Ha azt kérnénk az Olvasótól, képzeljen maga elé egy filozófust, bizonyára valami szürke, sótlan alakot idézne fel, aki korpás vállú zakójában motyog valamit maga elé egyetemi hottentottául. Kétségtelen, hogy már az ókori görögök is előszeretettel gúnyolódtak azokon a valóságtól elrugaszkodott filozófusokon, akik „erősen vágynak ugyan az égi dolgok ismeretére, de fogalmuk sincs arról, ami hátuk mögött és a lábuk előtt van.” Roger Scruton legutóbb magyarul megjelent könyve, az Iszom, tehát vagyok mégis azt sugallja, hogy lehetséges a modus vivendi, ezt pedig nem más szolgáltatja, mint az égi és földi metszéspontjában álló bor.
A kötet címét egy Monty Python-kupléból kölcsönözték (A filozófus-dal), amely természetesen utalás Descartes-ra, aki egyébként szerzőnk szerint „a történelem legtúlértékeltebb filozófusaként végezte”. A nálunk leginkább politikafilozófusként ismert Scruton sokoldalú figura: zenél, lovagol, vadászik, és emellett vidéki kisbirtokos is, akiről egyszerre jutnak eszünkbe Anglia valószínűtlenül zöld lankái, vidéki kúriái, és azok lakóinak józan, derűs egyszerűsége. A könyv előzménye egy cikksorozat. Scrutont a baloldali New Statesman kérte fel évekkel ezelőtt borkritikák írására, ő pedig rovatát kedélyes trollkodásra használta: a bor ürügyén a hagyományt, a családot és Istent dicsérte a balos nyárspolgároknak, szóval mindazt, ami egyébként elfogadhatatlan lett volna számukra.
Az Iszom, tehát vagyok borkóstolóval egybekötött
budapesti bemutatóján Scruton arról is mesélt, a bor kultuszába egy ír barátja avatta be akaratlanul – szerzőnk egyszer elcsent tőle néhány korty erejéig egy palack 1945-ös Chateau Trotanoy-t. Franciaországi tartózkodása alatt visszafordíthatatlanul borisszává lett, és elmondta, számára a bor még ma is Franciaországot, a francia terroirt, és a kis helyi pincéket jelenti, amelyek sokszor kedvezőbb áron kínálják ugyannyira értékes palackjaikat, mint nagyobb és híresebb szomszédaik. A borvidékeket istenek és szentek lakják be: rendszerüket megreformálni épp olyan, mint a Lordok Házát – nonszensz! – dohogott nevetve Scruton. Diákévei alatt Cambridge-ben az újbalos tananyag áporodottságától már a pohár mellé menekült: „az egyetemi élet egyetlen jó oldalát, már amennyire én láttam, immár csak a pincék jelentették”.
Bölcsészkedők élvezettel fogják lapozni a könyv függelékét, amelyben a filozófus-sommelier néhány szakmabelijéről ad sziporkázó summázatot, illetve borokat ajánl műveik olvasásához. Megtudhatjuk, hogy Heidegger fogyasztásához – aki azt írta, „a semmi semmizik” – lehetőleg húzzunk egy nagyot az üres pohárból, személyes hőséhez, Hegelhez viszont a toszkán bor illik leginkább. Scruton poharat emel Hamvas Bélára is, akinek A bor filozófiája című könyvét már csak a sajátja megírása után olvasta. Egy pohár szekszárdi merlot kortyolgatása közben elmeséli, a magyar borral a Kádár-rendszer idején találkozott. Ellenzékieknek csempészett nyomdai alkatrészeket, majd a nap végén balatoni chardonnay-t ittak, ami – ahogy könyvében írja – „parasztosan agyafúrt módon járt túl az eszén”. Míg a tokaji bor világszerte ismert, a bikavér csak arra volt jó, hogy mindenkiből proletárt csináljon – tette hozzá.