Célkeresztben a gyermekvédelem: már az Európai Unió Bírósága előtt van a magyar gyermekvédelmi törvény

Folytatódik a jogi csata Magyarország és Brüsszel között a sokat vitatott törvény ügyében.

Joanna Williamns brit oktatásügyi szakértő mindent elmondott a nyugati woke őrületről és a digitális gyermekvédelemről, például azt, hogy a törvénytől hiába várjuk, hogy vigyázzon a gyermekeinkre.
A kormányzati politika és kommunikáció évek óta kiemelt figyelmet fordít a gyermekvédelemre, és igyekszik megóvni a hazai ifjúságot, és tágabb értelemben a családokat attól a gyakran lopakodva begyűrűző ideológiai áramlattól, ami a nyugati világ jelentős részét már „fojtófogásban” tartotta az elmúlt évtizedben.
Ezt is ajánljuk a témában
Folytatódik a jogi csata Magyarország és Brüsszel között a sokat vitatott törvény ügyében.
Joanna Williams brit oktatásügyi szakértővel – aki hat hónapot töltött hazánkban – nemcsak a woke ideológiáról beszélgettünk az MCC Budapest Summit 2025 alkalmából, hanem azt is körüljártuk, hogyan tudnak védekezni ellene a szülők. Szóba került, hogy milyen jelekre érdemes figyelni, ha nem szeretnék, hogy gyermeküket bármiféle ártalom érje, és mik lehetnek a szellemi ellenállás alapkövei.
Ezt is ajánljuk a témában
Meg kell őrizni a technológiai fejlődés és a társadalmi béke közötti egyensúlyt.
Williams szerint a woke kategóriába tartozó fogalmak egyik központi eleme az identitáspolitika: „Ennek a lényege, hogy az embernek egy olyan azonosságtudatot kell kialakítania, amely a bőrszínén, a szexualitásán, a nemi identitásán vagy egyéb veleszületett tulajdonságain alapul. Ez pedig rendkívül nagy, és teljesen felesleges nyomást helyez az emberekre, különösen a fiatalokra.”
A szakértő az elmúlt tíz év olyan online trendjeit sorolta fel példaként, mint az Instagram-profilokban feltüntetett, a nemi identitást kifejező személyes névmások, vagy a közössági médiában a Black Lives Matter mozgalommal, illetve George Floyd halálával kapcsolatos szimpátianyilvánítás különböző módjai.
Ezt is ajánljuk a témában
George Floydnak köszönhetjük a „Black Lives Matter” mozgalmat.
Szerinte a digitális világ különösen érzékenyen rezonál ezekre a kezdeményezésekre, mert a gyerekek nagyon fogékonyak a csoport- és közösségképző folyamatokra:
Ha a fiatalok nem vesznek részt ezekben, azt kockáztatják, hogy a társaik kiközösítik őket.”
Hozzátette: „Szerencsésnek mondhatom magamat, hogy még azelőtt nőttem fel, hogy ez a jelenség elterjedt volna. Tőlem soha, senki sem kérdezte a személyes névmásaimat, és úgy nőttem fel, hogy tudtam: lány vagyok.”
Rámutatott, hogy a ’80-as évek Nagy-Britanniájában teljesen természetes volt az, amit mára sokan ideológiai okokból megkérdőjeleznek: egy nő bármit el tud érni a társadalomban, hiszen Margaret Thatcher volt az ország miniszterelnöke.
Williams szerint az, „hogy egyes felnőttek például nem hagyják elfogadni a gyermekek számára a legalapvetőbb biológiai tényeket, összezavarják és azzal nyomasztják őket, hogy az ember nemi identitása egy fejben létező érzés, amin aggódni kell, és amit megfelelő módon kell a külvilág elé tárni, teljesen felesleges, mesterséges feszültségkeltés”.
Rámutatott arra is, hogy
a közösségi média rákényszeríti fiatalokat az ilyen színvallásokra, amiből majdnem lehetetlen kimaradni, hiszen az is egyfajta politikai véleménynyilvánításként értelmezhető”.
Lényeges megállapítása volt, hogy ilyesfajta nyomást a nyugati társadalmak egyik korábbi generációja sem tapasztalt. Arra is rámutatott, hogy a nemi identitással kapcsolatos érdeklődés mindenkinél teljesen természetes dolog, főleg a pubertás kor idején, ahogy az is, hogy szoronganak a testi, biológiai adottságaik miatt:
A veszélyt az jelenti, ha olyan dolgokból csinálunk felesleges problémát, amelyek idővel maguktól megoldódnak, és az esetke túlnyomó többségében nem kell hozzájuk hormonterápia, vagy nemváltó műtét.”
