Így vágja maga alatt a fát az Európai Unió, most éppen a légi közlekedésben

2024. december 12. 08:28

Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.

2024. december 12. 08:28

Nyitókép: Utasok a dél-kínai Hajku repülőterén 2024. december 11-én  /  fotó: Yang Guanyu / Xinhua via AFP

 

A globális gazdaság egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonala az Európa és Kína közötti szállítási infrastruktúra, az e fölötti ellenőrzést azonban Európa elveszti, Kína pedig fokozatosan átveszi. 

Az ukrajnai háború miatt Oroszországra kiszabott gazdasági szankciók miatt Moszkva úgy döntött, lezárja légikikötőit az európai légitársaságok előtt, így 

azoknak az átszálláshoz, az üzemanyag-felvételhez más repülőtereket kellett keresniük Kína felé.

Ekképp az európai járatok utazási ideje több órával hosszabb lett, a jegyek ára drágább (átlagosan 5-20 százalékkal), ráadásul egyre több járatot törölnek is kedvezőtlen feltételek miatt. Eközben a kínai légitársaságoknak ilyen problémáik nincsenek, a legrövidebb útvonalon, olcsón és nagy kereslettel működnek – írja a Politico.

Az uniós lap szerint óriási versenyhátrányt jelent az európai szállítóknak, hogy a világ legnagyobb területű országának légtere repüléstilalmi zónává alakult számukra, az utas- és teherszállítást kénytelenek hosszabb útvonalakon megtenni Oroszország megkerülésével – 

ezzel több üzemanyagot használnak, időt veszítenek, illetve viselik a pilóták és a légiutas-kísérők túlóráinak kiegészítő bérköltségeit.

Ezen okokból az Európa és Kína közötti útvonalon több légitársaság több járatát felfüggesztette. A lengyel LOT a magasabb üzemeltetési költségek miatt októberben törölte a Varsó-Peking, a Scandinavian Airlines a Koppenhága-Sanghaj, a Lufthansa a napi Frankfurt-Peking közvetlen járatot, a British Airways a London-Peking, a Virgin Atlantic a London-Sanghaj járatot.

Helyettük a piaci résbe kínai és más ázsiai vállalatok léptek be. A China Eastern Airlines 19 útvonalra és 244 heti oda-vissza útra növelte európai kapacitását, az Air China 32 útvonallal és napi 53 járattal számol, míg a China Southern Airlines 11 európai célállomásra közlekedik.

A profitkiesés érzékenyen érinti az európai légitársaságokat, de 

nem számítanak arra, hogy ezt a hátrányos helyzetet az EU, konkrétan az Európai Bizottság kezelni tudná. 

Szóba jöhetne a kártalanítás, de a gyakorlat az, hogy a veszteségeket a cégek az ügyfeleikkel fizettetik meg, emelik a jegyárakat.

Elemzők szerint az Európa és Kína közötti forgalom 77 százalékát jelenleg kínai légitársaságok bonyolítják, 

2020 előtt ez a piaci arány 50 százalékos volt. Az európai légitársaságok csendben vannak, elfogadták az új realitást, tisztában vannak azzal, hogy a politika „áldozatai”, és abban reménykednek, hogy az ukrajnai háború lezárultával a szektor viszonyai normalizálódnak.

Ezt is ajánljuk a témában

--

Összesen 60 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fegyenc8
2024. december 12. 09:59
Raspi elvtárs annyira védi az EU marhaságait, hogy lassan beleőrül.
Obsitos Technikus
2024. december 12. 09:57
A szankciók működnek 😁 Éljen és virágozzék a Kínai Népköztársaság! - mondja Orsi és bandája.
Türelem
2024. december 12. 09:53
Brüsszel megtilt...Brüsszel szankcionál../ja saját tagállamait minden szektorban/.....Brüsszel milliárdokat fizet Ukrajnának / a tagállamok lakáshelyzete, az oktatás, az egészségügy, a szociális ellátás színvonala lényegtelen /.....Brüsszel kötelezni kívánja a tagállamokat, hogy havonta a az adott GDP 0.5 százalékával támogassák Kijevet.......Brüsszel katonákat küldene meghalni az ukrán frontra.....Brüsszel befagyasztotta az oroszok bankbetétjeit....Brüsszel szerint az orosz író, színész nem nem író és nem színész......Brüsszel szerint az orosz kőolaj, gáz versenyképtelenné tette az EU tagállamait.....DE KICSODA BRÜSSZEL? Persze ezt a gondolkodók többsége tudja, de jó ez az irány? Mikor lázad fel az EU népe? Igaz, Brüsszel jól érzékeli a tagállamokban élő tömegek alacsony fokú nemzeti kötődését, alacsony intelligenciáját, befolyásolhatóságát.....
chief Bromden
2024. december 12. 09:33
Szankcionál az EU. Leginkább saját magát. Összefoghatnának már az európai cégek az ágensek ellen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!