Nyitókép: Abdallah ADEL / AFP
„Háborúban nem kell gondolkodni, John! Háború előtt kell gondolkodni!” – ez a rövid okítás hangzik el Alekszej Balabanov Háború (2002) című filmjében, amikor egy fiatal orosz katona ráébreszti nyugati útitársát, hogy a Kaukázusban van, és nem egy londoni teadélutánon.
John a maga puhára bélelt egzisztenciájával, emberjogi sóhajtozásaival és ártalmatlanított életszemléletével egyszerűen ön- és közveszélyesnek bizonyul, ezért is van szükség némi mentális felkészítésre.
Emiatt hangzik el az idézett mondat, miszerint a háború előtt kell gondolkodni. Érdemes alaposan megfontolni ezt a mondatot, de semmiképpen sem szabad kifogást csinálni belőle háborús vagy válságterhes időkben. Fogjuk fel úgy, hogy a gondolat megelőzi a cselekvést – a cselekvés pedig az intenzitás és a sebesség egy bizonyos fokán szükségszerűen felfüggeszti a gondolkodás árnyaltabb mozzanatait. Nem kell tehát gondolkodni a háborúban? Dehogynem! Csak nem úgy, ahogyan a gondolkodás megszokott, békebeli ritmusa diktálná.
A háború mindig is az emberi gondolkodás nagy provokátora volt, mert sosem csupán a testnek adott ultimátumot, hanem mindig az elmének is.
Azok a történészek, kultúratudósok és antropológusok, akik „interkulturális transzferekben” gondolkodnak, szívesen tekintik a háborút a kölcsönös tanulás egyik legintenzívebb formájának. A csatatéren nemcsak testek találkoznak egymással, hanem kultúrák, technikák, politikai berendezkedések, nézetek és gazdasági modellek is. A halál monológját minduntalan félbeszakítja az intenzív tanulás dialógusa. Ez a kultúratudományban bevett megközelítés elég észszerű, hiszen, ha belegondolunk, a tanulás tétje békeidőben nem tudatosul annyira, mint háborúban: aki a fronton nem tanul és nem alkalmazkodik gyorsan, az meghal. A jelszó örök: „ismerd meg ellenségedet”. Talán éppen ezért olyan üdítő manapság hadtudományi értekezéseket és szakcikkeket olvasni,
mert amíg a társadalomtudományok körében terjengő szofizmák állandóan gyengítik, addig a realizmus kényszerének alávetett hadtudományi írások jelentősen erősítik a mentális ellenálló képességünket.
Ebben áll Somkuti Bálint A negyedik generációs hadviselés című könyvének jelentősége, amely a szerző doktori disszertációjának szerkesztett, illetve az orosz-ukrán háború friss tanulságaival kiegészített változata. Az MCC Press idei kínálatában ez a legidőszerűbb és legfontosabb munka, érdemes tehát megvenni, elolvasni és megvitatni. Fontos, hogy a könyv aktualitását nem valamilyen esetleges körülmény – az orosz-ukrán háború vagy az izraeli-palesztin konfliktus – adja, hanem a globális biztonsági környezet hidegháborút követő tartós átrendeződése. Ezért, ha nem zajlana háború a szomszédunkban, akkor is ezt a könyvet ajánlanám olvasásra, mert szerzőjének általános mondanivalója van korunkról és arról, hogy társadalomként hogyan küzdhetünk meg az előttünk tornyosuló kihívásokkal. Ha valakit önmagában a háború jelensége foglalkoztat, nyilván Szun-ce, Thuküdidész, Hérodotosz vagy Clausewitz munkáit fogja kézbe venni. Miért olvassunk akkor Somkutit?