„Magyarország példakép” – váratlan helyről érkezett komoly dicséret hazánknak
A kormányfő köszönetet mondott Orbán Viktornak „a soha meg nem ingó támogatásért”.
Ha lejár a derogáció, a cseh piac évi 4 millió tonna kőolajtól eshet el, ami nagy válsághoz vezethet.
Nyitókép: SVEN HOPPE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
Csehországban üzemanyag-ellátási válság léphet fel, ugyanis ha nem hosszabbítják meg az orosz kőolajból készült termékek derogációját, december 5-e után hiány léphet fel a piacon. A Mol-csoport százmilliós beruházásokat hajt végre Magyarország és Szlovákia ellátásbiztonsága érdekében, hogy 2026 végére saját döntésük legyen, mennyi orosz és alternatív kőolajat dolgoznak fel finomítóikban – nyilatkozta a Mol egyik vezetője a Reutersnek. Ezzel szemben Csehország nehéz helyzetbe kerülhet, ha nem kap további könnyítéseket.
Az Európai Unió több tagállama, köztük Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, kritizálta Magyarországot az orosz olajról való le nem válás miatt. A Mol két finomítója, Szlovákiában és Magyarországon, a Barátság kőolajvezeték déli ágán keresztül jut orosz nyersolajhoz. A vállalat komoly beruházásokat eszközöl, hogy növelje az alternatív olaj arányát, de a projekt összetettsége miatt még időre van szükség a teljes átálláshoz.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója korábban hangsúlyozta, hogy bár egyes országok, mint például Lengyelország, hivatalosan önként leváltak az orosz kőolajról,
a mai napig ugyanúgy bedolgozzák az orosz kőolajat a lengyel tulajdonban lévő csehországi finomítókban, mint mi.
Viktor Sverla, a Mol stratégiáért és fenntarthatóságért felelős igazgatója a Reutersnek elmondta, hogy jelenleg akár 30-40 százalékban is képesek nem orosz kőolajat finomítani, és 2026-ra 100 százalékra szeretnék növelni ezt az arányt. Azonban számos előre nem látható akadály merült fel a finomítók korszerűsítése során, így további logisztikai beruházásokra is szükség van, hogy bővítsék a tárolási és keverési kapacitásokat. Az átállásra szánt 500 millió dolláros beruházás az alsó határát képezi a korábban meghatározott 500-700 millió dolláros sávnak.
A Mol tárgyalásokat folytat a horvát Janaf olajvezeték-üzemeltetővel, egy hosszú távú szerződés érdekében, amely a nyersolaj Adria-vezetéken keresztüli szállítására vonatkozna. Sverla szerint „nem igazán vagyunk elégedettek a jelenlegi tranzitdíjakkal”, de még fontosabb, hogy hosszú távú megállapodást kössenek.
A Mol célja, hogy két vezeték – a Barátság és az Adria – biztosítsa az ország ellátását, elkerülve ezzel egyoldalú függőséget. Sverla hangsúlyozta:
A Barátság vezeték létfontosságú számunkra, de változatos, rugalmas kőolajbeszerzést szeretnénk, amely orosz és alternatív olajra egyaránt támaszkodik.
A cseh piac számára nagy problémát jelenthet, ha a TAL-csővezeték kapacitásbővítése nem készül el 2025 közepére. Csehország ellátásbiztonsága nagymértékben függ a Mol-tól, amely nem kap uniós támogatást fejlesztéseihez.
Ha lejár a derogáció, a cseh piac évi 4 millió tonna kőolajtól eshet el, ami nagy válsághoz vezethet.
***
Ezt is ajánljuk a témában
A kormányfő köszönetet mondott Orbán Viktornak „a soha meg nem ingó támogatásért”.