A szakértő úgy látja, nem véletlen, hogy egyes nyugati országok korhatárhoz kötnék az internet és a közösségi média használatát, vagy az okostelefonok birtoklását. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy „a gyerekek nagyon leleményesek, ha akarnak valamit, akkor módot találnak rá, hogy hozzáférjenek, ahogy mi is megoldottuk, hogy fiatalon cigihez vagy sörhöz jussunk”. Közölte:
A fiatalok online jelenlétét elsősorban a szülők és a tanárok tudják szabályozni. Nekik kell szigorúnak és következetesnek lenni ezen a téren. Alkalomadtán tudniuk kell nemet mondani a gyerekeknek, és meg kell húzzák a kellő határokat.”
Erre két lehetőséget ajánlott: személyes példaként a családi étkezéseket hozta fel, amelyeken nincs helye sem a telefonnak, sem a háttérben bömbölő tévének. Ezzel tiszteletre taníthatjuk a gyerekeket, és egyben kiváló alkalmat teremtünk a velük való őszinte, érdeklődő beszélgetésre.
A tanároknak ugyanilyen határozottnak kell lenniük a tanteremben, ahová egyáltalán nem valók a telefonok”
– fejtette ki Joanna Williams, hozzátéve:
„Mindezek mellett izgalmassá kell tennünk a való világot a gyermekek számára, hogy ott akarjanak időt tölteni az online közeg helyett, a hús-vér barátaikkal. Ne hagyjuk, hogy egész nap saját magukon járjon az agyuk, és a szobában ülve csak a telefont bújják.”
Ezt is ajánljuk a témában
A szülőknek, pedagógusoknak és az iskoláknak együtt kell kiállnia a telefonmentes iskolákért, hogy a következő generáció ne mobilfüggőként nőjön fel.
Joanna Williams arra az érdekes jelenségre is rámutatott, hogy a woke ideológia, vagy az LMBTQ-lobbi a legerősebb nyomást nem mindig a gyerekekre, hanem sokszor
a szülőkre igyekszik kifejteni, hiszen ők a család tekintéllyel és társadalmi autonómiával rendelkező tagjai, akik gyakorlati döntéseket hozhatnak.
A szülőkre, és különösen az édesanyákra gyakorolt nyomás szerinte „borzasztó erkölcsi felelőtlenség”, ami gyakran érzelmi zsaroláskén jelentkezik: „Ha valakit arra akarnak rászorítani, hogy hormonkezelésre járassa, vagy műtétre vigye a fiát vagy a lányát, akkor annak azt igyekeznek bemesélni, hogy ellenkező esetben öngyilkos lehet a gyermeke.” Holott a statisztikák jól mutatják, hogy épp az úgynevezett „transz közösségben” messze a legjelentősebb az öngyilkosságok aránya.
Ezt is ajánljuk a témában
A Háttér Társaság érvelése pont azokat igazolja, akiket kritizálni szeretne. Egyébként meg nincs konszenzus arról, hogy az ő emberi jogi értelmezésük lenne a valódi. Szilvay Gergely írása.
A szakértő szerint a felnőtteket is fel kell világosítani ezekről a manipulációs módszerekről, illetve tudatosítjuk bennük, hogy
a legjobb, amit szülőként tehetnek, ha türelmesek, megértőek és kedvesen a gyermekükkel, és nem ugranak bele egyből olyan dolgokba, amik visszafordíthatatlanul és gyökeresen megváltoztatják a fiatalok életét”.
Szerinte, ha a kamaszoknak nem hagyjuk, hogy tetőtől talpig kitetováltassák magukat, akkor pláne nem szabad hagyni, hogy ilyen fajsúlyú döntésekbe belehergeljék őket.
„Mondj el mindent nyugodtan, mit és hogyan gondolsz ezzel kapcsolatban, de várjuk meg, amíg 18 éves leszek, és nézzük meg, hogy akkor is így gondolod-e. Ez a legcélravezetőbb hozzáállás” – hangsúlyozta a szakértő.
Williams arra is figyelmeztetett, hogy a negatív tendenciák és a nyomás az iskolából is érkezhet, például a túl korai, a puszta biológián túllépő szexuális felvilágosítás formájában:
A kapcsolatok, az identitás, a szexualitás nagyon intim, nagyon személyes dolgok. Ha ezekről tanítanak az iskolában, az túlmegy azon a határon, ami a pedagógus feladata, és belekontárkodik abba, ami a szülőre tartozik.”
Szerinte az a tanár, aki ilyen mélységekbe merül a témában, nincs tekintettel a gyermekek legszemélyesebb gondolataira, érzéseire, és „azzal, hogy ezt tantermi kontextusban tárgyalják, megfosztják a fiatalokat a privát, személyes énjüktől, ami nagyon veszélyes, és beláthatatlan mentális károkat okozhat”.
Hozzátette:
Ezzel megfosztják a gyermekeket az ártatlanságuktól, ami egyszerűen förtelmes.”
