Betilthatja a politikai hirdetéseket az EU-ban a Facebook

A cég máskülönben nem tudná biztosítani az Európai Parlament által megszavazott politikai reklámtevékenység átláthatóságáról szóló törvény betartását.

A vállalat így szeretné kikerülni az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályokat.
Sokakat érintő bejelentést tett a Meta a napokban. A vállalat közölte,
októbertől nem fog politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetéseket futtatni az Európai Unió területén,
így gyakorlatilag kikerüli az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályokat – írta az Euractiv.
A lap ismertette, hogy az EU-szintű szabályozás célja, hogy visszaszorítsa a választásokba való külföldi beavatkozásokat és a politikai dezinformációt. Emlékeztettek, az új szabályozás és a Meta kivonulása erről a piacról már két éve is felmerült.
A cikkben hivatkozott rendelet pedig októberben lép életbe, és arra kötelezi az online platformokat, hogy egyértelműen tüntessék fel:
ki fizetett egy adott politikai hirdetésért, illetve azt is, hogy a hirdetéssel személyes adatok alapján célozták-e meg a felhasználókat.
Az Euractiv kitért arra is, hogy a Meta saját szabályzatában részletesen meghatározza, milyen típusú hirdetéseket sorol ebbe a körbe. S mint kiderült, ezek a korlátozások nemcsak az uniós országokra, hanem más európai területekre, így az Egyesült Királyságra is vonatkoznak majd.
Az összeállításban megjegyezték, hogy a Meta döntését azzal indokolta, hogy az új szabályozás – hivatalos nevén a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendelet (TTPA) – túlzottan összetett követelményeket róna a platform működésére, ami „vállalhatatlan mértékű komplexitást és jogbizonytalanságot” eredményezne a hirdetők és a platform számára is.
A cég ugyanakkor hangsúlyozta: a politikai témájú tartalmak posztolását nem tiltja meg, sem a felhasználóknak, sem a politikusoknak. Viszont, ami változik, hogy
az ilyen tartalmakat nem lehet majd fizetett hirdetésként népszerűsíteni a Metánál.
Az Euractiv felidézte, hogy nemcsak a Meta az egyetlen technológiai szereplő, amely így próbálja megkerülni a szabályozást. A Google már tavaly jelezte, hogy leállítja a politikai hirdetések kiszolgálását az Unióban.
Az amerikai cég akkor azt kifogásolta, hogy a rendelet túlságosan tág értelemben definiálja, mit tekint politikai hirdetésnek, ezért nem tudná jogszerűen és következetesen teljesíteni az elvárásokat – írta a lap.
Nyitókép illusztráció. Fotó: Lionel BONAVENTURE / AFP
Ezt is ajánljuk a témában
A cég máskülönben nem tudná biztosítani az Európai Parlament által megszavazott politikai reklámtevékenység átláthatóságáról szóló törvény betartását.