A gyerek szeszélyei, és annak kielégítése nem egyenlő az alapvető szükségleteivel – kanadai sztárpszichológus a Mandinernek

2025. június 09. 05:28

Nagy hibát vét, aki mesterséges intelligenciával íratja a házidolgozatát, miközben a gyermeki rácsodálkozás a legjobb tanulási eszköz, mondja Catherine L'Ecuyer, aki szerint meg kell tanulni elviselni a csendet.

2025. június 09. 05:28
null
Veczán Zoltán
Veczán Zoltán

Dr. Catherine L'Ecuyer Madridban élő kanadai kutató és neveléstudományi szakértő a technológia és a társadalom kihívásait feltáró MCC Summiton adott elő; ennek apropóján kérdeztük arról, mit is művel gyerekeinkkel a túlzott képernyőhasználat, a villámgyors jelenetváltások a nekik szánt filmekben, és általában az, hogy nem hagyják őket a szó hagyományos értelmében felnevelkedni ebben a zajjal teli világban. 

***

Gyakran hangsúlyozza  „rácsodálkozás”* szerepét a tanulásban. Mit ért „rácsodálkozás” alatt, és miért tartja ezt alapvetőnek a gyermekkori nevelésben?

Aquinói Szent Tamás a rácsodálkozást úgy határozta meg, mint „a megismerés vágyát”, Arisztotelész pedig azt mondta: „Minden ember természeténél fogva tudni akar.” A rácsodálkozás egy velünk született képesség – a gyerekek ezzel jönnek a világra. A tanulás iránti érdeklődés belülről fakad. 

Ma már kutatások is igazolják, hogy a gyerekek folyamatos külső ingerbombázása nem teszi őket okosabbá – sőt, az utóbbi évtizedben egyre több tanulmány mutatja ki, hogy a túlingerlés tanulási nehézségekhez vezet.

Sok fiatal szülő elbizonytalanodik a sok, egymásnak ellentmondó tanácstól. Ha csak egyetlen elvet adhatna útravalóul, mi lenne az? 
Egy tanácsot adnék: ne hallgassanak a nevelési tanácsadás iparára. Ma egyre inkább ennek az iparágnak és az előre csomagolt „módszereknek” a rabjai vagyunk, amelyek a hogyanra kínálnak gyors válaszokat, de teljesen figyelmen kívül hagyják a miértet és a célokat

A szülők ne keressenek „gyors megoldásokat.”

Egyrészt, mert ne higgyük el, hogy a nevelés könnyű. Másrészt, mert nincs olyan módszer, ami minden gyerekre és minden családi helyzetre egyformán működik. Minden család, minden gyerek egy külön világ. Ahhoz, hogy valódi válaszokat adjunk a szülők kérdéseire, először is ismernünk kell a gyermeket.

Ma szinte félünk az unalomtól és a csendtől. Mi a szerepük ezeknek a gyerekek érzelmi és kognitív fejlődésében?
A túl sok inger, az állandó zaj elfojtja a rácsodálkozást. A gyerekek – később a kamaszok is – egyre kevésbé tudnak elmélyülni a tanultakban, figyelni, befogadni, meghallani másokat, szemkontaktust tartani, végiggondolni a tetteik következményeit, mérlegelni, elcsendesedni, értelmet keresni. Ha ezt a káros állapotot vissza akarjuk fordítani, előbb újra meg kell tanulniuk elviselni a csendet.

Gyakran bírálja a gyerekek képernyőhasználatát. Milyen hosszú távú kockázatai vannak a túl korai digitális jelenlétnek?
Egy észak-amerikai kutatásban 59 olyan DVD-t elemeztek, amelyeket három év alatti gyerekeknek készítettek. Átlagosan 7,5 gyors jelenetváltást tartalmaztak percenként – ez teljesen idegen a valóságos világtól, amit a gyerekek megtapasztalnak. Nem csoda, ha a gyerekek unatkoznak, türelmetlenek vagy idegesek, amikor a való világ „lassabb üzemmódjára” kapcsolunk. 

Ma már ez az arány még magasabb, és közben az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) is egyre gyakoribb.

Neves amerikai gyermekorvosok ezért kezdték el használni a „Primum non nocere” – „Elsősorban ne árts!” – elvét a képernyőhasználat kapcsán, hogy felhívják a tudományos világ figyelmét arra, mennyire fontos visszatartani a kicsiket a digitális eszközöktől.

