Lebegő szemétnek nevezte Trump támogatóit Joe Biden
Gyűlöletkampányban fuldokolnak a demokraták, egymás üzeneteit teszi semmissé Harris és Biden.
A leplezetlenül Harris mellett harcoló, elképesztő demokrata médiatúlsúly ellenére van egy különleges fegyvere a republikánus jelöltnek. Elemzés.
Nyitókép forrása: Trump Campaign Office/Anadolu/Getty Images
Szilvay Gergely és Veczán Zoltán írása
***
Újabb minibotrány rázta meg az Egyesült Államok közvéleményét az elnökválasztási kampány véghajrájában: Donald Trump azzal akart viccelődni, hogy „Puerto Rico egy lebegő szemétsziget”, mire Joe Biden, aki Kamala Harris elnökjelölt kampányát nagy erőkkel igyekszik segíteni, letorkolta, hogy ő csak egyfajta szemetet lát, Trump támogatóit. Utóbb Trump elmondta, hogy szó sem volt itt rasszizmusról, Biden meg közölte, hogy hát ő csak a gyűlölködésre gondolt, nem konkrétan a szavazókra.
Ezt is ajánljuk a témában
Gyűlöletkampányban fuldokolnak a demokraták, egymás üzeneteit teszi semmissé Harris és Biden.
Hogy mindezt hogyan tálalta a mainstream média, az is tanulságos. Ha nem érnek rá utánanézni, megsúgjuk: Trump bumfordiságát felnagyították, rásütve, hogy még bocsánatot sem kért – Biden magyarázkodásából bocsánatkérést faragtak, illetve a „pontosít” szót használták vele kapcsolatban (clarify).
Az önmagában nem meglepő, hogy a progresszív médiafölény érvényesül az egyes jelöltekről szóló híradásokban, tudósításokban, elemzői megszólalásokban, véleményekben.
Erről a Media Research Center (MRC) közölt nemrég friss adatokat: eszerint a főbb médiumok, elsősorban a televíziók abszolút Kamala Harris mellé álltak. Köztük a szeptemberi elnökjelölti vitát rendező (és az azzal csaknem hatvanmilliós nézettséget szerző) ABC, a szintén milliós nézettségű CBS és az egyesült államok televíziózási piacát vezető NBC.
Az viszont újdonság lehet, hogy nem is akármennyire voltak elfogultak: mint a felmérés bemutatta,
a három csatorna együttesen 78 százalékban kizárólag pozitív színben tüntette fel Harrist, ezzel szemben ugyanők ellenfelét, Donald Trumpot 85 százalékban negatív fényben tüntették fel.
Mint az MRC emlékeztet: ez sokkal egyértelműbb elfogultságok mutat, mint akár a 2016-os, akár a 2020-as elnökválasztás során tapasztaltak.
2016-ban Hillary Clintonról és Trumpról is negatív volt a beszámolók többsége, bár persze Clintont kevésbé utálták – 91-79 volt a negatív tudósítások aránya a két jelöltnél; Joe Bident már egyértelműen „tolták” a nagy tévécsatornák 2020-ban, míg a demokrata jelöltről 66 százalékban pozitívak voltak a híradásaik, Trumpról 92 százalékban negatívak.
Az arányok hasonlóak voltak, mint amit Harris színrelépésekor mértek: 84 százalékos pozitív viszonyulást Harriszhez.
Ezt is ajánljuk a témában
Begyújtották a kampányrakétákat a balos médiumok, és olyan szépeket írnak Harrisről, hogy el sem hinné, ha nem mutatnánk meg.
A korábbi kutatást bemutató Fox News-nál hozzátették: Harris jelöltsége óta nem válaszolt a sajtó kérdéseire, nem tartott sajtótájékoztatót (mondjuk a Foxnál nyújtott teljesítménye után ez nem feltétlenül meglepő), ezért is furcsa ez a nagy pozitív elfogultság vele szemben.
Ezt is ajánljuk a témában
A demokrata elnökjelölt mérges volt, zavart és össze-vissza beszélt az interjú alatt.
De az egyes jelöltekről szóló hírek keretezése emellett tényszerűségekben is hagyott kívánnivalót maga után: például a Trumppal ellenséges média viszonylag sokáig igyekezett elhallgatni a volt elnökkel szemben elkövetett merénylet tényét, balesetként hivatkozott rá.
