Első körben arra a kérdésre próbáltak meg választ találni a panelisták, hogy mi a nemzetközi terjeszke-dés sikerének kulcsa, hogyan tud egy startup egy másik ország piacára eredményesen betörni. Wilk-Tryjanowska szerint a legfontosabb faktor egy nagyon alapos, mindenre kiterjedő vásárlói kutatás.
A lengyel közgazdász emellett rámutatott: a sikerhez mindenképp figyelembe kell venni a kultúrák, jogi szabályozások, befektetői- és üzleti környezet különbségeit a célország, valamint a vállalkozás eddigi piaca közt.
Pilkington hasonló véleményen volt, az MCC vendégoktatója szerint a siker egyik kulcsa egy nagyon mélyreható piaci elemzés. Hozzátette: nagyobb esély van az eredményes terjeszkedésre, ha az »anyaországhoz« közeli célországot választanak: egy brit startup sokkal nagyobb valószínűséggel fog sikeresen terjeszkedni Írországban, mint például Magyarországon és fordítva.
Bernard Yeung rámutatott: a vállalkozás a »hiány betöltéséről« szól, nagyon fontos a hiánypótló gondolat, ötlet, egy jó üzleti terv, hatékony csapat, valamint a bizalom.
A szingapúri közgazdász szerint a külföldi terjeszkedés során ez utóbbit a legnehezebb elnyerni. Yeung felvázolt egy négydimenziós keretrendszert, amit minden vállalkozónak figyelembe kell vennie, amennyiben nemzetközi vizekre evez. Ennek a négy eleme a kulturális különbségek, adminisztratív különbségek, a földrajzi távolság, illetve a gazdasági távolság (CAGE; cultural, administrative, geographic, economic).
A felszólalók egyetértettek abban, hogy a sikeres külföldi terjeszkedéshez elengedhetetlen egy megbízható, célországbeli partner, aki a helyszínen tudja irányítani a vállalkozás ügyeit.
Ezzel kapcsolatban Philip Pilkington megjegyezte, nem szabad megijedni attól sem, hogyha esetleg egy nagyobb, az adott országban már jelenlevő vállalat ajánl partnerséget a vállalkozásból való részesedésért cserébe. »Jobb egy százmillió dolláros vállalkozásban 50 százalékot birtokolni, mint egy tízmilliósban százat« – mutatott rá.
Yeung szerint fontos, hogy a célországbeli partnerünket ösztönözzük, támogassuk – nem csak pénzügyileg, de morálisan is –, valamint megfelelő autonómiát biztosítsunk számára.
Azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozások sikerében érdekelt különböző feleknek, így például a kormányzatoknak, kockázati tőkebefektetőknek, egyetemeknek stb., milyen módon kellene támogatniuk a startupokat, Wilk-Tryjanowska rámutatott, hogy tíz évvel ezelőtthöz képest már most is nagyon sokat változott az üzleti környezet pozitív irányba. Ennek ellenére természetesen van hova fejlődni, szerinte a legfontosabb, hogy folyamatosan ellenőrizni kell a változó igényeket és ezek mentén kell adott esetben jogszabályokat alkotni.