Létezik „egészséges” képernyőidő a kicsiknél, vagy teljesen el kell kerülni? Ha mégis van elfogadható mérték, hogyan lehet úgy használni a technológiát, hogy ne veszélyeztesse a fejlődésüket – és ne zárja ki őket a jövő lehetőségeiből?
Nem, nem létezik egészséges képernyőidő kisgyermekkorban. A Kanadai Gyermekgyógyászati Társaság már 2017-ben kijelentette, hogy „nincs tudományos bizonyíték a médiatartalmak hasznára csecsemők és totyogók esetében, de vannak ismert fejlődési kockázatok”. Azt is megállapították, hogy „az óvodások élő, közvetlen és szeretetteljes kapcsolatokban tanulnak a legjobban.” Összefoglalva: 

a két év alatti gyerekeknél teljes képernyőtilalmat javasolnak, és 2–5 éves kor között is legfeljebb napi egy órát.

A korai életévekben a technológia soha nem semleges – mindig beavatkozik az idegrendszeri fejlődésbe.

Ön szerint hogyan lehet fejleszteni a figyelemre való képességünket, egy olyan világban, amely tele van zajjal és elvonja a figyelmünket?
A figyelem egy aktív, nyitott hozzáállás a valósághoz. Ez nem azonos azzal a lebilincselő állapottal, amit a gyors, erős ingerek váltanak ki, és amibe ma sok gyerek kerül. A gyerekek egyre inkább ezekhez az ingerekhez kötődnek, és így egyre kevésbé képesek valóban figyelni. Ennek oka az is, hogy érzékszerveik elidegenedtek a valóságtól.

Ön szerint a mai iskolarendszer – főleg a nyugati világban – támogatja vagy inkább elnyomja a gyerekek természetes kíváncsiságát? 
Óvodáskorig, körülbelül hatéves korig a gyerekek még nem képesek elvont gondolkodásra – az érzékszervi és személyes tapasztalatokon keresztül tanulnak. Nekik a valósággal való kapcsolat a kulcs. Ma sok gyerek már a korai éveiben is egy kétdimenziós világba „szorul”, miközben 

még azt sem tudja feldolgozni, hogyan feleltethető meg a 2D a valódi, háromdimenziós világnak.

Hol látja a legnagyobb szakadékot a nevelés elmélete és gyakorlata között?
Ott, ahol az „evidence-based”, vagyis tudományosan megalapozott nevelésről beszélünk. Sok gyakorlat nem áll szilárd bizonyítékokon. De elmélet és gyakorlat között elvileg nem lehet ellentmondás – ha mégis van, akkor valamelyik hibás. Az igazság nem lehet ellentmondásban önmagával. Az elmélet valójában a gyakorlat elvont leképezése.

Hogyan változott a szülői hozzáállás az elmúlt generációban – például önállóság, védelem vagy ingerek terén?
„Negyvenéves vagyok, és még mindig hallgatok a szüleimre, de a gyerekeim rám már nem” – panaszkodott egy anya, miközben gyerekei minden kívánságát teljesíti. Mi történt, hogy életünket áldozzuk fel a gyerekeink szórakoztatására és extra kívánságaira? 

A szeszélyek kielégítése nem egyenlő az alapvető szükségletek kielégítésével. Egy józan szülő látja a különbséget. 

Vannak például szülők, akik offline túlóvják a gyerekeiket, de online magukra hagyják őket.

Mit gondol a mesterséges intelligencia használatáról gyerekek és tinédzserek körében? Engem személy szerint elrémített, és nem csak az iskolai vonatkozásaiban, mint a puskázás vagy a házi feladat elbliccelése, hanem például egyszer két kamaszt hallottam beszélgetni a villamoson arról, hogyan programozzák a ChatGPT-t csajozós dumákra, vagy érvelésre a szüleik ellen. Megdöbbentő volt.
Az AI csodálatos eszköz lehet egy művelt ember kezében. De ha a gyerek a ChatGPT-t használja a feladatok megoldására, vagy a viselkedését „kiszervezi” neki, sosem válik művelt emberré. Maria Montessori mondta: „Amit a gyerek képes egyedül megcsinálni, azt ne csináljuk meg helyette.” A nevelés nem valami külső ráhatás – hanem belső átalakulás. Ha a gyerek a tanulást az AI-ra bízza, nem változik meg belül.

Az a pedagógus, aki ezt megengedi, valójában nem érti, mi is a nevelés célja.

***

*nehezen fordítható a szerző „wonder” szava ebben a kontextusban, de talán leginkább ez adja vissza – „a rácsodálkozás, ami a gyermek veleszületett, belső vágya a tanulásra, ami a valóságra vár, hogy felébredhessen. A rácsodálkozás a valóságalapú tudat, tehát a tanulás eredete. A rácsodálkozás metafizikai szinten jelentkező hatóköre nagyobb, mint a kíváncsiságé” – írja; Aquinói Szent Tamás műveiből az admiratio szónak megfelelő szöveghelyet idézi, és spanyol fordításában is az asombro szót használja könyve címében. Akinek jobb ötlete van, írja meg kommentben!

