Lábon lőtték Európa neves légitársaságait az Oroszország elleni szankciók
Kína légitársaságai akkora versenyelőnybe kerültek az Oroszországot ért szankciók hatására, hogy azzal nem tudnak versenyezni.
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
Nyitókép: Utasok a dél-kínai Hajku repülőterén 2024. december 11-én / fotó: Yang Guanyu / Xinhua via AFP
A globális gazdaság egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonala az Európa és Kína közötti szállítási infrastruktúra, az e fölötti ellenőrzést azonban Európa elveszti, Kína pedig fokozatosan átveszi.
Az ukrajnai háború miatt Oroszországra kiszabott gazdasági szankciók miatt Moszkva úgy döntött, lezárja légikikötőit az európai légitársaságok előtt, így
azoknak az átszálláshoz, az üzemanyag-felvételhez más repülőtereket kellett keresniük Kína felé.
Ekképp az európai járatok utazási ideje több órával hosszabb lett, a jegyek ára drágább (átlagosan 5-20 százalékkal), ráadásul egyre több járatot törölnek is kedvezőtlen feltételek miatt. Eközben a kínai légitársaságoknak ilyen problémáik nincsenek, a legrövidebb útvonalon, olcsón és nagy kereslettel működnek – írja a Politico.
Az uniós lap szerint óriási versenyhátrányt jelent az európai szállítóknak, hogy a világ legnagyobb területű országának légtere repüléstilalmi zónává alakult számukra, az utas- és teherszállítást kénytelenek hosszabb útvonalakon megtenni Oroszország megkerülésével –
ezzel több üzemanyagot használnak, időt veszítenek, illetve viselik a pilóták és a légiutas-kísérők túlóráinak kiegészítő bérköltségeit.
Ezen okokból az Európa és Kína közötti útvonalon több légitársaság több járatát felfüggesztette. A lengyel LOT a magasabb üzemeltetési költségek miatt októberben törölte a Varsó-Peking, a Scandinavian Airlines a Koppenhága-Sanghaj, a Lufthansa a napi Frankfurt-Peking közvetlen járatot, a British Airways a London-Peking, a Virgin Atlantic a London-Sanghaj járatot.
Helyettük a piaci résbe kínai és más ázsiai vállalatok léptek be. A China Eastern Airlines 19 útvonalra és 244 heti oda-vissza útra növelte európai kapacitását, az Air China 32 útvonallal és napi 53 járattal számol, míg a China Southern Airlines 11 európai célállomásra közlekedik.
A profitkiesés érzékenyen érinti az európai légitársaságokat, de
nem számítanak arra, hogy ezt a hátrányos helyzetet az EU, konkrétan az Európai Bizottság kezelni tudná.
Szóba jöhetne a kártalanítás, de a gyakorlat az, hogy a veszteségeket a cégek az ügyfeleikkel fizettetik meg, emelik a jegyárakat.
Elemzők szerint az Európa és Kína közötti forgalom 77 százalékát jelenleg kínai légitársaságok bonyolítják,
2020 előtt ez a piaci arány 50 százalékos volt. Az európai légitársaságok csendben vannak, elfogadták az új realitást, tisztában vannak azzal, hogy a politika „áldozatai”, és abban reménykednek, hogy az ukrajnai háború lezárultával a szektor viszonyai normalizálódnak.
Ezt is ajánljuk a témában
Kína légitársaságai akkora versenyelőnybe kerültek az Oroszországot ért szankciók hatására, hogy azzal nem tudnak versenyezni.
--