Karácsony Gergelyék a svéd példára hivatkoztak – most egyenesen Stockholmból érkezett a válasz

2024. május 30. 05:22

Budapest főpolgármestere kitiltaná a hajók nagyrészét a belvárosból, miközben a „bezzeg” példa helyszínén, Stockholmban imádják a kikötők hangulatát.

2024. május 30. 05:22
null
Klein Ron

Nyitókép: Karácsony Gergely Facebook-oldala

Karácsony Gergely többször is hivatkozott városvezetési témákban a svéd példákra, ám úgy tűnik, egy nagyon fontos területen nem veszi figyelembe a stockholmi modellt – ami még a skandinávokat is alaposan meglepte.

Ahogyan a Mandiner is megírta, Budapest főpolgármestere egy váratlan döntéssel kitiltaná a hajók nagyrészét a belvárosból, mert szerinte megkeseríti a lakók életét és elcsúfítja a panorámát.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség szerint nem kevesebb, hanem épp hogy több kikötőre lenne szükség – ennek megfelelően eddig sohasem látott tüntetést tartottak a fővárosban a Személyhajósok Szövetségével.

Ezt is ajánljuk a témában

Karácsony Gergely és csapata az elmúlt években több alkalommal is Svédországot hozta fel mintaként egy-egy döntés előtt. A Vision Zero koncepciót annak kapcsán említette a főpolgármester, hogy szeretné nullára csökkenteni a városban közlekedési balesetben elhunytak számát, a magát szerényen csak várostervezőnek tartó, valójában Karácsony Gergely kabinetfőnökeként dolgozó Balogh Samu pedig Stockholm mintaszerű barnamezős fejlesztéséről írt.

Ő volt egyébként az, aki a Világgazdaság információi szerint Karácsony Gergely legfőbb bizalmasaként úgy akarta segíteni a főpolgármester kampányát, hogy utasok tömegeinek közlekedésével zsonglőrködött. A tervezett budapesti járatritkításokat végül a népharag gyorsan elsöpörte.

De vissza a svéd példához! Stockholm belvárosában egymás mellett parkolnak a hajók: éttermek és szállodák, városnézésre és családi összejövetelekre használtak, kicsik és szinte beláthatatlanul nagyok. A kikötőben járva arra voltunk kíváncsiak, mi a véleménye a helyieknek a meglehetősen zsúfolt kikötőről, és mit szólnának ahhoz, ha ezek a hajók több kilométerrel arrébb köthetnének csak ki – természetesen figyelembe véve Stockholm és Budapest nagyban különböző természeti adottságait is.

Nézzen körül: az étteremhajók tele, a városnézők előtt mindig nagy sor áll, a turisták pedig állandóan a kikötőt fotózzák. A minket választó vendégeink rendszeresen arról érdeklődnek, melyik hajókirándulást ajánljuk vagy milyen hajós programok közül választhatnak

– mondta a kikötőre néző luxusszálloda egyik alkalmazottja. Rákérdeztünk arra is, elképzelhetőnek tartja-e, hogy ezek a hajók eltűnnek innen. „Néha mi is meglepődünk. De nehezen tudom elképzelni, hogy a város vezetése ekkora adóbevételről akar lemondani” – felelte.

View towards the Waterfront Congress Centre at dawn, Stockholm, Stockholm County, Sweden, Scandinavia
Stockholmból nem akarják kiűzni a hajókat. Forrás: AFP/Karol Kozlowski

Az egyik turistákra specializálódó hajótársaságnál is érdeklődtünk, ahol hangsúlyozták, a hajók nem elvesznek, hanem hozzáadnak Stockholm szépségéhez. Amikor visszakérdeztek, hogy miért beszélgetünk erről, egyikük elárulta, ő járt már Budapesten, és a mai napig tisztán emlékszik arra, hogy milyen fantasztikus élmény volt az egyik hajón vacsorázni a családjával. Meglepődött, hogy ilyen változtatásokra készülnek Magyarországon.

Mi itt nagyon sokan ebből a kikötőből élünk. Ez a cég is, jó időben eladunk minden jegyet, de az éttermek is pörögnek. Nem csupán a hajókon, hiszen a parton lévő éttermek előtt is hosszú a sor este, hogy a teraszra ülve vacsorázhassanak. Nem hinném, hogy azért, mert nagyon zavarná őket a hajók látványa

– jelentette ki az egyik jegyvizsgáló.

A stockholmi kikötőben egyébként azt is megoldották, hogy a szárazföldön a gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok is kényelmesen elférjenek, egyiket sem fosztották meg a parti séta és a normális közlekedés lehetőségétől – Budapesten eközben Karácsony Gergely úgy fogalmazott, „visszaadja” a rakpartot a helyieknek, amit most jellemzően a hajók használnak.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 139 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2024. május 31. 07:42
Gelgő képzelete nem elég erős ahhoz, hogy bármit magától kitaláljon. Ezért kellenek a tanácsadók, Ferenc testvér és minden jó/rossz külföldi példa majmolása. Ez annyira 90-es évek, az időszak, amikor talán a leginkább másnak akartunk látszani, mint amik vagyunk. Mondjuk ez az időszak egybeesik Demkszky korszakkal, amit Gelgő sikereseb újraélesztett 5 éve.
vizesnyolcas
2024. május 30. 11:57
Göteborgban a Göta folyón egészen a város centrumába felhajóznak az utasokat szállító legnagyobb tengerjáró hajók. (A Göta a mi folyóinkkal ellentétben egy olyan mély sziklahasadék, hogy ez ott megtehető. Amúgy a hossza mondjuk az Ipoly hosszának a felét sem éri el.)
zakar zoltán béla
2024. május 30. 09:00
Hód?
states-2
2024. május 30. 08:17
A város seggfeje, hülyéje, idiótája.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!