A nagy online és nyomtatott médiumoknál is hasonló a helyzet. Csak néhány példa:
„Harris mindig is sztár volt és sztár lesz… csak annyit kell tenni, hogy hagyni kell őt ragyogni”
(Politico)
Harris „hitelessége keresztülragyog azokon a közvetlen, előre megíratlan pillanatokon, amelyek jobban tetszenek a túlcsiszolt politikus-személyekbe már belefáradt választóknak”. (The Atlantic)
„Harris áttöri az akadályokat, nem csak beszél róluk” (The New York Times)
„benne van a potenciál, hogy a megfelelő személy legyen a megfelelő helyen a megfelelő időben, hogy képes legyen átfordítani a kampányát valami nagyobbra, mint a kampány” (ugyancsak Politico)
Ezzel szemben Trumpról egészen másfajta „elemzések” készültek:
„Trump folyamatosan azt üzeni a színpadról és online is: félj!” (The New York Times)
„A káoszos első mandátuma után tapasztalt tanácsadók olyan második ciklusra készülnek, amit képzelt sérelmek hajtanak” (The Guardian)
„Trump egy fasiszta? Dehogy – ő egy újfajta autokrata”
és így tovább.
Ami a rádióállomásokat illeti, ott sem várhat nagy csodát a Trump-Vance kampány.
A közismert Demokrata-támogató Soros György körei ugyanis 200 különböző rádióállomást vásároltak fel nem sokkal a választások előtt országszerte, az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság ráadásul jóváhagyta az üzletet, amely gyorsított eljárásban, a szokásos felülvizsgálati folyamat megkerülésével valósult meg.
Ezt is ajánljuk a témában
Az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság jóváhagyta az üzletet, amely gyorsított eljárásban, a szokásos felülvizsgálati folyamat megkerülésével valósult meg.
A Képviselőház egyelőre vizsgálja a helyzetet,
ami oda vezetett, hogy Sorosék mintegy 165 millió amerikaihoz legyenek képesek lejutni az éterben, és sugározni számukra a nekik tetsző üzeneteket.
Más kérdés persze, hogy az átlagember mennyire bízik a hagyományos médiában, és éppen ezért mennyire tekinthető totálisnak a média hatása. Egy szeptemberi felmérés például azt támasztja alá, hogy miközben nyilvánosan az emberek 24 százaléka mondja azt, hogy megbízik a médiában, valójában és őszintén alig 7 százalék ez az arány.
Elméletileg, de a közelmúlt történései fényében szigorúan elméletileg ott lenne a közösségi média, mint a hagyományos média ellennyilvánossága, ahol Trump üzenetei torzítatlanul érhetnének el nagy tömegekhez.
A valóság ezzel szemben ennél jóval árnyaltabb.
A közösségi média baloldali megregulázása a Brexit és a 2016-os Trump-győzelem után kezdődött, az álhírek és dezinformációk elleni harcra hivatkozva.
Jacob Siegel, a jobboldalisággal nem vádolható újságíró amellett érvel a The Tablet zsidó kultúrális magazinban közzétett oknyomozó esszéiben, hogy a tényellenőrzés és a dezinformáció elleni küzdelem álca, „az évszázad hoaxa”, ami kifejezetten demokráciaellenes és politikai érdekeket szolgál.
A 2020-as kampányban Mark Zuckerbergék 419 millió dollárt költöttek baloldali választási projektekre.
Idén augusztusban Zuckerberg elismerte, hogy a 2020-as amerikai elnökválasztási kampányban a Facebooknak nem kellett volna „hátrasorolnia” a New York Post 2020 októberi cikkét Joe Biden fia, Hunter Biden laptopjával kapcsolatban, amelyről a liberális média azt hangoztatta, hogy orosz dezinformáció – de, mint azt Zuckerberg és idővel mindenki más is elismerte, nem volt az.
A Financial Times szerint Zuckerberg beismerése „oldalvágás a demokratáknak a novemberi választás előtt”.
Ezt is ajánljuk a témában
A Demokrata Párt és szerteágazó hálózatai a legkülönbözőbb, aprólékos módszerekkel igyekeznek fellazítani az alapból bonyolult és homályzónákkal teli amerikai választási rendszert – amin a világhatalom irányítása dől el. Folytatódik a máig tartó 2020-as csalásvitákat bemutató cikksorozatunk!
A Trump ellen elkövetett első merénylet után, mint emlékezetes, számos baloldali médiaplatform nem volt hajlandó leírni a „merénylet” szót, csak lövésszerű hangokról és hasonlókról értekeztek.
„Trump elhagyta a gyűlést, miután hangos zajok törtek fel” – ez volt a The Washington Post egyik cikkének címe. A balliberális CNN úgy fogalmazott: „A titkosszolgálat sietve levitte Trumpot a színpadról, miután elesett a gyűlésen”. Csak később említik, hogy két hangos durranást lehetett hallani, ami után Trump sérülten esett a földre. A New York a „lövedék” és a „meglőni” szavakat idézőjelbe tette. Később persze már merényletről írtak ők is, de eleinte politikai célzatú túlzott óvatoskodást tanúsítottak.
