Megdöbbentő adatot tett közzé az Osztrák Statisztikai Hivatal: Bécsben az általános iskolások 70 százaléka nem beszél németül
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/07/viXPvp6XbrhdKXIs2J0SjWr8-anX6Qd8CHRRLz0aMx0/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2EyMzQ1ZWY5ZmQwODQ4YTVhYzg1NTUyZTE1ZGRjZDIz.jpg)
Az első osztályosok harmada nem is tudja követni a tanórákat, mert nem értik, miről van szó.
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/07/viXPvp6XbrhdKXIs2J0SjWr8-anX6Qd8CHRRLz0aMx0/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2EyMzQ1ZWY5ZmQwODQ4YTVhYzg1NTUyZTE1ZGRjZDIz.jpg)
A diákok 48,8 százaléka nem beszéli az ország hivatalos nyelvét! Bécs a válság epicentruma, ahol az iskolák nyelvi kihívásokkal küzdenek.
Bécs egyre inkább multikulturális központtá válik, és ez az osztrák főváros oktatási rendszerére is jelentős hatást gyakorol. A legfrissebb statisztikák szerint az osztrák általános iskolások közel 18,7 százaléka nem rendelkezik megfelelő német nyelvtudással, ami miatt külön nyelvi támogatásra szorul.
Ez az arány komoly kihívásokat vet fel mind az oktatási intézmények, mind a társadalmi integráció szempontjából.
A kérdés egyre inkább politikai viták középpontjába kerül, miközben az oktatási rendszer próbál alkalmazkodni a megváltozott demográfiai helyzethez.
Ezt is ajánljuk a témában
Az első osztályosok harmada nem is tudja követni a tanórákat, mert nem értik, miről van szó.
A 2023/24-es tanévben ismét nőtt az osztrák iskolákban tanuló diákok száma, főként a bevándorlás hatására.
A hivatalos adatok szerint mintegy 13 800-zal több tanuló iratkozott be az ország iskoláiba az előző évhez képest, ami 1,2 százalékos növekedést jelent. Az új beiratkozók között
kiugróan magas az idegen állampolgárságú diákok aránya: ők mostanra már 236 243 főt tesznek ki, azaz a tanulók 20,2 százalékát.
A statisztikák azt is mutatják, hogy Bécsben az iskolások majdnem fele otthon nem a német nyelvet használja, ami az oktatás minőségét és hatékonyságát is befolyásolja.
A bécsi általános iskolákban az elsős diákok 48,8 százaléka nem beszéli megfelelő szinten a németet, ami megnehezíti az oktatásban való részvételt.
Ez az arány az elmúlt években folyamatosan nőtt, és egyes szakértők szerint az oktatási teljesítményben is egyre nagyobb különbségek mutatkoznak az osztrák és a bevándorló hátterű diákok között.
Az osztrák oktatási rendszer kétféle módszert alkalmaz:
Az országos szinten érintett diákok 48 százalékát külön nyelvi osztályokban tanítják, míg a többiek normál osztályokba járnak heti több órás nyelvi támogatással.
A növekvő számú nyelvi hátránnyal küzdő diákok miatt egyre nagyobb nyomás nehezedik a bécsi iskolákra.
Míg egyes szakértők szerint a külön német nyelvi osztályok segítik a gyorsabb felzárkózást, mások attól tartanak, hogy ezek az intézkedések valójában elszigetelik a diákokat, és hátráltatják az integrációt.
A városvezetés számára kulcskérdés, hogy hogyan lehet megfelelő erőforrásokat biztosítani a német nyelvoktatáshoz, miközben az integráció is eredményes marad.
A bécsi városvezetést irányító szocialista-liberális koalíció (SPÖ-NEOS) és az ellenzéki Osztrák Néppárt (ÖVP) élesen eltérő megoldási javaslatokat fogalmaz meg.
A Néppárt azzal vádolja a városi oktatási hivatalt, hogy
kozmetikázza a statisztikákat, és nem ad reális képet az iskolákban tapasztalható nyelvi nehézségekről.
A párt szerint szigorúbb intézkedésekre van szükség, például kötelező óvodai nyelvtanításra hároméves kortól és kötelező nyelvi szintfelmérésre minden gyermek számára.
A szigorítások mellett a Néppárt több óvodai szakember alkalmazását, kisebb csoportlétszámokat és kötelező nyelvi képzést javasol a pedagógusok számára.
Az óvodai támogatásokat a német nyelvoktatás minőségéhez kötnék, és előírnák, hogy minden óvodai dolgozó legalább C1 szintű német nyelvtudással rendelkezzen.
Ezzel szemben a városvezetést támogató liberális pártok szerint állami szintű beavatkozásra van szükség, több pénzügyi támogatással, pedagógusi státuszok növelésével és külső szakértők bevonásával.
A kérdés már nem az, hogy van-e probléma, hanem hogy egyáltalán lehet-e azt kezelni?
Míg korábban egyes politikai szereplők vitatták a helyzet súlyosságát, ma már egyetértenek abban, hogy a bécsi iskolák nyelvi kihívásai sürgős megoldást igényelnek.
A vita azonban továbbra is fennáll arról, hogy a szigorúbb helyi intézkedések vagy az állami támogatás növelése lenne-e hatékonyabb megoldás.
A következő években kulcskérdés lesz, hogy Bécs képes lesz-e megfelelően kezelni ezt a kihívást, hiszen az oktatási rendszer állapota nemcsak a jelenlegi diákok jövőjét, hanem a város hosszú távú társadalmi és gazdasági fejlődését is meghatározza.
Ezt is ajánljuk a témában
Miközben egyes helyiek penészes lakásokban élnek.
Nyitókép: Tobias Steinmaurer / AFP
Egy német nyelvű videót a téma kapcsán itt nézhet meg: