Hogyan lehet sikeres egy vállalkozás nemzetközi vizeken?

2024. augusztus 02. 19:13

A nemzetközi terjeszkedés során rengeteg, alapvetően sikeres vállalkozás, startup hasal el. Mi ennek az oka és hogyan lehet eredményesen betörni a külföldi piacokra? Az idei MCC Feszt második napján ezekre a kérdésekre is választ kaptak az érdeklődők.

2024. augusztus 02. 19:13
Inside Viktor Orban's $1 Billion Academy
Scheffer Joakim
Vendégszerző

Nyitókép: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images

 

„Kifejezetten izgalmas és érdekes panelbeszélgetéssel indult az idei MCC Feszt második napja. »Az út a növekedéshez: A scaleupok nemzetközi terjeszkedésének kézikönyve« című beszélgetésen a szakma nemzetközileg elismert tekintélyei vettek részt; az egyórás diskurzus során Karolina Wilk-Tryjanowska, a Founder Institute Poland igazgatója, a Zenith AI ökoszisztéma vezetője; Philip Pilk-ington, makroökonómus, befektetési szakember, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) vendégoktatója; valamint Bernard Yeung szingapúri közgazdász, az NUS Business School korábbi dékánja osztotta meg a befektetések és vállalkozások világában szerzett tapasztalatait.

Ezt is ajánljuk a témában

Első körben arra a kérdésre próbáltak meg választ találni a panelisták, hogy mi a nemzetközi terjeszke-dés sikerének kulcsa, hogyan tud egy startup egy másik ország piacára eredményesen betörni. Wilk-Tryjanowska szerint a legfontosabb faktor egy nagyon alapos, mindenre kiterjedő vásárlói kutatás. 

A lengyel közgazdász emellett rámutatott: a sikerhez mindenképp figyelembe kell venni a kultúrák, jogi szabályozások, befektetői- és üzleti környezet különbségeit a célország, valamint a vállalkozás eddigi piaca közt.

Pilkington hasonló véleményen volt, az MCC vendégoktatója szerint a siker egyik kulcsa egy nagyon mélyreható piaci elemzés. Hozzátette: nagyobb esély van az eredményes terjeszkedésre, ha az »anyaországhoz« közeli célországot választanak: egy brit startup sokkal nagyobb valószínűséggel fog sikeresen terjeszkedni Írországban, mint például Magyarországon és fordítva.

Bernard Yeung rámutatott: a vállalkozás a »hiány betöltéséről« szól, nagyon fontos a hiánypótló gondolat, ötlet, egy jó üzleti terv, hatékony csapat, valamint a bizalom.

A szingapúri közgazdász szerint a külföldi terjeszkedés során ez utóbbit a legnehezebb elnyerni. Yeung felvázolt egy négydimenziós keretrendszert, amit minden vállalkozónak figyelembe kell vennie, amennyiben nemzetközi vizekre evez. Ennek a négy eleme a kulturális különbségek, adminisztratív különbségek, a földrajzi távolság, illetve a gazdasági távolság (CAGE; cultural, administrative, geographic, economic).

A felszólalók egyetértettek abban, hogy a sikeres külföldi terjeszkedéshez elengedhetetlen egy megbízható, célországbeli partner, aki a helyszínen tudja irányítani a vállalkozás ügyeit. 

Ezzel kapcsolatban Philip Pilkington megjegyezte, nem szabad megijedni attól sem, hogyha esetleg egy nagyobb, az adott országban már jelenlevő vállalat ajánl partnerséget a vállalkozásból való részesedésért cserébe. »Jobb egy százmillió dolláros vállalkozásban 50 százalékot birtokolni, mint egy tízmilliósban százat« – mutatott rá.

Yeung szerint fontos, hogy a célországbeli partnerünket ösztönözzük, támogassuk – nem csak pénzügyileg, de morálisan is –, valamint megfelelő autonómiát biztosítsunk számára.

Azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozások sikerében érdekelt különböző feleknek, így például a kormányzatoknak, kockázati tőkebefektetőknek, egyetemeknek stb., milyen módon kellene támogatniuk a startupokat, Wilk-Tryjanowska rámutatott, hogy tíz évvel ezelőtthöz képest már most is nagyon sokat változott az üzleti környezet pozitív irányba. Ennek ellenére természetesen van hova fejlődni, szerinte a legfontosabb, hogy folyamatosan ellenőrizni kell a változó igényeket és ezek mentén kell adott esetben jogszabályokat alkotni.

Bernard Yeung szerint minden vezető politikusnak azon kellene töprengenie, hogy hogyan lehet létrehozni értékteremtő ökoszisztémát a rendszerszintű innováció érdekében. Mint mondta, ehhez minden szereplőre szükség van a kormányzattól kezdve az egyetemeken, tanárokon, tudósokon át a befektetőkig. 

Szingapúr példájával élve rámutatott, mennyire fontos egy olyan atmoszféra kialakítása, amelyben a vállalkozás az emberek alapvető igényévé válik. Ehhez nagyon fontos a kapcsolatteremtés és a konnektivitás, amelyeknek a sikeres vállalkozói társadalmakban mindenképp meg kell lenniük – így van ez Izraelben, a Szilícium-völgyben, vagy Sencsenben.”

A szerző a Hungarian Conservative munkatársa

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 45 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Box Hill
2024. augusztus 03. 14:25
"A nemzetközi terjeszkedés során rengeteg, alapvetően sikeres vállalkozás, startup hasal el." Szabály, hogy minden vállalkozásnak először a hazai piacon kell nagyon sikeresnek lenni, mielőtt külföldre is terjeszkedne. A "startup" elhasalása természetes következmény.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!