Az ENSZ továbbra is a tárgyalásos megoldást támogatja az ENSZ Alapokmányának VI. fejezete értelmében, és a Biztonsági Tanács felügyelete alatt tartja a békefolyamatot. Válaszul az ENSZ Biztonsági Tanácsának 2004 óta fennálló politikai patthelyzet felszámolására tett felhívásaira Marokkó 2007. április 11-én benyújtotta az ENSZ főtitkárának a „Marokkói kezdeményezést a Szahara régió autonóm státuszáról szóló tárgyalásokra”. Azóta az ENSZ elismerte Marokkó autonómiatervét, mint a konfliktus komoly és hiteles megoldását, és ezt a kezdeményezést számos állam támogatta.
Mi az Európai Unió véleménye a konfliktusról?
Az EU 19 tagállama hivatalosan is támogatja a Szahara régióra vonatkozó marokkói autonómiatervét.
Ide tartoznak olyan országok, mint Spanyolország, Németország, Magyarország, és nemrégiben Franciaország, Finnország és Dánia.
A Marokkó által 2007-ben bemutatott terv keretet kínál arra, hogy a régió széleskörű autonómiát élvezzen marokkói szuverenitás alatt. Az ezt támogató EU-tagállamok hiteles és reális megoldásnak tekintik a régóta fennálló konfliktusra, amely összhangban áll az ENSZ által vezetett erőfeszítésekkel a tartós rendezés érdekében.
Hivatkozhatunk a 2019. június 27-i EU-Marokkó Közös Politikai Nyilatkozatra is, amelyben a „Euro-marokkói partnerség a közös jólétért” címen az Európai Unió kifejezhette álláspontját a Szahara kérdésében, és üdvözölte Marokkó komoly és hiteles erőfeszítéseit. Továbbá 2023-ban az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselője, Josep Borrell, megerősítette az EU álláspontját a Szahara vitájával kapcsolatban, kijelentve, hogy
az európai blokk nagyra értékeli mind Marokkó komoly és hiteles erőfeszítéseit, mind az ENSZ által vezetett folyamatot ebben a kérdésben.
Az utóbbi időben sok ország elismeri Marokkó szuverenitását Nyugat-Szahara felett. Ez lenne a jövő?
Valóban, számos ország, köztük az Egyesült Államok, Németország, Spanyolország, valamint több afrikai és arab nemzet is egyre inkább elismeri Marokkó szuverenitását Szahara felett.
Összesen több mint 30 ország Afrikából, Ázsiából, Amerikából és a Közel-Keletről úgy döntött, hogy főkonzulátust nyit Dakhla és Laayoune városaiban, amelyek Marokkó déli tartományainak legnagyobb városai, ezzel elismerve a királyság jogos igényét ezen területek felett.
Ez a növekvő diplomáciai elismerés folytatódni látszik, ahogy egyre több nemzet támogatja Marokkó autonómiatervét a régióra vonatkozóan. Mindez egyértelműen jelzi a nemzetközi támogatás növekedését a marokkói Szahara ügyében, és megerősíti, hogy a konfliktus kizárólag az autonómiaterven alapuló politikai megoldással rendezhető, a királyság nemzeti szuverenitásának és területi integritásának keretein belül.
Milyen tervei vannak Marokkónak Nyugat-Szahara jövőjét illetően?
Marokkó ambiciózus tervekkel rendelkezik a Szahara régió fejlesztésére, amelyek célja, hogy a térséget gazdasági és politikai csomóponttá alakítsa. A déli tartományok kulcsszerepet játszanak Marokkó gazdasági stratégiájában, különösen a megújuló energia, az infrastruktúra és a turizmus területén történő beruházások révén. Már megkezdődött egy új fejlesztési modell végrehajtása, amely
683 projektet foglal magában 27 különböző szektorban.
Ezek célja a helyi foglalkoztatás növelése, a GDP bővítése és olyan városok, mint Dakhla kereskedelmi és innovációs központokká alakítása. A Tiznittől Dakhláig húzódó autópálya, energiaprojektek és a Dakhla-Atlanti kikötő mind Marokkó hosszú távú tervei közé tartoznak, amelyek biztosítják a Szahara régió fenntartható fejlődését különböző ágazatokban. A régió visszaszerzése óta minden egyes bevételi dollár után Marokkó 7 dollárt fektet be a Szahara fejlesztésébe, az ország régiói közötti szolidaritás jegyében.
Ebben az összefüggésben
több mint 8,8 milliárd dollár értékű nagyszabású beruházási projekt indult el az infrastruktúra, az egészségügy, a képzés, az ipar, a mezőgazdaság, a megújuló energia és a tengeri halászat területén.
A marokkói kormány olyan politikákat vezetett be, amelyek célja a régió természeti erőforrásainak fejlesztése, hogy ezek potenciálját maximalizálják, és biztosítsák a jövő generációk számára is a jobb életkörülményeket.
Az Európai Unió Bizottsága is üdvözölte Marokkó ezen politikáját, különösen a halászati és mezőgazdasági megállapodások újratárgyalása során, amelyek az EU és a királyság között köttettek. A Szahara régió lakossága aktívan részt vesz a nemzeti erőforrások kezelésében, választott képviselőik révén a parlamentben és a helyi hatóságokban, ezzel bizonyítva, hogy a Polisario hamis képviseleti igénye alaptalan.
Hasonlóképpen, a Szahara régió vállalkozói is aktívan részt vesznek a természeti erőforrások fejlesztésében minden gazdasági ágazatban, értékláncokat hozva létre, munkahelyeket teremtve a fiatalok számára, és külföldi befektetőkkel létesítve partnerségeket, amelyek elősegítik a térség gazdasági fejlődését.
Marokkó számos kezdeményezéssel, köztük az Afrikai Atlanti Kezdeményezéssel támogatja a Szahara régió erőteljes fejlesztését, amely lehetőséget biztosít más afrikai országoknak az Atlanti-óceánhoz való hozzáférésre. Ezek az erőfeszítések a Szahara régiót vonzó befektetési központtá tették a külföldi befektetők számára.
Miért fontos az északnyugat-afrikai régió a magyar emberek számára?
Az észak-afrikai régió, különösen Marokkó, stratégiai geopolitikai és gazdasági jelentősége miatt fontos Magyarország számára. Marokkó és Magyarország kiváló kapcsolatokat ápol számos területen, beleértve az interkulturális és népek közötti kapcsolatokat is, amelyek hidakat képeznek a távoli kultúrák között. Magyarország stratégiai partnerként tekint Marokkóra, amely felelős és alapvető szerepet játszik a régió és Afrika békéjének és stabilitásának fenntartásában. Ez közvetlen hatással van Európa békéjére és biztonságára, így Marokkó kulcsfontosságú partner az Európai Unió számára ebben a tekintetben.
Továbbá ígéretes kilátások vannak a két ország közötti további együttműködésre, különösen Marokkó afrikai kapuként betöltött potenciáljának növelése révén.
Magyarországot pedig kulcsszereplőnek tekintik a régiójában, amely elősegítheti az együttműködést a visegrádi csoporttal, és hozzáférést biztosíthat Közép- és Kelet-Európához. A Marokkó és Magyarország közötti szorosabb kapcsolatok hatalmas lehetőségeket nyitnak meg a tripartit gazdasági együttműködés és befektetések számára Afrikában, valamint Közép- és Kelet-Európában.