Felborult a frontvonal: újabb kulcsfontosságú helyen törtek át az oroszok
Donbasz egyik utolsó célpontja, Andrijivka is kezd összeroppanni.
A nyugati cégek szerepet játszottak az orosz olajra vonatkozó szankciók kijátszásában – áll feketén-fehéren egy nyugati vizsgálatban. A pénz beszél, a kutya ugat?
Az Euractiv arról ír, hogy
nyugati országok hajótársaságai olyan leselejtezett olajszállító tartályhajókat adtak el, amelyek Oroszország árnyékflottájának részévé váltak
– derül ki több európai ország oknyomozó hírügynökségének közös jelentéséből.
A német, belga, holland, norvég, norvég, dán és brit hírügynökségek által kedden közzétett „Árnyékflotta-titkok” című, országokat átfogó vizsgálat szerint mintegy
230 Európából és az Egyesült Államokból származó hajó tartozik az orosz tulajdonosok által üzemeltetett flottához.
Többségük a jelentések szerint idős és rossz állapotban van, így a nemzetközi vizeken potenciális környezeti veszélyt jelentenek, írják.
Hozzáteszik: az EU ugyan szankciókat vezetett be az orosz olajra 2022-ben, az ukrajnai invázió után, ám „az Oroszországhoz közvetve visszavezethető cégek” által üzemeltetett olajszállító tartályhajók továbbra is bevételt termelnek a Kremlnek.
Ezek a hajók a Balti-tengeren lévő kábelek szabotálásában is érintettek,
– teszik hozzá.
Mint kiderült, 2022 és 2024 között a német Schulte, Chemikalien Seetransporte és Salamon AG hajózási társaságok tizenegy olajszállító tartályhajót adtak el kínai és török vállalatoknak, 200 millió eurós bevételt generálva. Ez a tizenegy tartályhajó később az orosz árnyékflottában kötött ki – számolt be a Süddeutsche Zeitung című német lap és az NDR közszolgálati műsorszolgáltató, akik a nyomozócsoport tagjai voltak.
Ezt is ajánljuk a témában
Donbasz egyik utolsó célpontja, Andrijivka is kezd összeroppanni.
Az Antigua és Barbuda, illetve Libéria lobogója alatt hajózó „Angelica Schulte” és „Cup” nyersolaj-szállító tartályhajók azóta felkerültek az Egyesült Államok szankciós listájára, mivel a gyanú szerint az árnyékflotta részét képezik.
Míg
a hajók orosz vevőknek történő közvetlen értékesítése az uniós szankciók értelmében tilos, a harmadik országoknak történő értékesítés nem
– bár az értékesítést be kell jelenteni az uniós hatóságoknak 2023 óta.
A nyitókép illusztráció. Fotó: ANGELOS TZORTZINIS / AFP