Kiderült, miért van szüksége Kínának Magyarországra, miközben a nagyhatalom maga a világ gazdasági motorja
A kínai gazdaság állapotáról beszélgettünk Moldicz Csabával, az MCC Nemzetközi Kapcsolatok Iskola vezetőjével.
A spanyol miniszterelnök szerint nincs szükségünk újabb háborúra, jelen esetben egy kereskedelmi háborúra.
Nyitókép: Huang Jingwen / XINHUA / AFP
Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök nyilvánosan felszólította az Európai Bizottságot és az Európai Unió többi 26 tagállamát, hogy „gondolják át” a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetni tervezett importvámokat. Ezzel rámutatott a politikai megosztottságra egy olyan kulcsfontosságú szavazás előtt, amely a vámokat legalább öt évre bevezetné – írja a Euronews.
A vámok célja, hogy ellensúlyozzák a kínai állami támogatásokat, amelyek mesterségesen csökkentik az elektromos járművek költségeit. A Bizottság több hónapos vizsgálat után megállapította, hogy a támogatások az ellátási lánc minden szintjén jelen vannak, és az európai versenytársakat komoly gazdasági veszteségek fenyegetik. Brüsszel ezért 7,8%-tól 35,3%-ig terjedő kiegészítő vámokat javasolt, amelyek a jelenlegi 10%-os vámtételen felül lennének érvényesek. Céljuk egy tisztességesebb versenyfeltétel megteremtése a piacon.
Sánchez azonban nem biztos abban, hogy ez a legjobb megoldás, különösen, ha Kína válaszlépéseket tenne, például korlátozva a spanyol sertéshúsimportot, amely az ország számára létfontosságú ágazat. „Mindannyiunknak, beleértve a tagállamokat és a Bizottságot is, át kell gondolnunk ezt a helyzetet” – mondta Sánchez Sanghajban, hivatalos kínai látogatása során. Hozzátette:
Nincs szükségünk újabb háborúra, jelen esetben egy kereskedelmi háborúra.
Sánchez szavai fontos fordulatot jelentenek, mivel Spanyolország korábban támogatta a Bizottság irányvonalát. Az ország várhatóan a vámtarifák mellett fog szavazni, bár a végleges szavazás november előtt esedékes. A vámtarifák kérdése az EU eltökéltségének próbája Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával szemben.
Franciaország és Olaszország támogatja a vámokat, míg Magyarország ellene van, és Németország is nyomás alatt áll.
A lap szerint Kínát azzal vádolják, hogy az „oszd meg és uralkodj” stratégiát alkalmazza az EU tagállamaival szemben, és megpróbálja szétzilálni a közös döntéseket. A kínai vezetés egyik prioritása az elektromos járműiparban a világelsőség megszerzése, amelyet jelentős állami támogatásokkal segítenek.
***
Ezt is ajánljuk a témában
A kínai gazdaság állapotáról beszélgettünk Moldicz Csabával, az MCC Nemzetközi Kapcsolatok Iskola vezetőjével.
Ezt is ajánljuk a témában
Kína arra számít, hogy Magyarország az EU soros elnökeként arra ösztönzi majd az EU-t, hogy racionálisabb és pragmatikusabb hozzáállást tanúsítson iránta.
Ezt is ajánljuk a témában
16 milliárd eurónyi befektetés és regionális központ, mit lehet erre mondani? Természetesen azt, hogy „Orbánt csak a pénz érdekli”.