A sajtó egy része több uniós tagállam hatósági gyakorlatának megfelelően egyes tipikus bűncselekményeknél nem hajlandó megnevezni az elkövető etnikai, vallási hátterét, nehogy tendenciára lehessen következtetni abból, hogy jóval magasabb számban követnek el egyes bűncselekményeket migránshátterű személyek. A hollandiai történések nyomán azonban a liberális lapok arra jutottak, hogy Európa utcáin megjelentek a náci ideológia örökösei, az iszlamisták. A nyílt társadalom propagálói az utóbbi évek eseményeiből szintén arra a következtetésre jutnak, hogy a muszlim tömegek beengedésével a párhuzamos társadalom egy kicsiny, de szélsőséges része szükségszerűen veszélyt jelent az európai zsidó közösségekre, amelyeket a hatóságok kis hatásfokkal tudnak megvédeni.
Európai zsidó szervezetek régóta azt hangoztatják, hogy az elmúlt évek eseménysorai egyértelmű trendet vázolnak fel: fokozatosan nő a zsidók elleni támadások száma, a Hamasz tavalyi izraeli terrorakciója óta pedig ijesztő mértéket ölt a tendencia. A Zsidó Hallgatók Európai Szövetsége nevű érdekvédelmi szervezet más zsidó csoportokkal karöltve az Európai Bizottságnál és az Európai Parlamentnél lobbizik. Szerintük Amerika után Európában is általánossá vált, hogy a zsidó származású tanulók fenyegetve érzik magukat az egyetemek kampuszain, kollégiumaiban; az intézmények nagy részében erős a Palesztinapárti aktivisták jelenléte, gyakorivá váltak az inzultusok, s a zsidó diákok úgy tapasztalják, nem kapnak megfelelő segítséget, védelmet az egyetemi vezetéstől.
Az európai államok különbözőképpen reagálnak a társadalmi jelenségre. Németországban, ahol a náci múlt miatt a mindenkori kormányok azonnal válaszolnak az efféle ügyekre, nyáron ellentmondásos jogszabály lépett hatályba: nem számíthatnak állami támogatásra olyan szervezetek, amelyek az antiszemitizmust propagálják, tagadják az izraeli állam létjogosultságát, sőt támogatják az izraeli termékek bojkottját. Több emberi jogi szervezet, köztük az Amnesty International is üdvözölte a lépést, de alkalmatlan eszköznek nevezte az ilyen törvényi beavatkozást, ugyanis ezzel a civil szervezetek a finanszírozás elvesztésétől való félelmükben öncenzúrára kényszerülnek, nem fogják megfogalmazni az izraeli hadsereg gázai hadműveletével, az emberi jogi visszaélésekkel és egyéb Izraellel kapcsolatos kritikájukat, és ezzel sérül a szólásszabadság.
Az európai zsidó szervezetek maguk is aggódnak, az ilyen jogszabályok ugyanis csak erősítik két entitás, a zsidóság és Izrael összemosását. Márpedig a legtöbb zsidó közösség a saját vallásos életét kívánja megélni, és nem szeretné, ha a közvélemény a zsidó állam politikájával azonosítaná őket, amellyel talán nem is értenek egyet. Márpedig az őket érő támadások nagy része éppen ezért következik be: Izrael háborús módszerei, a palesztinokkal való bánásmódja miatt olyan zsidókat ér atrocitás, akiknek ehhez általában semmi közük nincs.
A zsidó közösségek egy kevésbé látványos, mégis riasztó jelenséget is tapasztalnak: az évtizedeken át inkább Izrael-barát európai légkör kezd megváltozni, szűkebb környezetükben egyre több ismerősük beszél kritikusan Izraelről, és ez rányomja a bélyegét a helyi zsidó közösségekhez való viszonyukra is. Ahogy egy német zsidó elöljáró fogalmazott: mostanában egyre többször érzi a környezetében, hogy „csend” veszi körül, az pedig az elfordulás előszobája. A passzivitást elősegíti, hogy Európa-szerte rendszeresen hangos Palesztina-párti tüntetések zajlanak, s a helyi többségi társadalom egyre kevésbé tudja kivonni magát e felháborodott hangok hatása alól.