Azzal a paradox helyzettel kapcsolatban, hogy a kormány következetes politikájának hála a magyar családoknak nem kell erőszakos gender-közbeszéddel, nemváltó műtétekkel és minden eddiginél intenzívebb LMBTQ-lobbival szembesülniük, ahogy a nyugati országoknak, és ezért a társadalom számottevő hányada el sem hiszi, hogy ezek a jelenségek valósak, Joanna Williams így fogalmazott:
Bárcsak hazugság vagy orosz dezinformáció lenne... Ezek ellen a káros eszmék ellen a leghatásosabb védekezés a megelőzés, ha egyszer már gyökeret vertek egy ország társadalmában, sokkal nehezebb fellépni ellenük.”
Ugyanakkor figyelmeztetett arra is, hogy a digitális korban az országhatárok már ennek sem szabnak gátat. A gyerekek az online térben, de a nemzetközi popkultúrában is minden további nélkül találkozhatnak ezekkel a gondolatokkal:
Ha a szülők nincsenek felvértezve ez ellen a szükséges erkölcsi alappal és nem veszik komolyan ezeket az alattomos ideológiákat, nem készülnek fel arra, hogy ellentartsanak nekik, akkor önkéntelenül is veszélynek teszik ki a gyerekeiket.”
A szakértő szerint a kellő morális muníciót szolgáltathatja a vallás, és az erős nemzeti öntudat, ezeknek pedig szerinte Magyarország nincs híján.
Ezt is ajánljuk a témában
A digitális eszközök nem pótolhatják a személyes figyelmet és a közös időt.
Williams fontosnak nevezte azt is, hogy vegyük észre az intő jeleket: „Ha az eddig visszahúzódó gyermekünk hirtelen nagyon kijárós és feltűnősködő lesz, vagy ha az extrovertált gyermek magának valóvá és csendessé válik, szólaljon meg a fejünkben a vészcsengő, hogy valami nincs rendben.”
Hozzátette, hogy ilyen esetekben mindennél fontosabb a megértő, őszinte odafordulás és a lehetőleg mindennapos, tartalmas, személyes beszélgetés. Így sokkal biztosabbak lehetünk benne, mi folyik a gyerekünk életében. Azt is előnyösnek nevezte, ha a szülők és a tanárok szintén képesek együttműködni a gyermekek érdekében, és tudnak hatékonyan kommunikálni egymással.
Ugyanakkor nagyon fontosnak vélte, hogy az sem jó, ha a szülők rátelepszenek a gyerek magánéletére:
Ne legyünk helikopterszülők, bízzunk a fiatalokban.”
„A kihívások jó része eddig minden generáció életében létezett: a tizenévesek mindig is lázadni fognak, a különbség csak az, hogy mi ellen és hogyan teszik ezt. Viszont ahhoz, hogy egészséges felnőtté váljanak, szükséges, hogy legyen saját mozgásterük.”
Williams azt is hangsúlyozta, hogy ebbe a hibázás lehetőségének is bele kell férnie bizonyos fokig, ez pedig a technológiai kihívásokkal szemben is fennáll: „Nagyon könnyű azt mondani, hogy például 16 éves korig tiltsuk meg a gyerekeknek az internet, vagy a közösségi média használatát.”
De azt nem lehet minden előzmény nélkül rájuk zúdítani annyi idősen, ahol meghúztuk a határt, hiszen akkor tényleg teljesen védtelenek lesznek a veszélyeivel szemben. Persze, a másik véglet sem jó, amikor ötévesek kezébe nyomnak telefont.”
A szakértő úgy véli, hogy a digitális tér kapcsán is apránként építhető fel az a bizalom, ahogy például megtanítjuk a gyerekeknek, hogyan keljenek át biztonságosan egy úttesten, hogyan menjenek el egyedül a boltba, majd az iskolába.
A szülőknek tudniuk kell, hogy ők vannak nyeregben, ők irányítanak, ők szabják a határokat, de fontos, hogy nem spórolhatják meg a gyerekek nevelésébe fektetett energiát és a példamutatást”
– foglalta össze tanulságként Joanna Williams.
Dr. Joanna Williams brit oktatáspolitikai szakértő, író és publicista, a Cieo nevű agytröszt alapítója és igazgatója. Korábban egyetemi oktatóként és az Academics for Academic Freedom mozgalom tagjaként a szólásszabadság élharcosa volt. A Policy Exchange nevű londoni jobbközép-konzervatív intézet oktatási és kulturális részlegének vezetője. Munkásságában rendszeresen bírálja a woke ideológiát, és a klasszikus liberalizmus értékeit védi. Számos könyve jelent meg az oktatás, nemiség és identitáspolitika témájában.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem lehet kívül tartani Magyarországon sem az új ideológiákat, de minél inkább felvállaljuk a saját értékeinket, annál inkább ellen tudunk állni – mondja Joanna Williams lapunknak. Az MCC Summit vendégeként Budapestre érkezett brit oktatásügyi szakértőt feminizmusról és annak kritikájáról, az oktatásügyi kultúrharcokról, orbáni politikáról alkotott véleményéről és magyarországi tapasztalatairól kérdeztük. Interjúnk!
***
Fotók: MCC