drámával, amely a második világháború végét idézi fel egy Brazíliában élő japán közösségről szóló történettel; Jamie Heinrich amerikai rendező Hol volt, hol nem című családi videonaplójával és Julian Roman Pölsler osztrák rendező A fal című, Martina Gedeckkel forgatott festői szépségű irodalmi adaptációjával.
A Hullámtörők-díjat, Görömbei Luca iparművész plakettjét a fesztivál szűkös költségvetése miatt - akárcsak tavaly - idén sem kísérte pénzdíj. A Titanic Filmfesztivál közönségdíját az Hasta la vista című belga filmvígjáték nyerte el. A nézők ötös skálán értékelhették a filmeket, a hamarosan a magyar mozikban is látható produkció 4,78-as átlaggal szerezte meg a trófeát. A Titanicon az elmúlt kilenc nap során 29 országból 57 egészesetés filmet - köztük hat nemzetközi premiert - láthatott a közönség öt fesztiválhelyszínen. A nemzetközi filmmustra kiemelt vendége Spanyolország volt. „A spanyol tematikát azért választottuk, mert más ízűek a filmek, a társadalmi kérdésekre más módon, más temperamentummal reagálnak” - magyarázta Horváth György fesztiválkapitány. A nézők öt alkotást is láthattak az Ibériai-félszigetről, köztük a Garbo, a kém című dokumentumfilmet Edmond Roch rendezésében, Toni Bestard Kedves idegen című filmjét, amelyben Colm Meaney játszotta a mallorcai kis faluba érkező, múltja után kutató idegent és Ramon Térmens Katalonia über alles! című munkáját. A fesztivál igazgatója hangsúlyozta, hogy a filmek vetítésében a fesztivált a spanyol nagykövetség és a Cervantes Intézet támogatta.
Horváth György jól sikerült fesztiválnak nevezte az ideit, amelyen 111 közönségvetítést és 9 sajtóvetítést rendeztek. Kiemelte a fesztivál 55 tagú stábjának, 75 önkéntesének, hét vendégkísérőjének és 16 tolmácsának lelkes és kiváló munkáját. A filmmustrán számos alkotó is megfordult: a 11 közönségtalálkozó során a nézők megismerkedhettek mások mellett A fal rendezőjével, Julian Pölslerrel, valamint Toni Bestard és Ramon Trémens rendezőkkel is. Bemutatkozott a nézőknek az Hasta la vista alkotópárosa, Geoffrey Enthoven és Mariano Vanhoof. A Finnországban élő magyar Jelinkó Márton Tartozás című, minimális költségvetéssel készült első játékfilmjével aratott sikert, a Kanadában tanuló és forgató Haraszti Gina pedig Fogyatkozás című rövidfilmjével érkezett. A Titanic nagyon jó hangulatban zajlott - mondta el Horváth György, aki különösen annak örült, hogy a fesztiválra érkezett alkotók között intenzív párbeszéd kezdődött, megnézték egymás munkáit, névjegyet és DVD-ket cseréltek. Az új fesztiválhelyszín, az A38-as hajó, amely a zenei szekció produkcióinak adott otthont, fokozatosan vált egyre kedveltebbé a közönség körében, és a péntek esti vetítéssel ért népszerűsége csúcsára, amikor az a:normal sessions zenei projektjének új darabjait, valamint a José González svéd zenészről szóló filmet tűzték műsorra - számolt be róla a fesztiválkapitány.
A fesztivál pozitív visszajelzéseket kapott a közönségtől - összegezte Horváth György, aki szerint ez annak is köszönhető, hogy a nézők jól értik a filmekben felvetett problémákat. A vetítéseket szakmai kerekasztal-beszélgetések is kísérték. A daazo.com rövidfilmes videomegosztó portál szervezésében a visegrádi országok rövidfilmesei közötti együttműködés lehetőségeiről esett szó. A kortárs magyar film kérdéseit az e témában megjelent Metropolis folyóirat szerzői tárgyalták. Stefan Laudyn pedig a Varsói Filmfesztivált mutatta be. A nemzetközi zsűri lengyel tagja a gálára eljuttatott videoüzenteben köszöntötte a Titanic Filmfesztivált, amelyben elmondta, hogy sajnos hamarabb kellett távoznia Budapestről. Stefan Laudyn köszönetet mondott Horváth Györgynek és csapatának a „fantasztikus négy napért”, amit barátaival, a zsűri másik két tagjával a fesztiválon töltött, és lenyűgözőnek nevezte a fesztiválnak otthont adó Uránia Nemzeti Filmszínházat. A közönséghez fordulva hangsúlyozta: egy fesztivál megszervezése nagyon nehéz. „Kérem, támogassák a Titanicot!” - fejezte be üzenetét. A 19. Titanic Filmfesztivált a John Madden Keleti nyugalom - Marigold Hotel című filmjének magyarországi premierje zárta.