Az EU megalkotta a világ legszigorúbb MI-szabályát – de ezzel magának árt a legjobban

2025. április 30. 05:32

Miközben az USA és Kína száguld, az EU egy bonyolult MI-rendelettel hátráltatja saját techiparát.

2025. április 30. 05:32
null
Veress Csongor Balázs

Egyre gyakrabban emlegetett közhely, de sajnos igaz: az EU nem csak komoly gazdasági, de súlyos technológiai lemaradásban van, szinte semmilyen területen sem vezet.

Ezt is ajánljuk a témában

Például 

a drónok, a fejlett akkumulátorok, az 5G, a Big Tech, a fejlett fizika, a biotechnológia és a gyógyszerészet, a chipgyártás, a fejlett gyártástechnológia, az új generációs hálózatok vagy a mesterséges intelligencia terén is mások diktálják a tempót.

Egyedül a szabályozásban élvez vezető szerepet az EU, de ez inkább hátrány a versenyképesség megőrzéséhez: ha a lemaradás ilyen mértékű marad, súlyos gazdasági lemaradás fenyeget. 

Minderre jó példa az Európai Unió a mesterséges intelligencia (MI) szabályozása is a Mesterséges intelligenciáról szóló (2024/1689) rendelet megalkotásával. Székely János, a kolozsvári Sapientia EMTE adjunktusa átfogó elemzést adott a nemrég elfogadott európai mesterséges intelligencia szabályozásról, az újonnan bevezetett MI rendeletről. 

Az interjú során feltárta a rendelet erősségeit, de főként annak gyengeségeire, önellentmondásaira és az ezekből fakadó geopolitikai következményekre hívta fel a figyelmet.

Székely szerint az EU az MI-szabályozás terén „világvezető pozícióra tett szert” az új jogszabály megalkotásával, amely „mérföldkövet jelent a technológiai szabályozás történetében”. A rendelet egy új, kockázat-alapú megközelítést alkalmaz: „nem az MI technikai implementációi szerint, hanem a felhasználási területek szerint szabályoz”. Ez azt jelenti, hogy a jogszabály a tényleges alkalmazási kockázatok szintjén avatkozik be.

A szabályozás legszigorúbb előírásai a életbevágó területekre vonatkoznak, mint a biometrikus azonosítás, a kritikus infrastruktúra működtetése vagy a bűnüldözés.

Székely ugyanakkor rámutat: „a jogalkotó nem mérlegelt kellőképpen az alapvető jogok és a társadalmi-gazdasági érdekek között”. Szerinte „az oktatás vagy a munkahelyi teljesítmény mérése nem hasonlítható össze egy kritikus infrastruktúra, mondjuk egy villamosenergia-hálózat biztonságával”.

Kritikájában hangsúllyozza: „a rendelet összemossa a különbséget életveszélyes és pusztán adminisztratív kockázatok között”. 

Emiatt az oktatási, vizsgafelügyeleti vagy munkahelyi teljesítményértékelési rendszereket is ugyanabba a kategóriába sorolja, mint a bűnüldözési vagy menekültügyi alkalmazásokat.

Székely János felhívta a figyelmet arra is, hogy a szabályozás „extrémen bonyolult és közel érthetetlen normákat tartalmaz”, része az EU jogalkotási „legrosszabb gyakorlata” közé sorolható. Szerinte

 a jogszabály önmaga válik az egyik legnagyobb akadállyá az MI-fejlesztés terén”.

A szabályozás külföldi vállalatokra is kiterjed, amit Székely a következőképp értelmez: „az EU a digitális piacát mérhető védelemmel igyekszik elzárni az amerikai és kínai technológiai óriások elől”. 

Ezt az amerikai alelnök, J. D. Vance „alig kendőzött kritikával” és protekcionista lépésként értékelte a párizsi MI-csúcson.

Székely szerint „a protekcionizmusnak csak akkor van értelme, ha valós versenyképes technológiák állnak mögötte”. Ezzel szemben az EU jelenlegi helyzetét az IEEE 2024-es jelentése alapján lesújtónak írja le: „az USA 40, Kína 15, az EU mindössze 3 említésre méltó MI-modellt fejlesztett ki”. Ráadásul a világ legismertebb modelljei, mint a ChatGPT, „kizárólag amerikai eredetűek”.

Ezt is ajánljuk a témában

Összegzése szerint: „az európai MI-fejlesztés még a globális teljesítményi toplistán sem jelenik meg”. Ezt a helyzetet az EU most egy 200 milliárd eurós befektetési csomaggal próbálja orvosolni, de Székely szkeptikus: „a kiválasztott MI-bajnokok között szerepel az Airbus, Deutsche Bank, a L'Oréal Csoport, a Mercedes-Benz, a Porsche, a Siemens, a Spotify és a Volkswagen Csoport is. Sajnos, az illető cégek egyike sem működőképes MI modelljeiről híres, így kétséges, hogy a tervezett mesés finanszírozás milyen mértékben az MI fejlesztés, és milyen mértékben más projektek között kerül megosztásra.”

Valódi változást csak az hozhatna, ha a magántőkét mozgósítanák egy kevésbé szabályozásokkal gúszba kötött innovációs környezetben” – teszi hozzá.

Végső következtetése: „Érdemes-e az MI-rendelet bonyolult, alig burkoltan piacvédelmi szabályozását fenntartani, miközben az EU nem rendelkezik MI-bajnokokkal?” — Egy olyan kérdés, amely nemcsak a kontinens gazdasági jövőjét, hanem geopolitikai helyzetét is érdemben befolyásolhatja. Szerencsére van kiút: nagyobb magánbefektetésekkel, a bürokrácia csökkentésével, az innovációs szabadság növelésével, a startupok támogatásával és a szabályozás egyszerűsítésével ismét versenyképessé válhatunk.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Jaque Silva / AFP

Egy videó a mesterséges intelligenci árnyoldaláról itt nézhető meg:

 

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tasi János
2025. április 30. 07:25
Már amikor Bill Gecc felvásárolta a Nokia telefon üzletágát és a Siemens is feladta a telefongyártást lehetett sejteni, hogy ennek nem lesz jó vége..., és nem IS lett jó vége! 3. világ felé haladunk. Az első az Kína. Immár behozhatatlan az előnye. Az USÁ-val azért pariban lennénk, ha az EU vezetése az országok nagy részének elitjével együtt nem volna hűbéri viszonyban tőlük... Úgyhogy jelenleg jó ha megpróbáljuk Afrikával szemben megőrizni az előnyünket!
2025. április 30. 06:47 Szerkesztve
Csak az üdítős kupakhoz értenek, ja nem, az is szar lett. Nem tetszik az MI hype, de biztos vagyok benne, hogy még a legszarabb nyelvi model is jobban elvezetné az EU-t mint ez a szar maffia, ha kérdésekkel bombáznák, hogy most mit tegyenek.
ördöngös pepecselés
2025. április 30. 06:46
érteni nem értjük de szabályozni azt tudjuk a cikkből nekem az jön le, hogy amiben van egy kicsit bonyolultabb szoftver azt kikiáltjuk MI bajnoknak, hogy mindenki megrettenjen és befogja a pofáját mert már nem érti miről beszélünk. Pedig csak a marketingesek találtak megint egy olyan elnevezést(MI) amivel agyoncsaphatják a józan ész kötekedéseit.
Zsolt75
2025. április 30. 06:41
Hova vezetne az, ha juszufról egy pillanat alatt kiderülne, hány országban veszi fel a menekülttámogatást?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!