Azok a történészek, kultúratudósok és antropológusok, akik „interkulturális transzferekben” gondolkodnak, szívesen tekintik a háborút a kölcsönös tanulás egyik legintenzívebb formájának. A csatatéren nemcsak testek találkoznak egymással, hanem kultúrák, technikák, politikai berendezkedések, nézetek és gazdasági modellek is. A halál monológját minduntalan félbeszakítja az intenzív tanulás dialógusa. Ez a kultúratudományban bevett megközelítés elég észszerű, hiszen, ha belegondolunk, a tanulás tétje békeidőben nem tudatosul annyira, mint háborúban: aki a fronton nem tanul és nem alkalmazkodik gyorsan, az meghal. A jelszó örök: „ismerd meg ellenségedet”. Talán éppen ezért olyan üdítő manapság hadtudományi értekezéseket és szakcikkeket olvasni,
mert amíg a társadalomtudományok körében terjengő szofizmák állandóan gyengítik, addig a realizmus kényszerének alávetett hadtudományi írások jelentősen erősítik a mentális ellenálló képességünket.
Ebben áll Somkuti Bálint A negyedik generációs hadviselés című könyvének jelentősége, amely a szerző doktori disszertációjának szerkesztett, illetve az orosz-ukrán háború friss tanulságaival kiegészített változata. Az MCC Press idei kínálatában ez a legidőszerűbb és legfontosabb munka, érdemes tehát megvenni, elolvasni és megvitatni. Fontos, hogy a könyv aktualitását nem valamilyen esetleges körülmény – az orosz-ukrán háború vagy az izraeli-palesztin konfliktus – adja, hanem a globális biztonsági környezet hidegháborút követő tartós átrendeződése. Ezért, ha nem zajlana háború a szomszédunkban, akkor is ezt a könyvet ajánlanám olvasásra, mert szerzőjének általános mondanivalója van korunkról és arról, hogy társadalomként hogyan küzdhetünk meg az előttünk tornyosuló kihívásokkal. Ha valakit önmagában a háború jelensége foglalkoztat, nyilván Szun-ce, Thuküdidész, Hérodotosz vagy Clausewitz munkáit fogja kézbe venni. Miért olvassunk akkor Somkutit?
A negyedik generációs hadviselés azért fontos és hasznos olvasmány, mert
a háborút – Clausewitz szellemének megfelelően – nem tartja elszigetelt ténynek, hanem a politikai valóság részeként értelmezi.