Hamarosan üzemanyag-ellátási válsággal nézhet szembe Csehország

2024. október 11. 17:55

Ha lejár a derogáció, a cseh piac évi 4 millió tonna kőolajtól eshet el, ami nagy válsághoz vezethet.

2024. október 11. 17:55
Bayernoil Refinery Company

Nyitókép: SVEN HOPPE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Csehországban üzemanyag-ellátási válság léphet fel, ugyanis ha nem hosszabbítják meg az orosz kőolajból készült termékek derogációját, december 5-e után hiány léphet fel a piacon. A Mol-csoport százmilliós beruházásokat hajt végre Magyarország és Szlovákia ellátásbiztonsága érdekében, hogy 2026 végére saját döntésük legyen, mennyi orosz és alternatív kőolajat dolgoznak fel finomítóikban – nyilatkozta a Mol egyik vezetője a Reutersnek. Ezzel szemben Csehország nehéz helyzetbe kerülhet, ha nem kap további könnyítéseket.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Óriási hibát követett el Magyar Péter: ez a hirtelen felindulás a vesztét okozhatja

Óriási hibát követett el Magyar Péter: ez a hirtelen felindulás a vesztét okozhatja
Tovább a cikkhezchevron

Az Európai Unió több tagállama, köztük Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, kritizálta Magyarországot az orosz olajról való le nem válás miatt. A Mol két finomítója, Szlovákiában és Magyarországon, a Barátság kőolajvezeték déli ágán keresztül jut orosz nyersolajhoz. A vállalat komoly beruházásokat eszközöl, hogy növelje az alternatív olaj arányát, de a projekt összetettsége miatt még időre van szükség a teljes átálláshoz.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója korábban hangsúlyozta, hogy bár egyes országok, mint például Lengyelország, hivatalosan önként leváltak az orosz kőolajról, 

a mai napig ugyanúgy bedolgozzák az orosz kőolajat a lengyel tulajdonban lévő csehországi finomítókban, mint mi.

Viktor Sverla, a Mol stratégiáért és fenntarthatóságért felelős igazgatója a Reutersnek elmondta, hogy jelenleg akár 30-40 százalékban is képesek nem orosz kőolajat finomítani, és 2026-ra 100 százalékra szeretnék növelni ezt az arányt. Azonban számos előre nem látható akadály merült fel a finomítók korszerűsítése során, így további logisztikai beruházásokra is szükség van, hogy bővítsék a tárolási és keverési kapacitásokat. Az átállásra szánt 500 millió dolláros beruházás az alsó határát képezi a korábban meghatározott 500-700 millió dolláros sávnak.

A Mol tárgyalásokat folytat a horvát Janaf olajvezeték-üzemeltetővel, egy hosszú távú szerződés érdekében, amely a nyersolaj Adria-vezetéken keresztüli szállítására vonatkozna. Sverla szerint „nem igazán vagyunk elégedettek a jelenlegi tranzitdíjakkal”, de még fontosabb, hogy hosszú távú megállapodást kössenek.

A Mol célja, hogy két vezeték – a Barátság és az Adria – biztosítsa az ország ellátását, elkerülve ezzel egyoldalú függőséget. Sverla hangsúlyozta: 

A Barátság vezeték létfontosságú számunkra, de változatos, rugalmas kőolajbeszerzést szeretnénk, amely orosz és alternatív olajra egyaránt támaszkodik.

A cseh piac számára nagy problémát jelenthet, ha a TAL-csővezeték kapacitásbővítése nem készül el 2025 közepére. Csehország ellátásbiztonsága nagymértékben függ a Mol-tól, amely nem kap uniós támogatást fejlesztéseihez. 

Ha lejár a derogáció, a cseh piac évi 4 millió tonna kőolajtól eshet el, ami nagy válsághoz vezethet.

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kormánypárti2
2024. október 12. 21:17
Bohémia.
Válasz erre
0
0
KK75
2024. október 12. 14:59
Valakinek a Közel-Kelet jobban bejön, mert ott egyet fizet kettőt kap akció van, ugyanis minden hektoliter után kapnak egy "túltermelt" közel-keleti lakost is és a végén még a közel-keletieknek juttatott ellenértékből fel is vásárolják majd a tőkepiacukat a közel-keletiek. Nekem tökéletes az orosz, azok legalább tisztán játszanak.
Válasz erre
2
0
lazio154-2
2024. október 12. 08:29
Ez pont rosszul időzített írás lett! Kedden Fiala kormányfő meglátogatta a Mero állami olajvállalat új elosztó központját. Ott közölte, hogy 2025. jan. 01. vel Csehország teljesen leáll az orosz kőolaj importjáról. A jövőben a TAL. Triesztből induló új vezetéke 8 millió tonnás kapacitása fedezi igényeiket. A Mol fasorba sincs, mert ők már fel is tudják dolgozni az arab olajat.
Válasz erre
0
5
Nimril
2024. október 11. 19:45
Ursula majd sms-ben intéz nekik, gond egy szál se! Még toppant is hozzá keményen, véres olajjal csak az amcsi harckocsik meg a belga és francia autók mehetnek, melyet Indiában demokratizáltak!!!
Válasz erre
6
1
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!