Olyan tüntetés volt Budapesten, mint még soha
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége korábban nem látott módszerrel tüntettek.
Budapest főpolgármestere kitiltaná a hajók nagyrészét a belvárosból, miközben a „bezzeg” példa helyszínén, Stockholmban imádják a kikötők hangulatát.
Nyitókép: Karácsony Gergely Facebook-oldala
Karácsony Gergely többször is hivatkozott városvezetési témákban a svéd példákra, ám úgy tűnik, egy nagyon fontos területen nem veszi figyelembe a stockholmi modellt – ami még a skandinávokat is alaposan meglepte.
Ahogyan a Mandiner is megírta, Budapest főpolgármestere egy váratlan döntéssel kitiltaná a hajók nagyrészét a belvárosból, mert szerinte megkeseríti a lakók életét és elcsúfítja a panorámát.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség szerint nem kevesebb, hanem épp hogy több kikötőre lenne szükség – ennek megfelelően eddig sohasem látott tüntetést tartottak a fővárosban a Személyhajósok Szövetségével.
Ezt is ajánljuk a témában
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége korábban nem látott módszerrel tüntettek.
Karácsony Gergely és csapata az elmúlt években több alkalommal is Svédországot hozta fel mintaként egy-egy döntés előtt. A Vision Zero koncepciót annak kapcsán említette a főpolgármester, hogy szeretné nullára csökkenteni a városban közlekedési balesetben elhunytak számát, a magát szerényen csak várostervezőnek tartó, valójában Karácsony Gergely kabinetfőnökeként dolgozó Balogh Samu pedig Stockholm mintaszerű barnamezős fejlesztéséről írt.
Ő volt egyébként az, aki a Világgazdaság információi szerint Karácsony Gergely legfőbb bizalmasaként úgy akarta segíteni a főpolgármester kampányát, hogy utasok tömegeinek közlekedésével zsonglőrködött. A tervezett budapesti járatritkításokat végül a népharag gyorsan elsöpörte.
De vissza a svéd példához! Stockholm belvárosában egymás mellett parkolnak a hajók: éttermek és szállodák, városnézésre és családi összejövetelekre használtak, kicsik és szinte beláthatatlanul nagyok. A kikötőben járva arra voltunk kíváncsiak, mi a véleménye a helyieknek a meglehetősen zsúfolt kikötőről, és mit szólnának ahhoz, ha ezek a hajók több kilométerrel arrébb köthetnének csak ki – természetesen figyelembe véve Stockholm és Budapest nagyban különböző természeti adottságait is.
Nézzen körül: az étteremhajók tele, a városnézők előtt mindig nagy sor áll, a turisták pedig állandóan a kikötőt fotózzák. A minket választó vendégeink rendszeresen arról érdeklődnek, melyik hajókirándulást ajánljuk vagy milyen hajós programok közül választhatnak
– mondta a kikötőre néző luxusszálloda egyik alkalmazottja. Rákérdeztünk arra is, elképzelhetőnek tartja-e, hogy ezek a hajók eltűnnek innen. „Néha mi is meglepődünk. De nehezen tudom elképzelni, hogy a város vezetése ekkora adóbevételről akar lemondani” – felelte.
Az egyik turistákra specializálódó hajótársaságnál is érdeklődtünk, ahol hangsúlyozták, a hajók nem elvesznek, hanem hozzáadnak Stockholm szépségéhez. Amikor visszakérdeztek, hogy miért beszélgetünk erről, egyikük elárulta, ő járt már Budapesten, és a mai napig tisztán emlékszik arra, hogy milyen fantasztikus élmény volt az egyik hajón vacsorázni a családjával. Meglepődött, hogy ilyen változtatásokra készülnek Magyarországon.
Mi itt nagyon sokan ebből a kikötőből élünk. Ez a cég is, jó időben eladunk minden jegyet, de az éttermek is pörögnek. Nem csupán a hajókon, hiszen a parton lévő éttermek előtt is hosszú a sor este, hogy a teraszra ülve vacsorázhassanak. Nem hinném, hogy azért, mert nagyon zavarná őket a hajók látványa
– jelentette ki az egyik jegyvizsgáló.
A stockholmi kikötőben egyébként azt is megoldották, hogy a szárazföldön a gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok is kényelmesen elférjenek, egyiket sem fosztották meg a parti séta és a normális közlekedés lehetőségétől – Budapesten eközben Karácsony Gergely úgy fogalmazott, „visszaadja” a rakpartot a helyieknek, amit most jellemzően a hajók használnak.
Ezt is ajánljuk a témában
Óriási bevételtől eshetne el a főváros, ha Karácsony ezt meglépné.