Nyitókép: Getty Images FreshSplash
Svédország 2017-ben fogadta el az ötéves iskolai digitalizációs stratégiát, amelynek a fő célkitűzések a következők: „további lehetőségek megteremtése a digitalizációra, a digitális kompetencia magas szintjének elérése (különösen a gyermekek, diákok és fiatalabbak körében), valamint a tudásfejlesztés, az esélyegyenlőség és a technológiához való hozzáférés előmozdítása”.
A kormány azóta viszont elkezdett aggódni, hogy a digitalizáció valóságban milyen hatással van a gyerekekre. Jakob Forssmed szociális és közegészségügyi miniszter vezeti azt a törekvést, hogy a helyreállítsák az egyensúlyt a valódi élet és a közösségi média között a gyereket életében.
„Az iskolák felelőssége, hogy felkészítsék a gyermekeket a világra” – mondta Forssmed a Dutsche Wellének. „De Istenem, amit most látunk, az valami más” – tette hozzá.
A miniszter elmondta, hogy a svéd diákok széles körben elterjedt rendellenességektől szenvednek, és az online töltött órák miatt csökken a fizikai és szellemi képességük.
Nem tudják, hogyan kell használni az ollót. Nem tudnak fára mászni. Nem tudnak hátrafelé sétálni”
– fogalmazott. Hozzátette: „Olyan betegségek, jelennek meg a gyerekek körében, amelyek általában az idős és középkorú embereket sújtották a fizikai aktivitás hiánya miatt.”
A Forssmed ezért szorgalmazza, hogy a személyes digitális eszközök iskolai használatának korlátozását a nemzeti jogban rögzítsék és tegyék kötelezővé, ne pedig csak ajánlják, ahogyan jelenleg történik. A kormány új törvényjavaslata szerint a diákok 9. osztályos korig nem férhetnének hozzá az eszközeikhez az iskolában töltött teljes idő alatt, beleértve a szüneteket is.
A Svéd Közegészségügyi Hivatal által e hónap elején kiadott új iránymutatása szerint a két év alatti kisgyermekeknek egyáltalán nem, a két és öt év közöttiek összesen egy órát, a hat és 12 év közöttiek legfeljebb két órát, a tizenévesek pedig legfeljebb három órát „ajánlott” képernyő előtt tölteni.
A Deutsche Welle gyereket is megkérdezett a kérdésről. A megkérdezett 10 és 11 éves gyerekek egy olyan iskolába járnak, ahol a tanulók reggelente saját maguk által készített kézzel készített táskákban helyezik el eszközeiket, és csak a nap végén kapják vissza azokat. Több gyerek is azt mondta a porálnak, hogy enélkül nehezükre esne koncentrálni.