Trump Twitter-fiókját a 2020-as kapitóliumi események után felfüggesztették, és csak idén augusztus második felében állíttatta helyre azt a vállalatot közben megszerző Elon Musk, rögtön egy vele készült élő interjút közvetítve a platformon.
Elon Musknak 201 millió követője van, és nyíltan kiáll Trump mellett, ami talán valamennyire ellensúlyozza azt a rengeteg hírességet, akik Harris mellett állnak ki az X-en.
Egy elemzés azt írja: Harris kampánycsapata modern, progresszív médiahasználatra épít. A szeptemberi-októberi adatok szerint 31,5 milliót költött Google- és YouTube-hirdetésekre. Emellett hetente 3,5 millió dollárt költ a Meta-platformokra, mint a Facebook és az Instagram. De használja a TikTokot is. Minden formátumot bevet, és igyekszik organikusan is sokakhoz elérni. A Harris-kampánycsapat együttműködik influenszerekkel is, akik főleg fiatal fogyasztói réteget érnek el, felerősítve a demokrata jelölt üzeneteit.
Vele szemben Donald Trump inkább a saját plaftormjára, a Truth Socialra és a hagyományos médiaplatformokra összpontosít. A Truth Socialon 7 millió saját szavazóját éri el direktben. A Trump-kampány kevesebbet költ más közösségimédia-plaftormokon való hirdetésre, mint a Facebook, viszont jobban használják az email- és tévéhirdetések lehetőségeit. A közösségi médiát használják kampányesemények hirdetésére és mobilizálásra is.
Harris stratégiájának veszélye, hogy a sok üzenet elveszik, és nincs lehetőség mélyebb bevonódásra. Trumpé az, hogy a Truth Socialre való összpontosítás elviszi a fókuszt azokról, akik nem használják ezt a platformot. Harris jobban bízik a hirdetésekben, Trump pedig a kipróbált és bevált módszerekben.
A The Federalist azt írja október végén, hogy a gyanú szerint a Harris-kampánygépezet olyan módszerrel erősíti fel üzeneteit az X-en, hogy megsérti a felhasználási szabályzatot. A riport azt állítja, hogy a Harris-Walz kampány Discord-szervert használ az önkéntesek tevékenységének összehangolására, az úgynevezett „astroturfing”-ra, amelynek célja a támogatás érzésének mesterséges megteremtése. Az önkénteseket állítólag arra utasítják, hogy blokkolják és leszavazzák azokat a posztokat az X-en, amelyek a Harris-kampány tartalmát megtévesztőként kritizálják vagy megjelölik.
A médiakampányokkal kapcsolatos utolsó hír az, hogy a Trump-kampány 10 milliárd dollárra perli a CBS televíziót a 60 Minutes című műsorban leadott Harris-interjú miatt, elfogult és törvénytelen választási cselekmények miatt, minthogy szerintük az adó rosszindulatúan és megtévesztően avatkozott be a kampányba hírtorzítás által.
Ezt is ajánljuk a témában
A koronavírus és Hunter Biden ügyében is.
Kövesse november 5-én, kedden 17 órától a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján az amerikai választás eredményét élő műsorunkon keresztül! Élő bejelentkezésünk során percről percre, több helyszínről is tájékoztatjuk Önöket a legfrissebb hírekről. A Mathias Corvinus Collegium szervezésében kerekasztalbeszélgetéssel készül Peter Boghossian, Koskovics Zoltán, Stumpf István, valamint Kovács István és Gladden Pappin. Stúdiónkban Mráz Ágoston Sámuel és Kiszelly Zoltán szolgáltatják a szakértői véleményeket, de elemzi az eseményeket többek között Nógrádi György, Robert C. Castel és Somkuti Bálint is. Továbbá élőben kapcsoljuk Amerikát is, ahonnan Kiss István és Kiss Rajmund, valamint Törcsi Péter jelentkezik!
Facebook-oldalunk elérhetősége: https://www.facebook.com/mandiner.hu
YouTube-csatornánk elérhetősége: https://www.youtube.com/@MandinerTV
Kapcsolódó cikkek a Amerikai elnökválasztás 2024 aktában.
Pedig őszintébb lenne, ha az amerikai társaikhoz hasonlóan ők is nyíltan bevallanák, hogy kinek a szekerét tolják...
Van, aki szerint az Egyesült Államok egy harmadik világbeli ország szintjére süllyedt.
Itt a Mandiner kisfilmje! Szakértők és elemzők a kampányfinisről, Donald Trump és Kamala Harris küzdelméről és a voksolás tétjéről.