Odacsap a függőséget okozó algoritmusoknak Brüsszel
A Facebookot és az Instagramot üzemeltető Metát vették elő, elsősorban a gyermekek miatt.
Egyre több platform rukkol elő a fizetős verziójával, ám nem biztosak benne a szakemberek, hogy ez a garantált siker receptje.
Fotó: Olivier Douliery/AFP
Eljött ez az idő is: már fel lehet iratkozni Elon Musk fizetős X közösségi hálózatára (korábban Twitter), amellyel ráadásul hozzáférhetünk az oldal MI (mesterséges intelligencia) chatbotjához, a Grokhoz is. A feliratkozás nyilvánvaló előnyei közé sorolható, hogy hosszabb bejegyzéseket írhatunk és szerkeszthetünk, valamint kevesebb hirdetéssel találkozhatunk – írja a BBC.
Johnny Ryan, a cég egy korábbi hirdetési vezetője, aki most az Irish Council for Civil Liberties vezető munkatársaként dolgozik, úgy látja, a hirdetések bizonyos szempontból befogadhatóbbak a fizető felhasználóknak, mint a hagyományos feliratkozóknak.
„A hirdetőt általában nem érdekli a tartalom. Van egy régi mondás, miszerint ha nem fizetsz a termékért, te magad vagy a termék.
Ez azt jelenti, hogy ha valamit ingyen használsz, akkor azért az adataiddal fizetsz, és folyamatosan kapod a hirdetéseket.
Ez egy bevált és jövedelmező üzleti modell, mint mondják, az adatok jelentik a digitális világban az olajat. Hajmeresztően hangzik, de néhány évvel ezelőtt sokat hallottam a technológiai iparban” – fogalmazott Johnny Ryan.
Ezt is ajánljuk a témában
A Facebookot és az Instagramot üzemeltető Metát vették elő, elsősorban a gyermekek miatt.
Ennek az olajkútnak azonban fogynak a tartalékai, mert a techcégek egyre inkább alternatív ajánlatként tekintenek az előfizetésekre. Hat hónappal ezelőtt a Meta bemutatta Európában a Facebook és az Instagram hirdetésmentes előfizetési modelljét. Ez a fizetős Facebook és Instagram 13 euró (14 amerikai dollár; 11 angol font) havonta mobileszközökön, ami körülbelül átlagosnak mondható egy online szolgáltatási díjhoz képest.
Ez látszólag azért történt, hogy a techóriás megfeleljen a fogyasztói választási lehetőségekről szóló új uniós jogszabályoknak – a megoldás azonban visszafelé sült el. A Meta most vizsgálat alá került, mert az EU szerint nem biztos, hogy megfelelő, ha a felhasználók e két lehetőség között dönthetnek: a pénzükkel vagy az adataikkal fizetnek.
Ezt is ajánljuk a témában
A tervek szerint a cég bizonyos tartalmakat új címkével fog ellátni, a változás minden felhasználót érinteni fog.
A Snapchat Plus, amely két éve bevezette a hirdetésmentességet, mindössze néhány hét alatt elérte az egymillió feliratkozót a 2022 júniusi indulását követően. Egy évvel később a YouTube hirdetésmentes streamelést kínáló prémium szolgáltatása ezt is túlszárnyalta a 100 millió felhasználóval. Ezek alapján kijelenthető, hogy a felhasználókban kategorikusan megfogalmazódott az igény a zavartalan, minőségi tartalomfogyasztásra.
Szükségem van arra az élményre, hogy úgy nézhessem a tartalmakat, ne kelljen attól félnem, mikor jönnek a hirdetések”
– mondja James Hacking, a Socially Powerful médiaügynökség alapítója.
A Netflix ezzel szemben egy olcsóbb előfizetési szerződést alkalmaz, amely hirdetéseket is tartalmaz, az Amazon Prime pedig bevezette videóplatformján a hirdetéseket, de külön díj ellenében eltávolítja azokat – kizárólag a felhasználói élmény javítása érdekében.
„Van egy szegmense az internethasználóknak, amely hajlandó fizetni a kényelméért, ahogyan a légitársaságok utasai között is vannak olyanok, akik hajlandóak fizetni a gyorsabb beszállásért. Ha azonban mindenkinek fizetnie kell, akkor sokkal kevesebben fogják használni ezeket a közösségi oldalakat, így az igazán elkötelezett réteg is kisebb lesz.
Meg kell találni az egyensúlyt az ingyenes és a fizető felhasználók között.
Mindkettőre szükség van a megosztásokhoz és a tartalmak létrehozásához, illetve ne feledjük, olyan emberek is vannak, akik egy kicsit jobb élményért hajlandóak többet is fizetni” – elemezte a piac helyzetét Azeem Azhar, az Exponential View technológiai témájú előfizetéses hírlevél alapítója.
Talán ez egy olyan lecke, amelyet X már megtanult – az előfizetési modell elindítása után néhány napon belül ingyenes prémium fiók státuszt adott minden olyan fióknak, amelynek több mint egymillió követője van. A közelmúltban aztán ezt is kibővítette a több mint 2500 prémium követővel rendelkezőkre.
Nem kérdés, a témával a szemünk előtt zajló és az életünk szerves részét képező technológiai forradalom újabb jelentős lépcsőfokához érkeztünk. A lehetőségek tárháza szinte végtelen – csak preferenciánk, vérmérsékletünk és pénztárcánk szabhat határt.
Ezt is ajánljuk a témában
A Facebook és a Meta csatolt részei utolérhetetlenül nagynak tűnnek, a Twitter körüli hisztéria csak növeli a regisztrációk számát, a trón közelébe törő ifjú titánok pedig nagyon apró pöttyök egy messzi-messzi galaxisban.