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitóképen Catherine L'Ecuyer az MCC SUmmot-on ad elő. Forrás: MCC.

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SyncBaer
2025. június 09. 08:58
Nem értek a pszichológiához, a neveléshez tudományosan, de laikusként is észleltem és észlelem, hogy a környezetemben élő 4-14 éves korú gyerekek (kertszomszédok) igazából már digitális autisták. Ha a szabadban vagyok, olvasok, kertészkedem, vagy valamit fabrikálok, ők kiülnek és a telefonjaikat böködik! Ha egymás mellett ülnek, akkor is ezt teszik. Nemrég azt sikerült egyikükből kiszednem, hogy nem játszanak, vagy "műsort" néznek, hanem azt, ahogy másvalaki játszik!!! "Dziwny jest ten świat" (Furcsa ez a világ)!
2025. június 09. 08:52 Szerkesztve
Saját gyerekeimen vettem észre, hogy a rácsodálkozás, az érzelmi involvációval járó érdeklődés a fiatalok szemében kifejezetten negatív, leereszkedően kezelt hozzáállásnak számít. Mintha a "nil admirari" filozófiai attitűddel születtek volna, ami normális esetben sok évtizedes rácsodálkozáson érlelt bölcsesség eredménye szokott lenni. Én ötvenéves fejjel képes vagyok hajnalban felkelni, csak hogy a napfelkeltét végignézzem: nem tudok betelni a látvánnyal, és újra és újra borzongó csodálattal tölt el ahogy az esthajanalcsillag belefullad a napot vajúdó égbolt vérébe... Hogyan tudom meggyőzni a gyerekeimet, hogy minden körülöttük a való világban érdekesebb, mint a pergő képkockák, ahogy egy tehén fingik Xinjiang tartományban, ahogy Cindy 400 font élősúllyal is teljes értékű életet él, ahogy az adonisz-testű Carlos szikláról ugrik cápák közé - mindez egyetlen percen belül? Fogalmam sincs, az ideiglenes megoldásom az, hogy nevetek rajtuk is, rajtam is, aztán majd csak lesz valahogy...
2025. június 09. 07:59 Szerkesztve
Az “Aha!”- személyes megtapasztalás katarzisa- a “rácsodálkozás”. Pontos fordítás. Előttem a 2 éves kisfiam. Ülünk az asztalnál, reggelizik, s egyszer odarelül egy légy, s tágra nyílt szemmel rácsodálkozott (!) , ujjal mutatva rá, megállíthatatlanul kacagott, olyán mókásnak tartotta. Az a pillanat, amikor felismerte a létezését. Amiről a pszichológus értekezik, azt kellene tanítani az óvónő- tanítóképzőben, nem a genderidiotizmust. Mert hogy Magyarországon is tanítják! Idézem: A CEU után az ELTE is indít gender tanulmányok szakot Több cikk jelent meg a budapesti tanítóképzőről is!
oberennsinnen49
2025. június 09. 07:20 Szerkesztve
Kb. 111-edszer írom: AZ OKTATÁS ALAPVETŐ ÁTALAKÍTÁSA ÉLET-HALÁL KÉRDÉS. Az agyrohasztás óvodás korban elkezdődik a televízió reklámjaival, majd folytatódik tovább a legaljasabb, teljesen lezüllesztett csatornaműsorokkal, amely MEGSZÜNTETI A NORMÁLIS EMBERI GONDOLKODÁST, helyette félhalott-agyhalott zombi társadalmat hoz létre. Az iskolákban - kidolgozott tanterv szerint - már 1. osztályos, 6 éves kortól a személyi önazonosságra, a mentális egészség megtartására, fejlesztésére, erősítésére kell és SZABAD összpontosítani. Felsorolva az agy tönkretevésének VISSZAFORDÍTHATATLAN következményeit, mindezt a gyerekek életkorához mérten. Emellett a természettel való kapcsolatfelvétel elengedhetetlen, ennek is tantervben kell szerepelnie. És még sok másnak, a fizikai aktivitásnak, a reggeli közös iskolai éneklésnek, de mindennél fontosabb: a gyerek-önazonosság védelme, gondozása, az emberiségnek az erkölcsi elvekhez, etikai szabályokhoz és társadalmi normákhoz való megismertetése, ami: az alap.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!