Üzleti osztály a repülőn: nincs már igény az első osztályú jegyekre, a business viszont tör előre

2024. november 17. 18:32

Amerikában teljesen lemondtak róla, Európában még ragaszkodnak hozzá, csak az a kérdés, meddig. A kereslet azt mutatja, hogy egyre kevesebben áldoznak az üzleti osztályért a repülőn.

2024. november 17. 18:32
Turkish Airlines introduces its new Business Class seat suite

Miközben világszinten is mérhetően csökken az utasoktól az érdeklődés az első osztályú repülőjegyek iránt, addig azt látni, hogy különösen Európában a légitársaságok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek ebbe az irányba, miközben máshol teljesen leépítik ezeket a szolgáltatásokat és előtérbe kerül az üzleti osztály a repülőn. Legutóbb az egyre jobban feltörekvő Oman Air volt az, amelyik bejelentette, megszünteti első osztályú üléseit és helyettük úgynevezett Business Studio kabint nyit, akik a legnagyobb luxusban utaznának. Az ománi légitársaság előtt a Turkish Airlines, valamint az Air New Zealand nemzeti légitársaságok voltak, akik hasonlóképp tettek. 

Üzleti osztály bemutatása: Turkish Airlines introduces its new Business Class seat suite
Ilyen egy üzleti osztály a repülőn. Fotó: Rasid Necati Aslim / ANADOLU / Anadolu via AFP

Üzleti osztály repülőn: mit jelentenek a fedélzeti osztályok?

A Euronews jelentése szerint már a kétezres évek óta tart az első osztályú repülőutak eladása, amely mögött több szempont áll: egyrészt megjelentek a fapados légitársaságok, másrészt olyan szinten fejlődtek a business osztályú helyek, hogy szinte eltűnt a különbség a business és az első osztály között, így mindenki az olcsóbb, nagy komfort nyújtó előbbit választotta. 

Az Oman Air új kabinjai valahol a business és az első osztály között lesznek pozícionálva: a fényűzés garantált, mindenkinek lesz saját szórakoztató elektronikája, saját fedélzeti kijelzője, amin tud akár tévét is nézni, valamint ingyenes lesz a wifi, valamint á la carte lehet étkezni a levegőben. 

A legtöbb utas számára már csak névileg van különbség a business és az első osztály között”

– fogalmazott Ben Mutzabaugh, légiközlekedési szakértő, aki szerint a tengerentúli, hosszú járatokon a legtöbb kabinban már fekvő ággyá alakítható ülések vannak, továbbá számos légitársaság már privát fülkévé alakítható kabinokkal üzemelteti járatait. Mint mondta, osztálytól függetlenül előkelőnek tartják ezeket a helyeket az utasok. 

Miért szünteti meg egyre több légitársaság az első osztályt a repülőkön?

A brit Virgin Atlantic új Airbus A350-es járatain már a korábbinál sokkal kevesebb business ülés van: a szakértők szerint minél több embert akarnak így a gépre rakni egy úton, hiszen a fapados társaságok is így tudnak nagy profitot generálni. A társaság az első osztályú helyeit „upper class”-nak, azaz felsőbb osztálynak hívja és tovább javított az itt nyújtott szolgáltatásokon. Egyes vendégeknek konyak- és borkóstolóval, valamint csokoládéval kedveskednek. 

A Euronews jelentése szerint a legtöbb amerikai légitársaság leépítette az első osztályú helyeit az egyre csökkenő keresletre reagálva. Mint írták, Európában a legmagasabb szolgáltatást nyújtó és ezzel együtt legdrágább osztály már csak a hosszú tengerentúli utakon található meg kontinensünkön, leginkább 

  • a Lufthansánál, 
  • a British Airways-nél,
  •  vagy az Air France-nál. 

A francia nemzeti légitársaság a Boeing 777-el repült járatain egy exkluzív kabint is berendez az ezt kifizető utasainak, ahol kanapé, külön fekvőhely is helyet kap. 

Mi a különbség a repülőgépeken az első osztály és az üzleti osztály között?

A német Lufthansa is így tett, amelyik az „Allegris” névre keresztelt osztályain felújított, minden luxust és kényelmi szolgáltatást biztosító kabinokkal várja utasait a hosszabb utakon. Ezek rendszerint kétszemélyesek, ahol egy nagy asztal, franciaágy és rengeteg hely biztosítja a kényelmet. 

A Euronews szerint az európai társaságok kitartanak az első osztály mellett és nem úgy tűnik, hogy egyhamar az már csak a múlté lesz, de megjegyzik, az egyre exkluzívabb osztályok sokunk számára egyre elérhetetlenebbek lesznek. 

Nyitóképen a Turkish Airlines üzleti osztálya. Fotó: Rasid Necati Aslim / ANADOLU / Anadolu via AFP

***

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
magyarvizsla17
2024. november 17. 20:45
Mintha nem teljesen volna tisztában a magyar nyelv és a foglamazás szabályaival az, aki ezt a cikket írta. Borzalmas szöveg.
Akitlosz
2024. november 17. 19:03
A légi társaságok esszenciája az Air Afrikaans Beef or cow? www.youtube.com/watch?v=VuLL8g8ena0
Akitlosz
2024. november 17. 18:57
Ez a cikket valaki névtelen, magyarul nem tudó héber diákmunkás fordította angolból google fordítóval. Úgyhogy érdemben nem reagálok rá, mert nem is biztos, hogy értem, hogy a szerző mi akart volna leírni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!